השוק

קוקה קולה מפסידה לרשות המסים בישראל: תאלץ לשלם בענק

השופט מגן אלטוביה קיבל את עמדת רשות המסים, וקבע כי יש לחייב את החברה במס על תמלוגים שהחברה הישראלית מעבירה לקוקה קולה העולמית עבור זכויות השימוש במותג
מערכת ice |  3
קוקה קולה (צילום shutterstock)
בפסק דין תקדימי, דחה השופט מגן אלטוביה מבית המשפט המחוזי בתל אביב את ערעורה של החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) נגד שומות מס שהוטלו עליה. המחלוקת, שנחשפה לראשונה ב-2017, נסובה סביב תשלומי תמלוגים שהחברה הישראלית מעבירה לקוקה קולה העולמית עבור זכויות השימוש במותג. החלטה זו מהווה ניצחון משמעותי לרשות המסים ועשויה להשפיע על אופן המיסוי של חברות רב-לאומיות הפועלות בישראל.
על פי הפרסום בכלכליסט, במוקד הדיון עמדה השאלה האם התשלומים שמעבירה קוקה קולה ישראל לחברת האם העולמית מהווים תמלוגים החייבים במס. רשות המסים טענה כי מדובר בתשלום עבור השימוש בסימני המסחר והמוניטין של המותג העולמי, ולכן חייבים במס בישראל. קוקה קולה ישראל, מצדה, ניסתה לטעון כי תשלומים אלו הם חלק מעלות הייצור ואינם חייבים במס נפרד. השופט אלטוביה קיבל את עמדת רשות המסים, וקבע כי יש לחייב את החברה במס על תמלוגים אלו.

פסק הדין מעלה שאלות מהותיות לגבי מודל הפעילות של תאגידים רב-לאומיים בישראל. הוא מדגיש את הצורך בבחינה מעמיקה של הסכמי הזיכיון והתמלוגים בין חברות בת מקומיות לבין חברות האם הגלובליות. ההחלטה עשויה להוביל לשינויים משמעותיים באופן שבו חברות אלו מתנהלות מול רשויות המס בישראל, ולהגדיל את נטל המס על פעילותן המקומית.
השלכות פסק הדין חורגות מעבר לקוקה קולה ישראל. הוא יוצר תקדים שעשוי להשפיע על מגוון רחב של תאגידים בינלאומיים הפועלים בישראל, במיוחד בתחומי הצריכה, הטכנולוגיה והשירותים. חברות אלו עשויות להידרש לבחון מחדש את מבנה ההתקשרות שלהן עם חברות האם, ואת אופן הדיווח על תשלומים בין-חברתיים לרשויות המס. זאת ועוד, פסק הדין מחדד את הצורך בשקיפות ובדיווח מדויק של תנועות כספים בין-לאומיות, במטרה להבטיח מיסוי הוגן ושוויוני.
למרות שקוקה קולה ישראל הודיעה על כוונתה לערער לבית המשפט העליון, פסק הדין כבר מסמן שינוי משמעותי בגישת בתי המשפט ורשויות המס כלפי פעילות תאגידים רב-לאומיים בישראל. הוא מדגיש את המגמה הגלובלית של הידוק הפיקוח על העברות כספים בין-לאומיות ומיסוי הוגן של רווחים. ככל שהליך זה יתקדם, הוא עשוי להוביל לשינויים מרחיקי לכת באופן שבו חברות בינלאומיות מנהלות את פעילותן בישראל, ולהשפיע על מדיניות המס והכלכלה הישראלית בכללותה.
מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים נמסר: "פסק הדין מקבל את עמדת רשות המסים בכל הקשור לחבותן במס בישראל של החברות הבינלאומית המוכרות בישראל, באמצעות חברות מקומיות המשווקות את מוצריהן בישראל, תחת המותגים הבינלאומיים. בהתאם נקבע, כי על החברות המקומיות מוטלת חובת ניכוי מס זה במקור. יש לציין כי מדובר בפסק דין ראשון במחלוקת הזו של רשות המיסים עם החברות הבינלאומיות והוא יובא להכרעתו של בית המשפט העליון".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שונא קולה
    בוזי הבועז 09/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוזר. על מנת לייצר קולה צריך לשלם תמלוגים, כמו שצריך את התרכיז המגעיל והמים, לכולם יש עלות ודווקא צריכים להיות מוכרים במס ולא לשלם עליהם כפל.
    סגור
  • 2.
    בית המשפט העליון יבטל את ההחלטה
    מושיקו 09/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שקורה פה זה תקדים מסוכן...לחברה יש הוצאות ותשלום לחברת האם זה כמו עלויות ייצור..פתאום באים ואומרים שזה לא ...בדיעבד...עם לא אז היו מייקרים את המוצר...לכן בית המשפט יבטל את ההחלטה
    סגור
  • 1.
    ואנו הצרכנים נשלם את המחיר...
    אזרח 09/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יפגעו ברווחים של עצמם, ובקרוב גל התייקרויות נוסף ??
    סגור