השוק

בנק לאומי נכנס לעסקת ענק של 6.7 מיליארד שקל: כל הפרטים

בנק לאומי יוביל את קונסורציום המממנים של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים; בשלב זה לא נמסר מה חלקו של הבנק במימון של הקו שהקמתו הכוללת עולה 9 מיליארד שקל כשהקונסרציום שיוביל הבנק אמור לגייס 6.7 מיליארד ש/קל
ניצן כהן |  1
חנן פרידמן (צילום Magma Images, shutterstock, פלאש 90)
בנק לאומי נכנס לעסקת ענק במסגרתה הוא יוביל קונסורציום מממנים לקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. בשלב זה לא ברור כמה כסף יעמיד הבנק ממקורותיו אולם עלות ההקמה הכוללת של הקו הכחול אמורה להסתכם ב-9 מיליארד שקל והמדינה צפויה להעמיד מימון של 2.3 מיליארד שקל לטובתו.
לאומי יוביל קונסורציום מממנים שיעמיד אשראי כולל של 6.7 מיליארד שקל כשכרגע לא ברור מה חלקו של הבנק במימון הזה אם כי הנחת העבודה היא שהבנק עצמו יעמיד חלק ניכר מהמימון.
בשבוע החולף נחתם מזכר הבנות בין הבנק לבין השותפות בפרויקט. לאחרונה נבחרה Jtrain, חברה ייעודית לפרויקט שבבעלות דניה סיבוס וקבוצת דן, כזוכה במכרז של משרד האוצר, משרד התחבורה , עיריית ירושלים ותוכנית אב לתחבורה הקו יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership) והחברה תממן, תקים, תתפעל ותתחזק את הפרויקט.
 
פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד שכונת רמות בצפון העיר. הקו יכלול מקטע תת-קרקעי באורך שני וחצי קילומטרים מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה ובו שלוש תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו. הקו צפוי לשרת כ-250 אלף נוסעים ביממה, בתדירות של 3–4 דקות בשעות השיא. זאת באמצעות צי של 132 קרונות, שמהווים 66 רכבות.
ההערכה היא כי העלות הכוללת של הפרויקט היא כ-9 מיליארד שקל. במהלך תקופת ההקמה צפוי להתקבל מענק מהמדינה בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל. המימון יינתן לאורך תקופת הקמת הפרויקט, שצפויה להימשך כ-55 חודשים עד לשלב ההפעלה הראשון, וכ-29 חודשים נוספים עד להפעלת השלב השני.
מימון זה עתיד להצטרף לשורה של פרויקטים משמעותיים נוספים שלאומי מימן לאחרונה בתחומי התחבורה והתשתיות הלאומיות. בין השאר, בשנה החולפת הודיע הבנק על הובלת מימון פרויקט הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן בהיקף של כמיליארד אירו. בנוסף, הוביל לאומי בשנים האחרונות את מימון פרויקט מרכזי ההספקה של צה"ל (מרה"ס), את הקמת מתקן ההתפלה הגדול בישראל 'שורק 2' ועוד.
ליאת שוב, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי: "הקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים צפויה להוות פתרון תחבורתי להסעת המונים, שיהווה חלק חיוני ומודרני ממארג התחבורה בעיר, וישמש את תושבי העיר והבאים בשעריה. אנו גאים להוביל את מימון המיזם הלאומי החשוב הזה ומודים לקבוצת Jtrain על הבעת האמון. ההחלטה להוביל את המימון לפרויקט הדגל הזה היא חלק מהאסטרטגיה העקבית של בנק לאומי להוביל את תחום מימון התשתיות הלאומיות בישראל, וזאת תוך שימת דגש מיוחד על היבטי ESG״.
אופיר קרני מנכ"ל דן ציין: "הקמת הקו הכחול הינו פרויקט אסטרטגי מהותי בצבר הפרויקטים של דן. דן היא השחקן המוביל כיום את תחום תשתיות התחבורה. דן תרתום את הידע והניסיון הרב שצברה בשנותיה כמפעילת תחבורה ציבורית על מנת להקים ולהנגיש לתושבי הבירה את הדור הבא של הסעות ההמונים בסטנדרטים בינלאומיים וסביבתיים מתקדמים". 

מנכ״ל דן אופיר קרני. קרדיט: יהונתן בלום
רונן גינזבורג מנכ"ל קבוצת דניה: "דניה סיבוס, החברה המובילה בתחום פרויקטי התשתיות הלאומיים בישראל, בדגש על פרויקטי תשתית תחבורתיים המבוצעים בשותפת המדינה בשיטת PPP, שמחה וגאה להיות שותפה בהקמתו של פרויקט הקו הכחול, במיוחד בתקופה מאתגרת זו. פרויקט זה מהווה פרויקט דגל עבורנו, ודניה תתרום מניסיונה הרב בניהול פרויקטים מורכבים, תוך יישום יכולות הנדסיות מהגבוהות במשק, על מנת לבצע ולהקים ביחד עם שותפנו בפרויקט זה, פרויקט איכותי ומוצלח, שעתיד להוות פתרון תחבורתי משמעותי בעיר ירושלים".
ירון רביד מנכ"ל Jtrain: "החבירה של לאומי, המממן המוביל בישראל, לקבוצה המורכבת מגופים מקצועיים בתחומם כמו דן ודניה סיבוס, תאפשר את קידום הפרויקט במהרה. אנו מודים על האמון בקבוצה וביכולותיה ונפעל על מנת לקדם את הפרויקט במהירות וביעילות לטובת תושבי הבירה ואזרחי ישראל כולם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עושקים
    גאון 04/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברשיון !
    סגור