בחירות 2022

על רקע האיומים מאיראן, אולמרט מזהיר: "האבטחה דוללה"

בעוד האיראנים מאיימים וגם מנסים לפגוע באישים ישראלים ולנקוט בפעולות תגמול נגד ישראל - בישראל מתכננים לצמצם את האבטחה ואף להסירה מראשי ממשלה לשעבר. האם על רקע האיומים הנשמעים מטהרן נכון בעת הזאת להעביר מסר לאויב כי היעדים הכי מבוקשים מבחינתם קלים יותר להשגה? אהוד אולמרט אומר ל-ice כי "האבטחה דוללה אך יש אבטחה לרבות אבטחה סמויה"

דוד זולדן |  2
אהוד ברק ואהוד אולמרט (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, אבשלום ששוני)
השב"כ מתכוון לצמצם ואף להסיר אבטחה מראשי ממשלה בעבר וזאת על רקע האיומים הנשמעים מטהרן. הנשיא האיראני איים בחודש מאי האחרון לנקום את חיסולו של קצין משמרות המהפכה האיראני חסן סיאד ח'דאירי ואמר כי "אלו המובסים על ידי מגיניה של 'אל קודס' מפגינים את נואשותם על ידי ההתנקשות בח'דאירי". כחודש לאחר מכן נחשף כי המודיעין הטורקי הצליח לסכל ניסיון חטיפה ופגיעה בשגריר ישראלי לשעבר ובאשתו שהתארחו במלון ברובע ביוגלו, בסמוך לאזור העיר העתיקה.
לדברי המודיעין הטורקי, המשטרה וארגון הביון הלאומי עצרו כעשרה חשודים, ביניהם משתפי פעולה מקומיים, במלון ובשלושה בתים נפרדים  במחוז בייליקדוזו, כ-15 ק"מ ממרכז העיר, ובמלון 'דה סול איסטנבול', המצוי במרחק 5 ק"מ מהקונסוליה האיראנית. במהלך המבצע נתפסו מסמכים רבים, חומרים דיגיטליים, משתיקי קול ואקדחים. חקירתם של החשודים נמשכת, אולם מפרטים ראשונים עולה כי הם תכננו גם לחטוף ולתקוף דיפלומטים ישראלים וקבוצות תיירים באיסטנבול.
האם על רקע האיומים הנשמעים מטהרן נכון בעת הזאת להעביר מסר לאויב כי היעדים הכי מבוקשים מבחינתם קלים יותר להשגה?  
במסגרת הערכה מחדש של השב"כ שנובעת מסיבות כלכליות הולכת ומתגבשת ההערכה כי האבטחה סביב ראשי הממשלה לשעבר אהוד ברק ואולמרט תצומצם ואף נשקלת האפשרות כי האבטחה על ברק תסתיים לחלוטין. אלא שבדיקת ice מגלה כי ברק נצפה מסתובב חופשי ברחוב קרליבך בתל אביב ללא מאבטחים וכי אהוד אולמרט מסתובב עם מאבטח אחד ונצפה לאחרונה בחנות סיגרים בממילא כאשר הוא מאובטח.
אולמרט נהנה מההטבה נכון לעכשיו אך התנאים עומדים להשתנות. ברק יוצא עוד יותר מקופח לעומת אולמרט שעוד נהנה ממאבטח צמוד נכון לעכשיו. מה השיקולים שעומדים בפני שירות הביטחון והאם ברק מוותר מרצון על אבטחה? מתברר כי במסגרת פיילוט של השב"כ, השניים זוכים לאבטחה צמודה רק בהתאם לאירועים חריגים בלו"ז כאשר רוב הזמן הם מסתובבים ללא אבטחה.
בנוגע לאהוד ברק נשקלת האפשרות להסיר ממנו לגמרי את האבטחה בסוף החודש הקרוב, אז יפוג תוקפה של הארכה שניתנה להמשך אבטחתו. ההחלטה בנוגע לברק תלויה בחברי ועדת השרים לענייני אבטחה שעשויה להביא בחשבון את האיומים מאיראן וארגוני הטרור ומאידך את התיישנות כהונתו שחלפה כבר מלפני יותר משני עשורים.  
המדינה החליטה להאריך את תקופה האבטחה לראשי ממשלה לשעבר ל-20 שנה מיום סיום תפקידם. כך למשל ראשי הממשלה לשעבר, אהוד ברק ואהוד אולמרט, עדיין מאובטחים, וזה עולה למדינה המון כסף. בין יולי 2020 ועד דצמבר 2020 שילמה המדינה 1,351,000 שקלים כדי לאבטח את ברק ואולמרט בטיסותיהם לחו"ל. בשנת 2021 הסכום הגיע לכ-3 מיליון שקלים, ובין ינואר עד יולי השנה הסכום עומד על כ-15 מיליון שקלים.
בסך הכל, רק בין השנים 2020-2022 הסכום ששולם לאבטחה של ברק ואולמרט בחו"ל עומד על, שימו לב - 5,717,121 שקלים. אולמרט הגיב על הדברים כשאמר כי "אין לי מושג, אני לא עוסק בזה. אם המדינה מחליטה שהיא רוצה לשמור עליי, שתחליט". במקרה של שני ראשי הממשלה לשעבר מדובר על טיסות שברובן פרטיות, לצורך עסקים או חופשות, שחלקן אף היו בתקופת הקורונה. בנוסף להוצאות האבטחה, מפורטות גם הוצאות הטיסות של ראשי הממשלה החל מסוף שנת 2020 ועד תחילת החודש.
טיסה של נתניהו לוושינגטון התקרבה ל-2 מיליון שקלים, וטיסה של בנט לוושינגטון שנה לאחר מכן חצתה את ה-3.5 מיליון. סכום הטיסות הכולל הגיע ל-9,261,589 שקלים. אם נוסיף לזה את עלות המלונות, השכרת הרכבים והאולמות – נגיע בחישוב כולל לסכום של 14,634,092 שקלים.
מהשב"כ נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לסידורי אבטחה".
מאהוד ברק נמסר נמסר: "אני נשאל שאלות רבות על ידי אנשים רבים. מטפלים בעניינים אלו הגורמים המוסמכים לכך. בחרתי לא לעסוק בזה ולא להגיב".
מאהוד אולמרט נמסר כי "בכל נושא האבטחה צריך לפנות לשירותי הביטחון ורק השב"כ יגיב. אני מאובטח באופן סמוי אבל נהלי אבטחה הם החלטה של גורמי הביטחון והם יודעים לתת את התשובות. בעיקרון האבטחה דוללה אך יש אבטחה לרבות אבטחה סמויה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    דילול
    דוד 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם בתקופתך הקופה דוללה
    סגור
  • 1.
    גמור
    יוסף 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אידיוט תשאר בכלא אם אתה מפחד
    סגור