השוק

דיסקונט יחזיק בכאל עוד 4 שנים; סמנכ"ל הבנק: "מאז המלחמה אין זרים"

בנק דיסקונט קיבל אורכה מוועדת הכלכלה של הכנסת להחזיק בחברת כרטיסי האשראי עד לשנת 2028; אם הבנק הבינלאומי יהפוך לבעל שליטה בכאל, יהיו לבינלאומי עוד שנתיים להחזיק בחברת כרטיסי האשראי
ניצן כהן | 
אבי לוי מנכ"ל דיסקונט (צילום ישראל הדרי, Magma Images, shutterstock)
בשונה ממכירת חברות כרטיסי האשראי מקס וישראכרט, הרי שבכאל הדברים מסתבכים קצת. באופן עקרוני מקס וישראכרט נפרדו מבנק לאומי ופועלים (בהתאמה) כשהבנקים מחזיקים כמעט בכל מניות חברות כרטיסי האשראי מה שהקל על התהליך. בכאל מבנה הבעלות הוא שונה וכולל את בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי, מה שמסרבל את התהליך של היפרדו החברה מהבנקים.
שני גורמים משבשים במכירת כאל נוספו בשנה האחרונה. הסירוב של רשות התחרות לאשר את עסקת ישראכרט שבאה לאחר האישור שניתן לכלל ביטוח לרכוש את מקס. אמנם מקס וישראכרט הן לא באותו הגודל אבל האישור למכור את מקס  התפרש בשוק כאישור גורף (פחות או יותר) למכירת חברות כרטיסי האשראי לחברות הביטוח, וזה השתנה עם עמדת רשות התחרות.
האירוע המשבש השני הוא המהפכה המשפטית והמלחמה שהחלה בטבח של ה-7 באוקטובר. שני התהליכים האלה הרחיקו משקיעים זרים בטח בעסקאות בסדר גודל של חברת כרטיסי אשראי שמחייבת לא רק כסף אלא גם התעסקות עם הרגולציה, עם המשקיעים וכן הלאה.
כשבדיסקונט הבינו ששני האירועים המשבשים גוברים על היכולת למכור את החברה בשלב הזה, הרי שנוצר הצורך לקבל דחיה בלוחות הזמנים שלא לדבר ע לשינוי חקיקה שבכלל יאפשר למכור את כאל למשקיעים מוסדיים.
ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הבנקאות, שנועדה לחייב את בנק דיסקונט למכור את אחזקותיו בחברת כרטיסי האשראי כאל. בנוסף, על רקע השפעות המלחמה על היכולת של דיסקונט לבצע את המכירה, אושרה דחייה נוספת במועד האחרון למכירה, כך שהמועדים ידחו ב-15 חודשים ולא ב-9 כפי שהציע האוצר בתחילה, כלומר מכירה עד מאי 2027 או אם יפחתו שיעורי אחזקות הבנק בכאל ל-40% או פחות ול-25% לפחות מאמצעי השליטה – ניתן יהיה לדחות את המכירה בשנה נוספת עד מאי 2028.
עו"ד דרור שטרום, שעמד בראש הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאית, אמר כי "תחילת הדרך הייתה בשנת 2019, וההפרדה נקבעה לשנתיים לאחר מכן ונגיע למצב שאנחנו 7 שנים אחרי המועד, אבל אומרים שזה טכני. אני מצטער לומר, זה הכל חוץ מטכני.
"כשמישהו בא לבקש משהו בודקים אם אין באמת משקיעים. חברת מקס היא היחידה שאימצה אסטרטגיה תחרותית, כי מי שקנה אותה הייתה קרן ורבורג פינקוס שלא הייתה חלק משוק ההון הישראלי. עכשיו נותנים למוסדיים לקנות, שהם השותפים הגדולים של הבנקים והרכישה שלהם תגמור את התחרות. הכתובת על הקיר מאור ברורה, זה סעיף אנטי תחרות".
סמנכ"ל דיסקונט: "נציגי קרנות זרות אומרים לנו שנדבר איתם רק אחרי שתיגמר המלחמה; דרור שטרום: מכירת כאל למוסדיים תגמור את התחרות; היו"ר ביטן דחה טענות לפגיעה בתחרות ואמר כי מה שיקדם תחרות זה אם בנק ישראל יאפשר לחברות האשראי לקבל כסף במחיר של הבנקים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה