השוק

לידר שוקי הון: סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן יעלה ל-5%

על פי סקירת המאקרו של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, ירידה חדה במספר סיומי הבנייה בישראל ברבעון השני של השנה צפויה להשפיע משמעותית על האינפלציה ומחירי הדיור | המחסור בדירות פנויות מתגבר ועלול להוביל לעלייה במחירי השכירות | שוק העבודה נשאר דחוק
מערכת ice | 
יונתן כץ (צילום איה בן עזרי, shutterstock)
על פי סקירת המאקרו של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, הירידה במספר סיומי הבנייה בישראל ברבעון השני של 2024 מציבה אתגרים חדשים בשוק הדיור, עם תחזיות לעלייה באינפלציה בעקבות המחסור בדירות. קצב הבנייה שנפל ל-45 אלף יחידות בלבד מעורר חששות לגבי עתיד מחירי השכירות והדיור. שוק העבודה נשאר מתוח באוגוסט, עם שיעור אבטלה נמוך אך ירידה בביקוש לעובדים. במקביל, השקל נותר רגיש לתנועות הון פיננסיות, כאשר הפד האמריקאי מנסה להקל על הכלכלה באמצעות הורדת ריבית.
ירידה חדה בסיומי בניה תשפיע על האינפלציה 
מספר סיומי הבנייה ברבעון ב' ירד בחדות, מחסור בדירות יתרום לעלייה במחירי הדיור, כולל במחירי השכירות. 
למרות הירידה בביקוש לעובדים באוגוסט, שוק העבודה נותר הדוק מאד.
למרות גורמים בסיסיים חיוביים, השקל רגיש יותר לתנועות הון פיננסיות ולהתפתחויות גיאופוליטיות.
הפד הוריד את הריבית ב 0.5%- במטרה להמשיך לתמוך בשוק העבודה. מכלול הנתונים הכלכליים בארה"ב בשבוע האחרון הפתיעו לטובה.
יפן לא תמהר להעלות שוב את הריבית, אינפלציית הליבה (ליבה ללא . אנרגיה) נותרה על קצב של 2%. 
תחזית האינפלציה עודכנה ל-0.1% בספטמבר עקב הפיחות השקל ועליות מחירים במזון. תחזית שנה קדימה עומדת על 3.2%.
שוק האג"ח: עלייה בריבית "שיווי משקל" בתחזית ה 2.75% והתחושה שהפד מוכן "לסבול" אינפלציה מעל היעד תמכו בעליית התשואות הארוכות. ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק האג"ח הישראלי עדיין נמוכות מדי, מה שמקנה עדיפות לאפיקים הצמודים.
צפוי מחסור בדירות ולחץ לעליות מחירים
מספר סיומי הבנייה למגורים ירד בחדות ברבעון השני לקצב שנתי של 45 אלף יחידות, לעומת 54 אלף ברבעון א' ו 64- אלף ברבעון ד' 23 (בניכוי העונתיות). התחלות הבנייה ירדו ל-55 אלף ברבעון השני, לעומת 59 אלף ברבעון הראשון. הירידה החדה בפעילות בענף הבנייה נובעת מהמחסור החמור בעובדים פלסטינים מאז המלחמה. אומדן הביקוש השנתי (בהסתכלות על הגידול במשקי בית חדשים) נאמד ב-60-65 אלף יחידות דיור.

מספר יחידות דיור בתהליך בנייה פעילה התייצב על 173 אלף יחידות בשנה האחרונה, אך העדר פועלים מעכב את תהליך הבנייה. משך זמן הבנייה הממוצע עלה ל-34.5 חודשים לעומת כ-30 חודשים בתחילת 2021 .
מלאי הדירות הפנוי יורד בחדות ומהווה סיכון אינפלציוני משמעותי. בלידר צופים כי סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן יעלה בקרוב ל-5% בשנה הקרובה ויתרום כ-1.3% לאינפלציה.
שוק העבודה נותר הדוק מאד
לאחר עלייה רצופה במספר המשרות הפנויות מנובמבר 23 ועד יולי 24 ב-45% במצטבר, בחודש אוגוסט חלה ירידה מתונה של 2.3%. מסתמנת יציבות בביקוש לעובדים בתעשייה, עלייה נוספת בענף הבניה וירידה בענפי המסחר וענפי השירותים. בענף מידע ותקשורת (הייטק שירותים) חלה ירידה של 3.9% במספר המשרות הפנויות באוגוסט לאחר יציבות מתחילת השנה וירידה של 5.5% לעומת רבעון ג' 23. 
בחודש אוגוסט שיעור האבטלה (בניכוי עונתיות) ירד ל-2.6% מ-2.7% עקב ירידה בשיעור ההשתתפות (ירידה במחפשי עבודה) ל-62.5% מ-62.8%. למעשה שיעור התעסוקה ירד ל-60.9% מ-61.0%. שוק העבודה סובל מבעיות היצע חמורות: חסרים כ-100 אלף עובדים ישראלים (בנוסף לפלסטינים), כולל מפונים, מגויסים ופורשים. היחס בין הביקוש לעובדים לבין ההיצע הפוטנציאלי נותר יציב על 1.01 רמה היסטורית גבוהה בדומה לחודש יולי, מה שתומך בלחצי שכר.
כעת תנועות הון פיננסיות חשובות יותר
הגורמים הבסיסיים ממשיכים לתמוך בשקל. העודף בחשבון השוטף ברבעון השני הגיע ל-5.0 מיליארד דולר, 4.5% במונחי תוצר, ירידה מ-5.6 מיליארד דולר ברבעון הקודם, 4.6% תוצר.
חשבון הסחורות והשירותים מצביע על עודף של 3.6 מיליארד דולר, ירידה מ-4.1 מיליארד ברבעון א'. מדובר בעודף הנמוך ביותר מאז רבעון ד' 22.
הנתון המפתיע והמעודד היה העלייה בהשקעות הריאליות מחו"ל לישראל (FDI) אשר עלו ל-5.9 מיליארד דולר ברבעון השני מ-2.0 מיליארד דולר ברבעון הקודם.
מסתמן גידול איטי ברכישות נדל"ן של ישראלים בחו"ל. ברבעון ב' הרכישות הגיעו ל-449 מיליון דולר, לעומת 558 מיליון ברבעון א' ו-359 מיליון לפני שנה. רכישות הנדל"ן של תושבי חוץ בישראל נותרו נמוכות יחסית.
לעומת זאת, ישראלים רכשו נטו 6.3 מיליארד בניירות ערך בחו"ל, וזרים מכרו 0.8 מיליארד בניירות ערך ישראלים, מגמה אשר משפיעה יותר על השקל כעת מאשר העודף בחשבון השוטף.
לסיכום, הגורמים הבסיסיים (העודף בחשבון השוטף + השקעות ריאליות נטו( ממשיכים להיות חיוביים עבור השקל, אך כרגע הסיכונים הגיאופוליטיים ותנועות הון פיננסיות משפיעים יותר על כיוון המטבע.
ארה"ב: הפד רוצה לשמר את ההתרחבות
הורדת ריבית הפד ב-0.5% מעט הפתיעה את חזאי המאקרו (פחות את השוק). 
קיים פיגור משמעותי בין השינוי במדיניות המוניטרית וההשפעה על הכלכלה הריאלית, ולכן הפד פועל כדי להקדים ולרכך את ההתקררות בשוק העבודה. הפד לא רוצה "לאחר את הרכבת" כפי שעשה בהפעלת המדיניות המוניטרית המרסנת ביציאה מהקורונה. גם לאחר הורדת הריבית, עדיין המדיניות המוניטרית מאד מרסנת, והמשך המדיניות תהיה תלויה בנתונים.
כאשר נוח לו, הפד מדגיש את סך הכל האינפלציה ולא את אינפלציית הליבה. אינפלציית הליבה ב-CPI נמצאת על 3.2% (אוגוסט) ועל 2.6% ב-PCE כבר שלושה חודשים, עד יולי. במסיבת העיתונאים פאוול התקשה להסביר מדוע מחירי השכירות במדד לא מתמתנים.
יתכן ששוק העבודה חזק יותר ממה שמשתקף בשיעור האבטלה. סקר משקי הבית לא תופס את קליטת המהגרים הלא חוקיים בשוק העבודה כפי שמשתקף בגידול במספר המועסקים (סקר עסקים). חשוב לשים לב לירידה במספר דורשי העבודה בשבוע האחרון. בנוסף, קצב עליית השכר לשעת עבודה של 3.8% לא ממש תומך ביעד אינפלציה של 2%.
הפד מתעלם ממדיניות פיסקאלית מרחיבה אשר צפויה להמשיך לתמוך באינפלציה (העוצמה תלויה בתוצאות הבחירות). המשמעות: אין נזק גדול מהורדת ריבית של 0.5%, אך בהמשך קצב הורדת הריבית עשוי להיות מתון יותר מתחזית הפד של 1.5% עד סוף 2025. אם כן, קיים סיכון לעליית תשואות.
ארה"ב: מרבית הנתונים היו חיוביים בשבוע האחרון
השבוע כשהפד החליט להוריד את הריבית ב-0.5%, מספר רב של נתונים מצביעים על המשך התרחבות בפעילות וקליטת עובדים בשוק העבודה. מספר דורשי העבודה בשבוע האחרון ירד ב-12 אלף איש ל-219 אלף (הצפי היה ל-230 אלף), הרמה הנמוכה מאז 17 במאי. מספר דורשי העבודה המתמשכים ירד ב-14 אלף איש.
המסחר הקמעונאי ליבה עלה ב-0.3% באוגוסט לאחר 0.4% ביולי ו-0.9% ביוני. ברבעון ג' צפוי גידול ריאלי של 3.8% בצריכה הפרטית לאחר 2.9% ברבעון ב'. 
הייצור התעשייתי עלה ב-0.9% באוגוסט, אך הנתון של יולי עודכן ל-0.7%- מ-0.3%-. שיעור הניצולת של ההון עלה ל-78% מ-77.4% לפני חודש.
סקר Empire state תיקן בחדות ל-11.5+ בספטמבר מ-4.7%- באוגוסט. סקר פילדלפיה עלה ל-1.7+ מ-7.0-.
מספר התחלות הבנייה עלה ב-9.6% באוגוסט, ומספר אישורי הבנייה עלה ב-4.9%.
מודל החיזוי של הפד באטלנטה צופה 2.9% צמיחה ברבעון ג'.
זה מספר חודשים שאינפלציית הליבה התייצבה מעל היעד (3.2% ב-CPI, 2.6% ב-PCE). הצמיחה איתנה יחסית ושוק העבודה לא מצביע על הרעה ניכרת. עליית תשואות ארוכות בארה"ב ל-3.74% גם מהווה איתות שמדיניות הפד עלולה להביא לסביבת אינפלציה גבוהה יותר על פני זמן.
אירופה והמזרח
הנתונים הכלכליים באירופה ממשיכים להיות חלשים. בגרמניה, מדד האמון העסקי ירד ל- 3.6 נקודות בספטמבר מ-15.6 באוגוסט. גם רכיב המצב השוטף ירד בחדות. התעשייה הגרמנית ובפרט תעשיית הרכב בפרט מתקשה להתאושש ולהתחרות עם סין.
באנגליה, אינפלציית הליבה האיצה ל-3.6% באוגוסט מ-3.3% ביולי כאשר מחירי השירותים האיצו ל-5.6% מ-5.2%. הבנק המרכזי שמר על יציבות בריבית.
סביבת האינפלציה ביפן נותרה נמוכה. למרות שסך הכול האינפלציה האיצה ל-3.0% (פחות מהצפי של 3.1%) באוגוסט, מ-2.8% ביולי, אינפלציית הליבה (המדד ללא אנרגיה ומזון טרי) עלתה ב-2.0% בלבד. הבנק המרכזי יתקשה להעלות את הריבית בחודשים הקרובים. הלחץ ל-Carry trade, לקיחת הלוואות במטבע היפני בריבית נמוכה לצורך רכישת נכסים עם תשואות עודפות בעולם (כולל אג"ח ארה"ב, ומשקים מתעוררים) צפוי להימשך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה