דיגיטל וטק

פייסבוק וגוגל נחשפות באופן סופי: האם הן מאזינות לנו?

אחת הספקולציות הגדולות שעולות בשנים האחרונות ואין להן עדיין גושפנקא רשמית נוגעת באפשרות שפייסבוק, גוגל וחברות טכנולוגיה נוספות מאזינות לנו, כי למי מאיתנו לא קורה שאנחנו מדברים על משהו ומיד לאחר מכן קפצה לכם מודעה או פרסומת בנושא. אבל האם זה נכון? 
מערכת ice |  5
פייסבוק וגוגל משתפות פעולה עם האקרים (צילום pexels, unsplash)
אחת הספקולציות הגדולות שעולות בשנים האחרונות ואין להן עדיין גושפנקא רשמית נוגעת באפשרות שפייסבוק, גוגל וחברות טכנולוגיה נוספות מאזינות לנו, כי למי מאיתנו לא קורה שאנחנו מדברים על משהו ומיד לאחר מכן קפצה לכם מודעה או פרסומת בנושא.
ובכן, מבדיקה שנערכה על ידי העיתון "הדיילי מייל" הבריטי, היא סיפקה הוכחות כי פייסבוק דווקא לא מאזינה לנו. המלל שאתם אומרים לחברים, או אפילו לעצמכם, לא מתורגם למודעות או פרסומות מתאימות. 
אז איך הבדיקה עבדה? בעיתון החליטו לרכוש סמארטפון חדש, ביצעו לו פירמוט, ולאחר מכן הזינו לו חשבון גוגל שנוצר לשם הבדיקה שבועיים קודם לכן. בעל החשבון הפיקטיבי היה רובין, צעיר בריטי בן 22. לרובין נוצר חשבון פייסבוק תואם, עם פעילות שכללה טיולים בטבע וכל מיני הודעות של חברים.
למרות שכתבי העיתון ניסו לומר בקול מילות מפתח כמו "חופשה ביוון", "מוצרים לאמבטיה בסגנון ויקטוריאני" או "רובה למרצפות", הפיד סירב בתוקף לשתף פעולה עם הרצונות של הבחור, והציג לו אך ורק מודעות לטיולי חוף בקאריביים או גאדג'טים של אתרי סחר סיניים קיקיוניים.
ג'ורדן שרודר, מומחה לאבטחת מידע מחברת Barrier Networks, הסביר לדיילי מייל את מה שרבים בתעשייה יודעים כבר שנים. אף אחד לא צריך להאזין לכם כדי לדעת מה אתם רוצים לקנות. בפועל, סמארטפונים אוספים מידע מהחשבונות שיצרתם בשירותי האינטרנט השונים, בלי צורך בהקלטות. הקלטה וניתוח קול מצריכים מערכי מחשבים עצומים ויקרים מאוד לתפעול, כך שאין סיבה כלכלית שפייסבוק תשתמש בהם עבור פרסום ותתעדף אותם על פני ניתוח ההתנהלות שלכם ברשת או במרחב הציבורי, כך על פי הדיווח.
למרות זאת, החברות אכן מאזינות לכם, אך רק דרך ההסייעת הקולית המובנית בטלפון. בין אם זו אלכסה של אמזון, סירי של אפל או אסיסטנט של גוגל, הסייעות האלה פועלות על בסיס מילות מפתח שמקפיצות את הממשק שלהן. כך למשל כשאתם אומרים "היי סירי" או "היי גוגל" לטלפון כדי לקבל גישה לשירותים שלהן, ההאזנה מתבצעת למילים אלה ולשיחות רנדומליות שאתם מנהלים.
לעומת זאת, , גוגל כן יודעת לזהות את הקול שלכם ולהראות לכם פרסומות, אם למשל חיפשתם דרך אסיסטנט או סירי "מכונית" או "מצעי מיטה ממשי". אבל זה כי היא שולטת באסיסטנט ומקבלת מידע על חיפושים שביצעתם מהאייפון (זה עולה לגוגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה בממוצע בעמלות לאפל, מיקרוסופט ואחרות).
אצל פייסבוק המצב שונה, שכן לחברה אין סייעת קולית והיא לא מקבלת מידע מגוגל או אפל ישירות. למרות זאת, הפעילות שלכם ברשתות שלה (פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ) מספיקה כדי להכיר אתכם לעומק. בנוסף, היא מנתחת את הפוסטים, הגובות והלייקים שלכם, כדי להבין מי אתם ומה מעניין אתכם.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    מה עם ההאזנות לאלפי אזרחים של רוני אלשיך (ל"ת)
    איפה ועדת החקירה ? 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    החלאות שולטים על חיינו, להחזיר הזכות לפרטיות ועכשיו! (ל"ת)
    הממשלה חייבת להתערב 04/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    החלאות שולטים על חיינו, להחזיר הזכות לפרטיות ועכשיו! (ל"ת)
    הממשלה חייבת להתערב 04/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מאזינות וחצי. גם שמעו מראש על ה"בדיקה". (ל"ת)
    צ 04/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    כן מאזינות
    רוברט 04/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שבוע שעבר אמרתי לחבר שנמאס לי מהחברה, ישר קפץ לי פרסומת טיסה ללאס ואגס ומועדון חשפנות !
    סגור