השוק

מחיר המלחמה: ההוצאות לנפש זינקו ב-12%, ייבוא הסחורות התרסק

לאחר שהרבעון הראשון של השנה היה מוצלח במיוחד, כעת בישראל מציגים צמיחה נמוכה במיוחד. לצד עליות דרסטיות בצריכה הציבורית והפרטית, ייבוא הסחורות האזרחיות מתרסק ב-17.7% | כל הפרטים
מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון, shutterstock, דובר צהל)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרסמה אתמול (ראשון), את נתוני הצמיחה הכלכלית של ישראל במהלך הרבעון השני של 2024. מהנתונים ניכר שלאחר עלייה מרשימה ברבעון הראשון של השנה, כעת ניכרת האטה משמעותית במשק הישראלי.
ניתן לקשר את המשבר הנוכחי, למלחמה שהשפיעה על המשק הישראלי בצורה רוחבית. על פי הנתונים, התוצר המקומי הגולמי עלה ב-1.2% בלבד בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, כאשר ברקע נרשמת צמיחה שלילית של 1.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
במקביל, נרשמה עלייה של 8.2% בהוצאה לצריכה הציבורית (שירותים שאנו מקבלים מהמדינה כמו שירותי חינוך, צבא ועוד) ו-12% בפרטית (שירותים ומוצרים שאנו רוכשים בעצמנו). העלייה הזו לא הצליחה להשפיע על הירידה שנרשמת בהשקעות בישראל, מה שמעיד על התמתנות כלכלית רוחבית במשק. אומנם, מדובר בנתונים חלשים, אך חשוב להרגיע ולהגיד שנכון לעכשיו זה לא אומר שאנחנו בתחילתו של מיתון.
לפי הלמ"ס, במחצית הראשונה של השנה עלה התוצר המקומי הגולמי ב-2.5% בחישוב שנתי לעומת המחצית הקודמת. זאת, לאחר ירידה של 4.8% במחצית השנייה של שנת 2023. הנתונים החלשים נרשמו על אף העלייה בהוצאה לצריכה ציבורית והפרטית.
עוד עולה מהנתונים שחלה ירידה של 7.1% ביצוא הסחורות והשירותים למעט חברות הסטארטאפ והיהלומים וירידה של 7.3% ביבוא הסחורות והשירותים למעט ייבוא ביטחוני, אניות מטוסים ויהלומים.
ככול הנראה שהנתונים החלשים הללו קשורים לפגיעה הקשה שענף הבנייה חווה מתחילת המלחמה. יתרה מזו, אפשר לטעון שכל עוד ענף הבינוי לא מתאושש ומפונים לא חוזרים לעסקים, רמת הפעילות של המשק עלולה להישאר ממותנת יחסית.
יבוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השני של השנה ב-11.1% בחישוב שנתי. ירידה זו מבטאת ירידה של 13.0% ביבוא השירותים (למעט שירותי התיירות). יבוא הסחורות האזרחיות ירד ב-17.7% ברבעון השני של שנת 2024.
כפי שכבר צוין בחישוב שנתי, ההוצאה לצריכה פרטית בישראל עלתה ב-12%. הצריכה הפרטית השוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת) עלתה ב-1.7% ברבעון השני של שנת 2024.
ההוצאה למוצרים בני-קיימה למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השני של 2024 ב-11.6% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה ירדה ב-7.3%.
אחד הנתונים שלא הפתיעו היא העלייה הדרסטית בהוצאה לצריכה ביטחונית שזינקה ב-25% בחישוב שנתי ברבעון השני של שנת 2024. ההשקעה בנכסים קבועים עלתה ברבעון השני של 2024 ב-1.1% בחישוב שנתי. ההשקעה בנכסים קבועים ללא אניות ומטוסים עלתה ב-5.2%. ההשקעה בכלי תחבורה יבשתיים עלתה ב-118.1% בחישוב שנתי.
לאחר שנרשמה ברבעון הראשון עלייה מרשימה ברכישת ציוד בטחוני, כעת ההשקעה במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ICT - ציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת) ירדה ב-42.3% בחישוב שנתי, וההשקעה בענפי ה-ICT ירדה ב-51.3% בחישוב שנתי.  
ההשקעה במוצרי קניין רוחני ירדה ב-2.2% בחישוב שנתי. ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-23.5% בחישוב שנתי, אך עדיין רמת ההשקעות בבנייה למגורים נמוכה ורמתה דומה לרמת ההשקעות ברבע הראשון של שנת 2021. ההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות ירדה ב-3.3% בחישוב שנתי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה