בחירות 2022

רונית תירוש: "עדיף לעבוד במשק בית ולקבל 60 ש"ח לשעה"

עם סיום השביתה וחתימה על הסכם בין האוצר למורים נפתחת היום שנת הלימודים כסדרה אולם לצד אווירת האופוריה אחרי ההסכם והישגיו הראוותנים יש מי שרואה בו הסכם ראוותני ורחוק מלהיות מהפכני. קוראים לה רונית תירוש והיא אומרת בין השאר על מערכת החינוך כי: "היא לא חזקה יותר, היא לא איכותית יותר ואין להצהרות שר האוצר שום קשר למציאות"
דוד זולדן |  3
רונית תירוש (צילום פלאש 90)
רונית תירוש שכיהנה בעבר כחברת הכנסת מטעם סיעת "קדימה" והייתה מנכ"לית משרד החינוך אומרת בריאיון ל ice בעקבות ההסכם בין האוצר למורים כי "להעלות שכר זה לא מה שישפר את המערכת. שנת הלימודים תפתח עם מחסור עצום של מורים. יש היום מחנכת לשתי כיתות וזה לא טוב, זה לא יציל את המערכת מהמצב הגרוע שהיא נמצאת בו".
על שכר הסייעות בגנים היא מגחכת: "שכר פר שעה מאוד נמוך ומגייסים את כל מי שמוכן לבוא עם תעודת זהות ופעם אחרונה שבדקתי זה 30 ש"ח או 35 ש"ח לשעה. מי יבוא? עדיף ללכת למשק בית ולקבל 60 ש"ח לשעה או להיות בייביסיטר". על ההסכם שנחתם: "מילים מאוד גבוהות. קראתי את הכותרת של שר האוצר שאומר 'אנחנו הצלחנו להביא למערכת חינוך חזקה ואיכותית יותר' וגיחכתי. היא לא חזקה יותר, היא לא איכותית יותר ומכאן ועד למערכת חינוך איכותית יותר אין לזה שום קשר למציאות". תירוש מבהירה: "שר צריך להתמנות לפחות ל 5 או 6 שנים מעל כל הממשלות המתחלפות. צריך שתהיה יציבות והמשכיות ברפורמות שתתחלנה ושלא יהיה עליו איום פיטורין או בחירות לחילופי שרים כי זה הדבר הכי חמור למערכת החינוך - חוסר יציבות"
מברכת על ההסכם?
"מברכת על כך ששנת הלימודים תפתח כסדרה והתרגשות הילדים לא תבוא לידי אכזבה. זה כבר הישג וזה טוב וגם נותן שקט עד 2026. לקנות שקט של ארבע שנים זה מצוין. יחד עם זאת אני לא רואה איך פותרים את בעיות השורש של המערכת. צריכים לבנות תכנית חירום כי להעלות שכר זה לא מה שישפר את המערכת. הצעדים טובים ונכונים אבל לא מספקים. צריך לגייס מורים כי אין מספיק מורים. שנת הלימודים תפתח עם מחסור עצום של מורים שיביאו לידי ביטול מקצועות. יש היום מחנכת לשתי כיתות וזה לא טוב. זו הכתובת לכל הבעיות החברתיות והרגשיות של התלמידים ויש הרבה כאלו מאז הקורונה. צריך לשים דגש על גיוס מורים ושיפור איכות המורים. יש לי הצעה שאומרת שהמדינה תתגייס, תכניס יד לכיס ותאפשר לימודים לתואר ראשון ושני בחינם למי שבא להוראה. אני מעריכה שבעקבות ההטבה הזאת יבואו הרבה מאוד מועמדים שנוכל לאתר ולמיין מתוכם את מי שאנחנו באמת רוצים מבחינה איכותית. זה דבר שיכול לפתור את המחסור וגם את האיכות. הדבר השני הוא הצורך בשינוי מקצועות הלימוד. צריך לעדכן מקצועות מסוימים שהם כבר לא רלוונטיים ולהכניס מקצועות חדשים. ללמד באופן שונה ולא כל מקצוע יחידני: גאוגרפיה בנפרד, תנך בנפרד, היסטוריה בנפרד וליצור מקצועות רב תחומיים".
את לא חוששת שארגוני המורים יסכלו מהלכים מהסוג הזה?
"צריך להתמודד עם ארגוני המורים שבוודאי יגלו התנגדות משום שזה יוביל לפיטורי מורים במקצועות מסוימים ובאופן אוטומטי ארגוני המורים יתנגדו לעניין הזה. אנחנו צפויים לעימותים אם נעשה זאת אבל זה צעד שנדרש כדי ליישם את התוכנית. דבר נוסף הוא שיפור יכולות הלמידה, לבנות יותר כיתות על מנת לדלל את מספר התלמידים בכיתות. אנחנו עדיין עם כיתות עמוסות לעומת המדינות המפותחות. צריך להקטין את מספר התלמידים על מנת שכל ילד לא ישכח ויקבל מענה לצרכים שלו ויותר יחס. הדברים בחלקם לא נוגעים לאוצר וזה מתחייב באופן מיידי. זה לא שננוח על זרי הדפנה עכשיו כי שנת הלימודים נפתחת. זה לא יציל את המערכת מהמצב הגרוע שהיא נמצאת בו".
 
מדוע לא לתגמל מורים בהתאם לרמת ההישגים שלהם? השכר היום אחיד ולא יוצר מוטיבציה בהעדר תמריץ.
"לפי ההסכם שנחתם אם מנהל מסוים חושב שלמורה שלו יש תפוקות טובות גם מבחינת הישגים לימודיים וגם מבחינת יזמות וחדשנות והוא יוכל להעניק לו תוספת בין 400 לאלף שקלים. זה אמנם לא הרבה ולא מספיק אבל מראה שיש התייחסות אם כי יש פה מקום להרחבה ואני מברכת על הצעד הזה כצעד התחלתי".
הגננות לא יצאו נשכרות מההסכם. נדמה שהשתמשו בהם לשביתות והפגנות ובעצם ניצלו אותם
"סייעות זה לא קשור להסתדרות המורים. הן מגויסות על ידי הרשויות המקומיות וגם שם יש בעיה משום ששכר פר שעה מאוד נמוך ומגייסים את כל מי שמוכן לבוא עם תעודת זהות. אני אומרת זאת כמובן בציניות. אין פה מיון של איכויות ולסייעות יש תפקיד חשוב בגנים. זה לא שהן נכנסות למטבח ומכינות כרכים לילדים. הן שותפות לעבודה המשותפת בגן וחשוב שתהיינה בעלות השכלה. זה דבר שהרשויות צריכות לטפל אבל הגננות כלולות בהסכם. זה לא מספק אבל אי אפשר לומר שלא התייחסו אליהן".
למה הרשויות לא עושות מאמץ להכשיר גננות מחליפות לסייעות בגנים כדי לתת מענה לילדי הגנים?
"שאלה טובה. זה הכול עניין של תקציבים. יש פה בעיה קשה שברגע שאתה סומך על הרשות ולא על המדינה אז עוד יותר מגדילים פערים בין אוכלוסיות בפריפריה לאוכלוסיות מרכז. הרשויות אחראיות על הסייעות וככל שהרשות חזקה היא יכולה לסייע יותר. השכר היום נמוך ופעם אחרונה שבדקתי זה 30 ש"ח א ו 35 ש"ח לשעה. מי יבוא? עדיף ללכת סליחה על הביטוי למשק בית ולקבל שם 60 ש"ח לשעה או להיות בייביסיטר".
זה מוצג כמו הסכם מפוצץ. זה הישג מהפכני או ראוותני?
"מילים מאוד גבוהות. קראתי את הכותרת של שר האוצר אומר שאנחנו הצלחנו להביא למערכת חינוך חזקה ואיכותית יותר וגיחכתי. היא לא חזקה יותר, היא לא איכותית יותר וכדי לעשות אותה טובה ואיכותית יותר זה בדיוק הדברים שדיברתי עליהן שעדיין חסרים. מכאן ועד למערכת חינוך איכותית יותר אין לזה שום קשר למציאות".
אחרי ההסכם מי בכלל יטה אוזן להצעות המהפכניות שלך? יש תחושת אופוריה באוויר
"אני מקווה שלא ינוחו על זרי הדפנה ויחשבו שהכול בסדר כי צריך להציל את מערכת החינוך. בנוגע לאיכות והיעילות שלה יש הרבה מה לעשות וגם במטה משרד החינוך צריך לשנות הגדרות. יש המון עבודה והבעיה היא שאנחנו הולכים לבחירות ולא יודעים מי יהיה השר הבא. אני מייחלת שהמדינה תבין שלמשרד החינוך חייבת להיות יציבות. שר צריך להתמנות לפחות ל 5 או 6 שנים מעל כל הממשלות המתחלפות. צריך שתהיה יציבות והמשכיות ברפורמות שתתחלנה ושלא יהיה עליו איום פיטורין או בחירות לחילופי שרים כי זה הדבר הכי חמור למערכת החינוך - חוסר יציבות".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    חבל שאת לא שם
    שנדה 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חסר לנו רפורמטורית כמו תירוש. אין מהפכנים היום. הולכים בחמש הביתה
    סגור
  • 2.
    כל הכבוד לרונית !רואים שבאמת איכפת לה מהילדים (ל"ת)
    שיר 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שיחזירו אותה. מציגה תכנית מהפכנית
    אל אליהו 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל באמת למה שיקשיבו לתכניות שלה עכשיו אחרי האופוריה של ששת הימים
    סגור