בחירות 2022

קורצת לפריפריה? כך ההייטק יונגש לילדי החצר האחורית

שרת החדשנות, אורית פרקש הכהן משיקה את מתנ"ס-טק, תכנית חדשה כחלק מהתכניות לחיבור ההייטק לפריפריה הישראלית: ״לאפשר הזדמנות שווה לכל ילד״. המיזם הנוצץ מבטיח להתממש בתוך שנה. לצד הקרדיט הבולט לשרה על הבשורה החשובה, מותר גם לשאול האם המחנה הממלכתי קורץ לפריפריה?
דוד זולדן | 
אורית פרקש הכהן, שרת החדשנות (צילום חיים צח, לעמ)
יזמת כבר בגיל 14: התוכנית הלאומית החדשה שמביאה את "לימודי ההייטק" לפריפריה הישראלית נחשפת לראשונה. על פי התכנית, מרכזי המראה יוקמו כבר השנה ב-10 מתנ"סים ברחבי הארץ.
משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והחברה למתנ"סים, החלו היום להפעיל תכנית לאומית חדשה - 'מרכזי המראה', התוכנית שתיתן הזדמנות שווה לבני ובנות נוער מהפריפריה להתחבר לעולמות ההייטק והיזמות. 
אירוע השקה חגיגי התקיים במרכז החדשנות הטכנולוגית בחולון – אתחלא. האירוע התקיים במעמד שרת החדשנות, אורית פרקש הכהן, מנכ"לית משרד החדשנות, הילה חדד חמלניק, מנכ"ל החברה למתנ"סים, טל בסכס, וראש עיריית חולון, מוטי ששון. באירוע הוצגו עקרונות התוכנית בפני מנהלי עשרת המתנ"סים מרחבי הארץ שבתוכנית, ראשי הרשויות, הצוות החינוכי שיפעיל את התוכנית ומטה משרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה.
במסגרת תכנית "מרכזי המראה", יוקמו מרכזי יזמות להייטק בתוך מרכזים קהילתיים ברחבי הארץ. המשתתפים, בני נוער בגילאי 14 עד 18, יקבלו כלים לפיתוח חשיבה יזמית ויצירתית המאפשרת חדשנות, ויוכלו להתנסות בהקמת מיזם היי טק בליווי מנטורים מתעשיית ההיי טק. 
הפרויקט הותנע כבר בעשרה מתנ"סים ברחבי הארץ, ביישובים: קריית ים, באקה אל גרביה, ירכא, טמרה, קצרין-גולן, חולון, ירושלים-גילה, קריית מלאכי, רהט (מרכז סוויץ' המשותף ליהודים ובדואים), ביתר עלית. הכוונה להרחיבו בעוד כשנה למתנ״סים נוספים בהמשך בכלל הערים בארץ.
במסגרת תכנית הפעילות של מרכזי ההמראה הילדים ובני הנוער יחוו סביבה המדמה עבודה בתעשיית ההייטק, ליווי של מנטוריות ומנטורים מהתעשייה, וקידום פרויקטים משלב הרעיון והיזמות לשלב הביצוע. המשתתפים ירכשו מיומנויות של פרזנטציה, אנגלית מדוברת, הכנת מצגות, בניית תכנית עבודה ושיווק. המשתתפים ייהנו אף מרשת דיגיטלית של נטוורקינג וחשיבה משותפת לכל מרכזי ההמראה. התוכנית היא בשילוב המגזר העסקי ושותפים בה מנטורים בכירים בתעשיות ההיי טק, רפואה, אקולוגיה, ועוד.
 
שרת החדשנות, אורית פרקש הכהן שבעת רצון מהתכנית: "היום יוצאת לדרך עוד תכנית חשובה שתאפשר הזדמנות שווה לכל ילד בישראל. ״מתנ"ס טק - מרכזי המראה״ היא יוזמה שמביאה לנוער בישראל - לתוך הקהילה שלו למרכז הקהילתי השכונתי - את ההיי טק. כעת, גם בפריפריה נוכל ליהנות מ״מרכזי המראה״, שבהם כל ילד יוכל להמריא, ולפתח פרויקט יזמי שיבחר עם ליווי של אנשי תעשיית ההיי טק. אנו רוצים שהנוער בפריפריה לא יחשוב שלהיות יזם או יזמת זה חלום רחוק, והתוכנית הזו תיתן כלים ובטחון להגשים זאת. התוכנית מצטרפת לתכנית הלימודים ״הייטקלאס״ שהשיק המשרד גם השנה, של לימוד כישורי היי טק ותכנות כחלק מתוכנית הלימודים שהחלה כבר ב-500 כיתות ח' ואלפיים גני חובה.״
הילה חדד חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "בני ובנות נוער מהפריפריה לא מעזים אפילו לחלום על ההייטק. העולם הזה כל כך רחוק מהם, שהוא בכלל לא נראה כמו אופציה. מרכזי המראה ישנו את המשוואה הזו, ויביאו את עולמות היזמות הטכנולוגית עד אליהם. הפעילות במרכזים תיתן להם כלים חדשים והזדמנות ייחודית לחוות, ללמוד וגם להתנסות בהקמת מיזם משלהם. 
מסקנות הביניים של ועדת ההון האנושי להייטק בראשות דדי פרלמוטר הצביעו על הצורך הלאומי בגיוון ההייטק, ואני גאה מאד בצוות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שהצליח תוך זמן שיא לפתח שורת תוכניות שנותנות מענה לאתגר זה. העובדה שמרכזי המראה, לצד תוכנית החינוך להייטק, מתחילות לפעול כבר שנת הלימודים הנוכחית היא הישג ענק, ואני מאמינה ומקווה שבשנים הקרובות התוכניות הלאומיות החשובות הללו יצמחו וישנו את מפת ההייטק בישראל".
 
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים: "המתנ"סים עומדים בחזית צמצום הפערים בחברה הישראלית, וכך גם הפעם הודות לתוכנית המשותפת עם משרד המדע והחדשנות. תוכנית "מרכזי המראה" מכוונת ומקדמת לעתיד בו לכולם יש היכולת ליהנות להשתתף וליהנות מפירות תעשיית ההיי טק. ההשקעה בתוכנית זו בגיל מוקדם לא רק תיתן כלים, תפתח תחושת מסוגלות ותחבר ילדים ונוער בפריפריה החברתית גיאוגרפית לתחום המהווה הקטר של המשק הישראלי, אלא הודות למרכיב המנטורינג, תאפשר התוודעות וגישה ישירה של הילדים והנוער, לאישים וחברות עסקיות בתחום."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה