השוק

הבנקים בישראל מסתבכים: זו המכה הלא צפויה שנחתה עליהם

ההורדה מרמת A3 לרמת Baa1, יחד עם קביעת תחזית דירוג "שלילית", מעידה על החששות הגוברים לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של המצב הביטחוני על כלכלת ישראל. הבנקים שנפגעו מהורדת הדירוג כוללים את בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק מזרחי טפחות, בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי - עמודי התווך של המערכת הפיננסית הישראלית
מערכת ice |  2
בנקים (צילום Magma Images)
בצעד דרמטי שמשקף את ההשלכות הכלכליות המתמשכות של המלחמה בישראל, הורידה סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס את דירוג האשראי של חמשת הבנקים הגדולים בישראל. המהלך, שבא בעקבות הורדת דירוג האשראי של ממשלת ישראל עצמה, מסמן נקודת מפנה משמעותית בתפיסת היציבות הפיננסית של המדינה בעיני המשקיעים הבינלאומיים.
ההורדה מרמת A3 לרמת Baa1, יחד עם קביעת תחזית דירוג "שלילית", מעידה על החששות הגוברים לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של המצב הביטחוני על כלכלת ישראל. הבנקים שנפגעו מהורדת הדירוג כוללים את בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק מזרחי טפחות, בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי - עמודי התווך של המערכת הפיננסית הישראלית.

ההחלטה של מודי'ס מבוססת על שני גורמים עיקריים: ראשית, ההידרדרות בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, המשפיעה ישירות על יכולתה לתמוך במערכת הבנקאית בעת משבר; ושנית, החשש מפני החרפה אפשרית של המצב הכלכלי במשק הישראלי כתוצאה מהסלמה במלחמה או מהשלכותיה ארוכות הטווח.
חשוב לציין כי למרות הורדת הדירוג, מודי'ס עדיין מעריכה כי קיימת סבירות גבוהה לתמיכה ממשלתית בבנקים בעת הצורך. הערכה זו מבוססת על ההיסטוריה הארוכה של תמיכה ממשלתית במערכת הבנקאית בישראל ועל ההכרה בחשיבותה הקריטית ליציבות הכלכלית של המדינה. עם זאת, עצם הורדת הדירוג מצביעה על כך שהסיכונים הכלכליים והגיאופוליטיים הנוכחיים מעיבים על היכולת של הממשלה לספק תמיכה זו באותה מידה כבעבר.
המשמעויות של הורדת הדירוג עשויות להיות רחבות היקף עבור המשק הישראלי. בטווח הקצר, צפויה עלייה בעלויות המימון של הבנקים, אשר עלולה להתגלגל ללקוחות בצורת ריביות גבוהות יותר על הלוואות ומשכנתאות. בטווח הארוך יותר, הדבר עלול להשפיע על יכולתם של הבנקים לגייס הון בשווקים הבינלאומיים ועל האטרקטיביות של ישראל כיעד להשקעות זרות. מעבר לכך, הורדת הדירוג מהווה איתות לקהילה הפיננסית העולמית לגבי הסיכונים הגוברים בכלכלה הישראלית, דבר שעלול להשפיע על החלטות השקעה עתידיות.
הורדת דירוג האשראי של הבנקים הגדולים בישראל מהווה נקודת ציון משמעותית בהתמודדות הכלכלית של המדינה עם השלכות המלחמה. בעוד שהמערכת הבנקאית הישראלית נחשבת ליציבה ומבוססת, האתגרים הנוכחיים מציבים בפניה מבחן משמעותי. היכולת של הבנקים והממשלה להתמודד עם האתגרים הללו ולשמר את אמון המשקיעים תהיה קריטית לשמירה על יציבות כלכלית בתקופה זו של אי-ודאות מוגברת.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    דיוק ואמת
    שמואל 10/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתנצל אבל מי שכתב את הכתבה כנראה לא מבין יותר בכלכלה או בכלל בכלום. הבנקים יצאו בינתיים במצב טוב כי למדינה מודיס הורידו 2 דרגות ואילו לבנק הופעלים לדוגמא הורידו רק בדרגה אחת מה שמסמל דווקא את העוצמה שלהם. כמה רדודה הפכה העתינאות באינטרנט. עצוב.
    סגור
  • 1.
    סמוטריץ שר האוצר הגרוע ביותר בתולדות המדינה (ל"ת)
    חל 10/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור