השוק

הבנקים הגדולים בישראל תובעים 100 מיליון שקל: המדינה תשלם ביוקר?

התביעה של בנק הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, הבינלאומי ודיסקונט טוענת כי השטח היה רק אחת מעשר אפשרויות לקליטת מתקני הרכבת, ולא בהכרח המועדפת. בעקבות אישור התוכנית, הקרקע הופקעה על ידי המדינה, כאשר רמ"י נמנעת מהגשת תביעת פיצוי
מערכת ice | 
בנקים (צילום אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images)
תביעת ענק בסך 100 מיליון שקל הוגשה נגד המדינה בעקבות החלטה להעביר מתחם של רכבת ישראל מבני ברק לאזור רמלה. במוקד הסכסוך עומדים שטחים שהיו בעבר בבעלות קיבוץ נצר סירני, אשר הועברו למדינה במסגרת הסדר חוב של הקיבוצים לפני כשלושה עשורים. התביעה הוגשה על ידי המטה לביצוע הסדר הקיבוצים והבנקים הנושים של נצר סירני, כולל חמשת הבנקים הגדולים בישראל.
הסיפור מתחיל בהסדר החוב שבו מסר הקיבוץ למדינה 1,039 דונם באזור "רג"מ". באותה עת, תוכנן על הקרקע אזור תעסוקה גדול, מה שהעניק לה ערך מסחרי גבוה. ההסכם קבע כי המדינה, באמצעות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), תמקסם את ערך השטח ותעביר 17.55% מהתמורה לבנקים, שבתמורה יצמצמו את חוב הקיבוץ של כחצי מיליארד שקל.

אולם, לטענת התובעים, רמ"י קידמה על הקרקעות תוכנית להקמת מתחם רכבת, מה שגרם לירידה משמעותית בתמורה הצפויה ממכירת הקרקע. הבנקים, שהסירו את השעבודים על השטח ומחקו את רישומי החוב של הקיבוץ כדי להקל על העסקה, מצאו עצמם בפני שוקת שבורה כאשר רמ"י החלה לקדם את התוכנית להעברת מתקני התפעול והתחזוקה של הרכבת מבני ברק לאזור.
התביעה של בנק הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, הבינלאומי ודיסקונט טוענת כי השטח היה רק אחת מעשר אפשרויות לקליטת מתקני הרכבת, ולא בהכרח המועדפת. בעקבות אישור התוכנית, הקרקע הופקעה על ידי המדינה, כאשר רמ"י נמנעת מהגשת תביעת פיצוי. ניסיונות של מטה הקיבוצים והבנקים להגיש תביעת פיצויים ישירה נדחו על הסף, בטענה שהם אינם בעלי הקרקע.
סאגה זו מדגישה את המורכבות של הסדרי חוב היסטוריים ואת ההשלכות ארוכות הטווח שלהם. היא מעלה שאלות נוקבות לגבי אחריות המדינה כלפי הסכמים קודמים, ומדגישה את המתח בין צרכי פיתוח לאומיים לבין זכויות כלכליות של גופים פרטיים. התפתחות המשפט תיקבע לא רק את גורל המיליונים הנידונים, אלא גם תשפיע על האמון בהסדרים עתידיים בין המדינה לגופים פרטיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה