השוק

בנק ישראל חושף: רבע מיליון עברו בין בנקים ברפורמה "איום תחרותי"

המפקח על הבנקים חושף את נתוני הלקוחות שהעבירו את הפעילות הפיננסית שלהם מבנק לבנק באמצעות רפורמת "מעבר בקליק", וזאת כחלק מעידוד התחרות בבנקים ואת הצעדים הבאים. הנתונים מראים: הבנקים לא מוותרים בקלות ועלייה חדה באחוז שימור הלקוחות.  המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי: "שוקדים על קידום מהלכים נוספים"
יהודה לוינגר | 
דני חחיאשוילי (צילום דוברות בנק ישראל, shutterstock)
מעל שלוש שנים מאז כניסתה של רפורמת "מעבר בקליק", בספטמבר 2021, כדי לעודד תחרות בין הבנקים, מראה את פירותיה עם מעבר של לא פחות מרבע מיליון לקוחות שהשתמשו בכך, כך על פי נתוני בנק ישראל שמתפרסמים היום (שני). מלבד מעבר קידום הרפורמה, מעקב אחר הלקוחות ושביעות רצונם, בפיקוח על הבנקים אף רומזים על מהלכים נוספים בקרוב כדי "לעודד את התחרות במערכת הפיננסית ולחזק את כוח המיקוח של הלקוח בהתנהלות מול הבנק".
מטרות הרפורמה הוגדרו כך: להגביר את התחרות בין הבנקים, לאפשר לשחקנים חדשים להציע שירותים פיננסיים, להקל על יכולת המעבר בין בנקים, ולאפשר ללקוחות לשפר את תנאי ההתקשרות שלהם, בין באמצעות הבנק הקיים ובין באמצעות הבנק החדש, באמצעות חיזוק כוח המיקוח של הלקוחות. 
על פי נתוני בנק ישראל, מאז שהושקה ועד ספטמבר שנה שעברה, היינו במשך 3 שנים של בדיקה מעמיקה, הוגשו 318,600 בקשות להעברת פעילות פיננסית מבנק לבנק כאשר בפועל 223,200 לקוחות העבירו את הפעילות הפיננסית שלהם מבנק לבנק באמצעות המערכת המקוונת. 
הבנקים לא ויתרו בקלות על הלקוחות, נתון שבא לידי ביטוי בכך שלפחות שליש מבקשות הניוד שהוגשו ולא הושלמו היו ביוזמת הלקוח, היינו הוא קיבל ככל הנראה הצעות לשיפור תנאי החשבון ומשכל משכו את הבקשות למעבר.
אם נשווה זאת לנתוני 2022, שנה לכניסת הרפורמה, אז המספרים היו כך: 67 אלף לקוחות עברו עם כניסת הרפורמה, וכ-10 אלף ביטלו מיוזמתם העברה באמצעות שימור לקוחות. ביחס לשימור הלקוחות, נראה שהבנקים העלו הילוך ואם בשנה לרפורמה, כ-15% ביטלו מיוזמתם את הניוד המהיר, בשנת 2024 מדובר על כמעט 35%.
נחזור לנתוני ספטמבר 2024: בכל הקשור לשירות "עקוב אחרי" (ניתובים במערכת המקוונת) – במסגרת שירות "עקוב אחרי", אשר מאפשר ניתוב של חיובים וזיכויים באופן אוטומטי למשך שלוש שנים לאחר העברת הפעילות מהבנק הישן לבנק החדש, בוצעו כ-10,000,000 תנועות. 
כחלק מהמעקב אחר יישום הרפורמה, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל בודק את שביעות רצון המשתמשים במערכת המקוונת למעבר מבנק לבנק, מנטר את השיח ברשתות החברתיות בנושא זה ועוקב אחר נתוני השימוש במערכת, בהיבטים שונים, לרבות בקשות שהוגשו לביצוע העברת פעילות פיננסית מבנק לבנק, הליכי ניוד שהושלמו בפועל, בקשות ניוד שבוטלו בעקבות צעדי שימור שננקטו בעניינם ועוד.  
בבנק ישראל הוסיפו כי בימים אלו מבוצעת עבודת מחקר מעמיקה שנערכת בחטיבת המחקר בבנק ישראל על השפעות הרפורמה. תוצאות ראשוניות של המחקר מצביעות על כך  שהרפורמה גרמה לעלייה בשיעורי העברת הפעילות הפיננסית בין הבנקים. התוצאות המלאות צפויות להתפרסם  בחודשים הקרובים.
המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי מסר כי "רפורמת המעבר מבנק לבנק בקליק היא חלק ממגוון הצעדים התשתיתיים שקידמנו לעודד את התחרות במערכת הפיננסית ולחזק את כוח המיקוח של הלקוח בהתנהלות מול הבנק. הרפורמה מאפשרת ללקוח לעבור בנק בקלות ובנוחות ומסייעת לשפר את מצבו ובמקביל מגדילה את האיום התחרותי ובכך גורמת לבנקים לשמר את לקוחותיהם ולשפר את השירות. אנו עוקבים אחר יישום הרפורמה ושוקדים על קידום מהלכים נוספים במטרה להמשיך ולעודד את התחרות והחדשנות במערכת הפיננסית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה