השוק

המדריך לרפורמה במסלולי ההשקעה: כל הפרטים על השינויים החדשים

מהי הרפורמה במסלולי ההשקעה – ואיך תוכלו להפיק בעזרתה יותר מהחיסכון שלכם? אודי תייר, מנהל ערוצי הפצה במיטב בית השקעות עם כל מה שצריך לדעת על הרפורמה שיצאה לדרך
אודי תייר | 
קרן השקעות-אילוסטרציה (צילום vecteezy)
המדריך לרפורמה במסלולי ההשקעה: כל מה שחשוב לדעת על השינויים הצפויים – ועל הדרך להפיק מהם יותר לצורך הגדלת פוטנציאל התשואה של הכסף שלכם.
בשבועות האחרונים מאות אלפי אנשים קיבלו הודעות מהגוף שמנהל את חסכונותיהם, שלפיה המסלול שבו מנוהל כספים ימוזג לתוך מסלול אחר החל מה1.7, זאת כחלק מהרפורמה של משרד האוצר בחסכונות הפנסיונים שהמטרה שלה היא לייצר השוואה פשוטה יותר בין מסלולי השקעה שונים ולצמצם עלויות לחוסכים.  
מה קורה בפועל?
רשות שוק ההון מסדירה את סוגי המסלולים שיוצעו לציבור, ההסדרה באה לידי ביטוי ב-2 היבטים: חמישה אשכולות שונים כאשר כל אשכול מייצג אופן השקעה אחר בכל אשכול הרשות מגדירה מספר מסלולים ששמם אחיד ובעלי שם שונה ולכן מרבית החברות נאלצות למזג בין מסלולים שונים באופן שיתאים החדש.
כיצד יחולקו אשכולות ההשקעה?
אשכול ראשון – מסלולים עוקבי מדדים, חובה לכל חברה לפחות מסלול אחד: כל מסלול יעקוב אחרי 3 מדדים לפחות וישקיע בכל מדד ביו 10%-50% (מקסימום 10 מדדים בכל מסלול). המסלול היחיד שהוחרג הוא מסלול s&p 500 ובו אפשר להשקיע באופן מלא במדד.

אשכול שני – מסלולים סחירים, חובה לכל חברה לפחות מסלול אחד: יושקע לא רק במדדים אלא גם בכל השקעה סחירה כלומר מניות ואג"ח סחירות אך ללא נכסים בלתי סחירים. המשמעות – הוצאות ניהול השקעות נמוכות.  
אשכול שלישי - מסלול השקעה בניהול אקטיבי: מסלולים שהיו קיימים עוד לפני ה-1.7 למשל המסלול הכללי המוכר לכולנו  
אשכול רביעי - מסלולי השקעה בניהול אקטיבי בדמי ניהול משתנים על בסיס הצלחה, יפתחו בהמשך.  
אשכול חמישי – מסלולי אמונה וקיימות שמדיניות ההשקעה בהם תעוצב בהתאם להשקפת עולם ירוקה, הלכה וקיימות   מה עושים עכשיו? הודעה על שינוי כלשהו בקופות נשלחו לכל הלקוחות בדואר, במידה ואתם חוששים שפספסתם עליכם להיכנס לאזור האישי  מופיע באזור האישי ולכם מומלץ להיכנס ולבדוק זאת. שם ניתן להבין באיזה מסלול / אשכול אתה נמצא היום ומומלץ לפנות לסוכן או יועץ פנסיוני מורשה על מנת לראות האם אתה נמצא במסלול שמתאים לך. הרפורמה היא הזדמנות לחשב מסלול מחדש, בין אם מסלולי ההשקעה בחסכונות שלכם הושפעו מהרפורמה או לא. אחד השינויים שנכללים ברפורמה נוגע למסלולים הפאסיביים – העוקבים אחרי מדדי מניות שונים.
חשוב להבין שהמילה "פאסיבי" יכולה להטעות – אמנם מסלולים אלה עוקבים אחרי מדדי מניות, אך כל גוף מנהל יכול לבחור מדדי מניות אחרים לפי ראות עיניו, ולהעניק משקל שונה לכל מדד. לכן, חשוב לבדוק מהו תמהיל ההשקעה בכל מסלול, ולוודא שהוא מותאם לצרכים שלכם.  

אודי תייר. צילום: עדי חייט
אז מה השורה התחתונה?
הרפורמה שתיכנס לתוקף ב-1.7 תייצר לכולנו שינויים ואלטרנטיבות חדשות בחיסכון הפנסיוני, חשוב לבחון כל שינוי מול סוכן או יועץ פנסיוני ומעבר לכך לבקש לראות מה מדיניות ההשקעה מכל מסלול והאם יש לחברה המנהלת היסטוריה מוצלחת או פחות בניהול מסלולים מסוג כזה או אחר. אומנם חלק מהשיח ברפורמה הינו הוצאות ניהול השקעות אך חשוב להבין כי התשואה שמפורסמת בגמל נט, אתר משרד האוצר הינה אחרי הוצאות ניהול השקעות ולכן התשואה היא הדבר החשוב ביותר, ויותר מכך תשואה לאורך זמן.        
הכותב: אודי תייר, מנהל ערוצי הפצה במיטב בית השקעות 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה