השוק

שוק הנדל"ן: קבלנים נותנים אשראי גבוה והמכירות עולות

נתונים של משרד האוצר שמתבססים בין היתר על הדיווחים לרשות המסים, מלמדים שבחודש ינואר, למרות המלחמה והריבית הגבוהה, נרשמה עלייה במספר העסקאות בענף הנדל"ן
מערכת ice | 
נדלן (צילום shutterstock, פלאש 90)
מנתונים של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה כי בחודש ינואר, למרות המלחמה והריבית הגבוהה, נרשמה עלייה של 14% בהיקף רכישת הדירות. בסך הכל בוצעו בינואר 8,053 עסקאות של מכירה ורכישה של דירות כשאם מנטרלים את רכישת הדירות בסבסוד ממשלתי הרי שאנחנו מדברים על עלייה של 8% במספר העסקאות בהשוואה למכירות בחודש ינואר אשתקד.
נתון מעניין שעולה מהדוח ומתבסס על נתוני רשות המסים מלמד שנרשמה עלייה בהיקף המכירות של דירות חדשות אבל דרך המימון והתשלום השתנתה וזה אומר שהקבלנים מכרו יותר דירות אולם עדיין לא קיבלו את השלום עליהם וזה מחייב דיווח לרשות המסים, למרות שהמע"מ ישולם במעלה הדרך.

בסך הכל מכרו קבלנים במהלך חודש ינואר 3,716 דירות, נתון שמהווה עלייה של יותר מ-40% בהשוואה למכירות בחודש ינואר אשתקד. עוד עולה מהנתונים כי עיקר העסקאות היו דווקא בעיר רחובות. לא ברור מדוע עיקר העסקאות היו דווקא ברחובות, אבל מדובר בנתון מעניין.
עוד עולה מהדו"ח כי עיקר המכירות של הקבלנים היו של דירות שנבנו על קרקעות שנרכשו לפני השנים 2021 ו-2022, אז זינקו מחירי הקרקעות ומכאן גם מחירי הדירות. הנתון הזה מסביר את היכולת של הקבלנים לתת תנאי תשלום מפליגים מבלי להיכנס לסחרור.
באגף הכלכלן הראשי מעריכים כי תנאי התשלום המפליגים שנותנים כעת הקבלנים לרוכשי הדירות מונע מהשוק להידרדר עוד יותר ואולי הוא אף הזרז שמביא אנשים לרכוש דירות כעת.
שני נתונים מעניינים נוספים מלמדים על כך שאנשים כבר לא משפרים דיור כל-כך מנהר ולמעשה מספר העסקאות של משפרי הדיור הסתכם ב-2,188 דירות שזו ירידה של 12% ביחס למספר משפרי הדיור בחודש ינואר אשתקד. באוצר אומרים עוד שנרשמה ירידה משמעותית אצל מצמצמי הדיור, כלומר אלה שהיו צריכים למכור דירת מגורים יקרה ולקנות דירת מגורים זולה יותר כדי לצמצם חובות וכן הלאה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה