השוק
אחרי 75 שנה: המפעל המיתולוגי בישראל נסגר, מאות עובדים יפוטרו
מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה ייסגר אחרי 75 שנות פעילות, בעקבות ירידה בהזמנות. ב-2016 הוא נרכש על ידי התאגיד היפני יוקוהאמה שהודיע השבוע לעובדיו כי הסגירה נובעת מאובדן היתרון של ישראל בשינוע
מפעל אליאנס הוותיק בחדרה, המתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של צמיגים מבוססי פטנטים ומעסיק קרוב ל-500 עובדים, ייסגר בקרוב. כך הודיע התאגיד היפני יוקוהאמה לעובדיו.
המפעל הוקם בשנת 1950 ובשנת 1992 נמכר לאליעזר פישמן, שמכר אותו ב-2007 לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס. בשנת 2013, רכשה את המפעל קרן ההשקעות הזרה Kohlberg Kravis Roberts לפי שווי של חצי מיליארד דולר, ובשנת 2016 הוא עבר לידיים האחרונות כשנמכר ליוקוהאמה ב-1.2 מיליארד דולר.
במפעל מועסקים קרוב ל-500 עובדים, רובם ותיקים ובגילאים לא צעירים שחוששים כעת כי ייוותרו ללא פרנסה. לפי הודעת החברה היפנית, סגירת המפעל בישראל נובעת מאובדן היתרון של ישראל בשינוע, מה שגרם לירידה בהזמנות. "אנו מעורבים במה שקורה עם עובדינו, השותפים והסוחרים במהלך הזה, תוך ניסיון למזער כמה שיותר את השפעת הסגירה עליהם", נאמר בהודעה.
מנכ"ל אליאנס יגאל טריכטר פרסם מכתב לעובדים בו הסביר: "בהמשך לבחינה מעמיקה של המגמות הגלובליות ע"י חברת האם, ובתוך כך התייקרות עלויות הייצור והשינוע, השינויים המבניים בשוק תעשיית הצמיגים בעולם, התחרות בענף והירידה המשמעותית בביקוש למוצר הישראלי, החליטה חברת יוקוהמה בצער רב לסיים את פעילות הייצור בישראל ב-31.12.24.
"למרות מאמצים משמעותיים שביצענו לשיפור התחרותיות של המפעל, לרבות ייעול תהליכים, צמצום עלויות ובנוסף התאמת תמהיל המוצרים לביקוש השוק, לא ניתן להתמודד עם השינויים המהירים שחלו בתעשיית הצמיגים בשנים האחרונות. העברת מרכזי הייצור למדינות דרום אסיה, הקרובות יותר למקורות חומרי הגלם ולכוח אדם זול יצרה יתרון תחרותי משמעותי לאותם יצרנים. לאור כל אלו סגירת הפעילות בישראל הפכה למחוייבת המציאות מבחינת חברת יוקוהמה.
"כמנכ"ל החברה בישראל אני מודע לכל ההשלכות האישיות על כלל עובדי החברה ואני מתחייב לעשות כל מאמץ על מנת שתהליך הפרישה ינוהל בצורה מכבדת, הוגנת וישרה. הנהלת החברה בשיתוף ועד העובדים תפעל לגיוס חברות חיצוניות שתסייענה לעובדי המפעל באיתור מקומות עבודה חליפיים. בנוסף, תעמיד ההנהלה יועצים חיצוניים שילוו את תהליכי הפרישה".
בנו של אחד העובדים פרסם אמש ברשתות החברתיות: "אבא שלי האהוב עבד במפעל הזה מעל 40 שנה. יום יום, שנה אחר שנה, בימים הלוהטים של הקיץ ובימי הקרים של החורף, היה מתעורר בחמש וחצי בבוקר בשביל להיות ב- 06:30 במפעל. אני מבין, זה קפיטליזם, חברת יוקוהאמה היפנית סבורה שלא כלכלי לייצר צמיגים בישראל, ונודה שגם המצב הבטחוני לא משהו. אז סוגרים. בטח יפתחו מפעל בהודו, שם אין דמי הבראה.
"אבא שלי כבר פנסיונר, ובדור שלו, לא נהגו להזיל דמעה, גם לא על פרויקט חיים שנסגר. אבל מה יהיה עם הפועלים בני ה- 50, מה הם יעשו ב 1.12.24 בבוקר? נדמה שסייבר זה כבר לא בשבילם".
ביום א' מנכ'ל מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה כינס את העובדים ובישר להם פשוטות שהמפעל נסגר.
— gilad (@gilad2323) November 13, 2024
בתום השיחה הקצרה העובדים נותרו לשבת בחדר האוכל הכחול-אפור והביטו האחד בשני בדממה.
לא שמעתם על זה ברדיו, לא בטלוויזיה, ואני בספק האם היתה ידיעה על כך בעיתונות.
את מי מעניין מפעל שנסגר בחדרה?
>2
עוד ב-
יועץ התקשורת אילן אוסטפלד הגיב: "חמי עליו השלום, בני ברקו ז״ל, עבד באליאנס כל חייו הבוגרים והקצרים לצערי. ימים ולילות, שבתות וחגים, עבודה פיזית קשה ביותר בתנאים חום וקור קיצוניים, צמוד למכבשים ולגזים. בגיל 63 חטף סרטן ותוך פחות מחודשים נפטר. שנים ספורות לפני גיל הפנסיה עליה חלם. איש לא יודע להוכיח את הקשר לתנאי עבודתו אבל זה מנקר בראש של כל בני המשפחה ולא מרפה. חיים שלמים וקשים, עבודת כפיים מיוזעת, עייפות תמידית, פרנסה בכבוד ובסוף מוות עצוב. יהי זכרו ברוך! חדרה בלי אליאנס זו לא חדרה".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(28):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
22.תמשיכו למכור מפעלים ותשתיות אסטרטגיות למדינות זרותעיוורים 11/2024/17הגב לתגובה זו0 0לסינים (על גבול מדינת אויב)- תנובה, נמל אשדוד, הקו האדום ברכבת הקלה. יפנים- מפעל צמיגים חיוני תראו איך ימוטטו את מדינת החלם ישראל ללא מלחמהסגור
-
21.רעיוןאזרח 11/2024/17הגב לתגובה זו2 0במלחמת העולם השניה הפכו מפעל למכוניות למפעל למטוסים - צורך השעה ההיא. עכשיו יש צורך לשעה הזו - המדינה יכולה להשתמש במפעל לאחד מצרכי המלחמה,לבצע הכשרות בהתאם וכך להמשמך להעסיק בכבוד. תאמינו לי שגם עובד בן 50 עושה אחלה עבודה.סגור
-
20.יש רעיון,כנסואזרח 11/2024/17הגב לתגובה זו1 0מצער מאוד אחרי כל כך הרבה שנים. אני האזרח הקטן דווקא יש לי רעיון השאלה מי ימנף אותו : צהל זקוק להמוני ידיים עובדות ומשתתפות בנטל המלחמה שאינה נגמרת. האם צה"ל / מערכת הבטחון יכולים להרים את הכפפות ,לגייס לתקופת קבע /מילואים בשכר מי מהעובדים המתאימים הן בגילם והן בהכשרתם?סגור
-
19.שמעתם איזו מילה משר כלשהושלמהגרוס 11/2024/16הגב לתגובה זו2 0את השרים זה חא מעניין מה שחשוב להם זה רק התחת.שלהם ןלא האזרחים.סגור
-
שמעתם מילה כל שהיא מבן דוד יור ההסתדרות??? (ל"ת)לא נשמע קולם 11/2024/17הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
18.בושהשמשון 11/2024/16הגב לתגובה זו2 0בחיי אני בוכה עולם רע רעסגור
-
17.צומת אליאנס יקרא מהיום "צומת הקומבינה" (ל"ת)ג'נגו 11/2024/16הגב לתגובה זו1 0סגור
-
16.כל המפוטרים מוזמנים לעבור לקיסריה. יש שם משפחה שתשמח לעובד ייצור אליאנס 11/2024/16הגב לתגובה זו0 0סיגרים ושמפניות און דה האוססגור
-
שקולו נדם (ל"ת)ליד הבית של יור ההסת 11/2024/17הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.ייצרו בישראל נקנה מהםחיים 11/2024/16הגב לתגובה זו2 0רשימה. לקחת את המפעל במימון המונים. כל מי שנרשם יקבל צמיגים במחיר רצפה.סגור
-
14.שחיתותעק....נאל 11/2024/16הגב לתגובה זו0 0האשמים העיקריים זה ההנהלה הנוכחית שנרדמה בשמירה דאגו לתחת שלהם בבונסים שמנים ונתנו להודים להעביר את רוב ההזמנות להודו.על ההסתדרות לבדוק כמה הון צבר המנכל על חשבון הפועלים.סגור
-
13.למה צהל לא יקח את המפעלקיילי 11/2024/15הגב לתגובה זו6 0כמה טייקונים עשו חייל על המפעל והרוויחו ממנו מאות מיליונים.למה שהתעשיות הבטחוניות לא יקחו את המפעל וייצרו בו צמיגים לטנקים שלא נישאר בלי צמיגים במקרה של אמברגו??סגור
-
רעיון טובאזרח 11/2024/17הגב לתגובה זו0 0אח שלי בטנקים אין צמיגים,אבל מלא כלים נוסעים על צמיגים... והרעיון טובסגור
-
כי לטקנים אין צמיגים (ל"ת)יזם 11/2024/16הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.אל תיקח צ'אנס קח אליאנסאלי 11/2024/15הגב לתגובה זו2 0סוף של אגדהסגור
-
11.סגירת אליאנסהציוני 11/2024/15הגב לתגובה זו3 0ליבי יוצא אל העובדים! מאיגך חובה על ההנהלה לסייע למפוטרים להכשירם לדאך מקצועית חדשה!!! אסור לה לוותר על כוון זה!סגור
-
10.ובחדרה ... יצביעו ביבי (ל"ת)משה 11/2024/15הגב לתגובה זו6 3סגור
-
9.לייצר מוצר ישראלי ולמכור כאןן הגיע הזמן (ל"ת)שחרר 11/2024/14הגב לתגובה זו3 1סגור
-
8...ואז יום אחד העולם יעשה אמברגוהנהג של המחט שיבוא ב 11/2024/14הגב לתגובה זו3 0והתובלה הצהלית תישאר בלי צמיגיםסגור
-
7.שחיתות במרומיםמטוס הכסף 11/2024/14הגב לתגובה זו0 0כל אל על הזאתי הונאה גדולה חברה שמגדירה את כל הרע במדינה, שחיתות כסף שוחד, עושק קומבינות ומקורבים ולא עובדים בשבת בושה שזו החברה הלאומית של ישראלסגור
-
6.זה ההבדל בין ביבי לטרמפרואה עתיד 11/2024/14הגב לתגובה זו2 1טרמפ אומר לחברת המכונית שאם תלכו ליצר במקסיקו אטיל עליכם מס של 60 אחוז .....ביבי נסגור הכל נייבא מכל העולם .....טרמפ רוצים להטיל 100 אחוז מס על יבוא מסין ..... ביבי דואג לחברים שלו שיביאו מסין אם מס ששואף לאפס .....בקיצור אין חקלאות אין תעשיה .....יש רק הייטק ועוד הייטק .....בסוף זה יקרוס אין מדינה שתחזיק ללא תעשיה .סגור
-
תוצרת ישראל חובהי"ש 11/2024/15הגב לתגובה זו3 0כל מילה בסלע, התוצרת הישראלית חשובה מאוד, ניתן לראות זאת כבר מתחילת המלחמה רוסיה אוקראינה שהשפיע על המצב בחוסר ועליית מחירים. לצערנו המדיניות של אפס תוצרת מקומית ויותר עיסוק בסייבר מאוד מסוכנת. עדיין לא ראיתי אדם שחי משבבים של מחשב .סגור
-
5.מדינה מטורללת בסוף נשאר בלי כלום נחכה לנדבות ממדינות אררר כהן 11/2024/14הגב לתגובה זו2 1לא למדנו כלום מההיסטוריה כל דבר מוכרים בשביל כסף במדינה לא ירחק הזמן שלא יישאר לנו כלום רק יבוא ונשלם על זה בגדולסגור
-
4.סגירת מיפעל אליאנסשמואל אוהב צדק 11/2024/14הגב לתגובה זו5 0ככה זה שמוכרים מפעלים במקום להחזיק אותם ע"י המדינה בושה.סגור
-
3.כשנותנים למשקיעי חוץ לקחת בעלות,זה מה שקורהבני 11/2024/14הגב לתגובה זו6 0לא שמשקיעים ישראלים הם בהכרח יותר רחומיםסגור
-
2.וואלה צמיגי יוקוהמה אני מכיר ונחשבים איכותייםדרוקר המינייאק 11/2024/14הגב לתגובה זו1 1אבל לא ידעתי שמייצרים בארץ צמיגיםסגור
-
בן כמה אתה ?אתה בן 5 11/2024/16הגב לתגובה זו0 0נותרו אזרחים ישראליים מעל גיל 3 שלא יודעים על צמיגי אליאנס ? ואתה עוד מדבר .....? לפחות תחרישסגור
-
1.תגובהיונה ניצן 11/2024/14הגב לתגובה זו5 0כמי שנולדה בחדרה אליאנס ומפעלי נייר היו חדרה. צר לי שזה כך. עוד פיסת ילדות נעלמתסגור