השוק

בנק הפועלים: המשקיעים הזרים אינם מרגישים בנוח עם תמונות המלחמה

ברקע החשש הגובר מהסלמה משמעותית בגבול הצפון, והפיכת המערכה מול חיזבאללה למלחמה בהיקף עצום עם השפעות אזוריות קשות, בנק הפועלים מפרסם את סקירתו בנוגע לכלכלה הישראלית, על רקע הקשיים שבניהולה תוך המלחמה הקשה
מערכת ice | 
בנק הפועלים (צילום אביב גוטליב, shutterstock)
החטיבה הפיננסית בבנק הפועלים פרסמה היום (ראשון) את סקירת השק שלה. היא התייחסה למצב הכלכלה הישראלית ברקע מלחמת חרבות ברזל המתקיימת בעזה, והחשש הגובר בשוק מהסלמה משמעותית בגבול הצפוני, שעלולה להתפתח עד כדי מלחמה אזורית נרחבת, שלה השפעות רבות ומשמעותיות יותר, במיוחד בפן הכלכלי.
על פי סקירת בנק הפועלים, החשש מפתיחת מלחמה כוללת בצפון תרם בשבוע החולף לפיחות בשער החליפין של השקל מול הדולר, כמו גם לזחילה של תשואות איגרות החוב של הממשלה, כשתשואת האיגרת לעשר שנים נושקת ל-5%. האינדיקטורים הכלכליים מתחילים להצביע על רפיון: הרכישות בכרטיסי האשראי בחודשים אפריל-מאי נותרו ללא שינוי בקירוב לעומת הרבעון הראשון של השנה. מדד הייצור התעשייתי עלה אמנם בחודש אפריל, אך רמתו עדיין נמוכה בכ-5% מאשתקד.
הגידול בנסיעות של ישראלים לחו"ל מסביר חלק מההאטה בצריכה המקומית, אך נראה שגם האינפלציה ששחקה את כוח הקנייה השפיעה. אנו מעריכים שהצמיחה ברבעון השני של השנה הייתה מתונה, והושפעה בין השאר מירידה בצריכה הציבורית, לאור שחרור כוחות מילואים, וחזרה של חלק מתושבי הדרום לבתיהם, זאת לצד האטה בצריכה הפרטית ויצוא סחורות שכמעט ואינו מתרחב. שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה.
בתי המלון אכלסו את המפונים במימון ממשלתי, ולכן הפדיון של הענף היה גבוה ביחס לעונתיות ברבעון הראשון של השנה. ככל שהמפונים עזבו את המלונות, והתיירות הנכנסת לא התאוששה (כפי שרואים בגרף) צפוי שפדיון בתי המלון ירד בחודשים הקרובים. בענף הבנייה טרם נפתרה בעיית העובדים הפלשתינים, ואנו מעריכים שהתחלות הבנייה יפחתו ברבעון השני של השנה. שקלול האינדיקטורים הכלכליים מצביע לכן להערכתנו על צמיחה נמוכה ברבעון השני של השנה, כך שרמת התוצר ברבעון השני של השנה הייתה נמוכה מזו של הרבעון השלישי של 2023 טרם המלחמה.
בנוסף, אמרו בבנק הפועלים כי פרמיית הסיכון של ישראל מתקרבת ל-180 נקודות בסיס באיגרות החוב הדולריות של מדינת ישראל. פער התשואות בין האיגרת השקלית לעשר שנים לטרז'רי האמריקני עומדת על כ-60 נקודות בסיס. המשקיעים הזרים אינם מרגישים בנוח עם תמונות המלחמה והם צמצמו את אחזקותיהם באג"ח המדינה לשיעור של 8.9% מכלל האג"ח, זאת לעומת 14.7% באוקטובר אשתקד. המשקיעים המקומיים אולי פחות חוששים מסיכון המדינה, אך הם ממתינים לראות תכנית קונקרטית לצמצום הגירעון, ובהיעדר כזו הם דורשים פיצוי גבוה יותר בגין אחזקת החוב הממשלתי.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה