דיגיטל וטק

chatGPT הוא אבולוציה של ה'אמ:לק'

כלי GPT-3 יכול להיות נכס בעל ערך רב ולספק סיכומים של טקסטים או מאמרים ארוכים, מסייע למצוא במהירות ובקלות את המידע הנדרש. מצד שני, הגישה הקלה למידע עלולה לטפח הבנה רדודה של החומר והסתמכות רבה מדי על טכנולוגיה במקום לפתח מיומנויות חשיבה וניתוח
ד"ר מילי פרי | 
chatGPT (צילום shutterstock)
דור ה-Z ידוע כבעל קשב קצר וסלקטיבי יותר לגבי המידע אותו הוא צורך. אחד הגורמים העיקריים לירידה בטווח הקשב הוא האופן בו מעוצבים מדיה חברתית, פלטפורמות דיגיטליות ותקשורת אימוג'ית. רשתות חברתיות נוצרות כדי להיות מרתקות ומתעדכנות תדיר, כדי לגרום לאנשים לחזור ולפעול בהן. טכניקות כמו הפעלה אוטומטית של סרטונים, גלילה אינסופית ותוכן מותאם אישית מיועד להשאיר את המשתמשים מעורבים זמן רב ככל האפשר. עם זאת, הגירוי הקבוע הזה והזרם האינסופי של מידע יכולים להקשות על אנשים להתמקד בכל דבר אחד לאורך זמן.
TL;DR או בעברית אמ:לק (ארוך מדי; לא קראתי) הוא ביטוי המתייחס לקטע טקסט או מאמר ארוך, מכדי לקרוא אותו במלואו. הוא שימושי מאוד עבור קוראים שאין להם זמן או חסרי סבלנות לקרוא טקסט מלא. השימוש ב-אמ: לק כהשתקפות של טיבעה המהיר ועומס הידע האופף את החברה המודרנית.

כלי הצ'אט שפרץ לחיינו לאחרונה ה GPT הוא דוגמה למודל שפת בינה מלאכותית שתוך חמישה ימים רכש מיליון משתמשים. הוא יתרום לפרודוקטיביות ויעילות בעיבוד כמויות גדולות של מידע במהירות ובקלות. עם זאת, עולה החשש מפוטנציאל השימוש לרעה בטכנולוגיה, כמו הפצת מידע מוטעה או שחיקת טווחי הקשב וכישורי חשיבה ביקורתית. הקשר בין הכלים צ'אט GPT לתופעות החברתיות של אמ:לק מדגיש את הדרכים בהן הטכנולוגיה גם מגיבה וגם מעצבת את הדרך בה אנו צורכים ומעבדים מידע בעידן הדיגיטלי. הקשר בין הכלים צ'אט GPT לתופעה החברתית של אמ:לק רלוונטי במיוחד ל"דור ה-Z" המתייחס לאנשים שנולדו בין סוף שנות ה-90 לתחילת שנות ה-2010.
לטווח הקשב הקצר הנובע מהשימוש במדיה החברתית ובפלטפורמות תקשורת מקוונות אחרות יש השפעה משמעותית על כלל האוכלוסייה. אנשים לא מסוגלים להתמקד ולהעמיק במידע, מה שעלול להוביל לירידה בתפוקה וביצירתיות. טווח הקשב הקצר הנובע מהשימוש במדיה חברתית עשוי להשפיע על האופן שבו אנו מתקשרים זה עם זה. אנשים נוטים פחות להשתתף בשיחות ארוכות, משתמשים בביטויים ואימוג'י.
ירידה ביכולת לתקשר בצורה יעילה, עלולה להשפיע לרעה על מערכות יחסים ועל החברה כולה. יתר על כן, טווח הקשב הקצר יכול להוביל גם למידע שגוי ולקהילות הומוגניות בהן אנשים נחשפים רק לחדשות ומידע מתאים לאמונות ולדעות שלהם. האמת כבר אינה מוחלטת, היא יחסית. עובדה התורמת לחברה מקוטבת יותר ומיעוט בשיח מגוון ומכבד.
כלי GPT-3 יכול להיות נכס בעל ערך רב עבור המשתמשים שכן הוא יכול לספק סיכומים של טקסטים או מאמרים ארוכים, מסייע למצוא במהירות ובקלות את המידע הנדרש. מצד שני, הגישה הקלה למידע עלולה לטפח הבנה רדודה של החומר והסתמכות רבה מדי על טכנולוגיה במקום לפתח מיומנויות חשיבה וניתוח.
לסיכום, טווח הקשב הקצר והשפעתו על כלל האוכלוסייה הוא סבוך ומורכב. התמונה הכללית מצביעה על כך שקוצר הסבלנות, הצורך בקבלת מידע מתומצת, רדידות מחשבתית יחד עם הצורך לפעולה מהירה ויעילה בעולם העסקי, ללא ספק מקבלת מענה מיידי מכלי הבינה המלאכותית היוצרים (Generative).
הכותבת היא ד"ר מילי פרי יו"ר מרכז הבלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע בישראל.

ד"ר מילי פרי (ירדן רוקח)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה