דיגיטל וטק

אפליקציות ההיכרויות בישראל נחשפות: כך תזהו את ההונאות ברשת

תופעת ההונאות באפליקציות ההיכרויות בישראל נמשכת ובענק, כאשר רק בשנת 2022 בכל חודש נפתחו מאות דומיינים המתחזים לאתרי היכרויות. אז איך נזהרים מהונאה?
מערכת ice | 
אפליקציות ההיכרויות (צילום freepik)
יום האהבה מציף מחדש את הרצון במציאת אהבה – והרי, מה לא עושים בשביל אהבה. אולם, דווקא בנושא רגיש זה יש לפקוח עיניים טוב ולהיזהר מהונאות ורמאויות. רובנו כבר למדנו להיזהר ממתחזים ורמאים המתחזקים פרופילים מזויפים, אבל כיום עברייני הרשת ערמומיים ומתוחכמים אף יותר. יש לבדוק מן היסוד אם הפלטפורמה אליה נכנסתם – טינדר, גריינדר או אוקיי-קיופיד למשל, היא מהימנה ומקורית. הנתון מדהים: בשנת 2022 בכל חודש נפתחו מאות דומיינים המתחזים לאתרי היכרויות.
חברת הסייבר הישראלית BrandShield, המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות/ רמאויות/ זיופים ברשת, גילתה עשרות חיקויים והונאות של אתרים ואפליקציות המתחזים לאתרי ההיכרויות המוכרים, אך למעשה יגבו מכם תשלום ויבקשו מכם פרטים אישיים – בלי שתזכו ליהנות מהפלטפורמה עצמה. לעתים, אף ישתמשו שוב ושוב בחיובים חוזרים באשראי שהשארתם. 
לחברות המחזיקות בפלטפורמות ההיכרויות הדיגטליות, שהפכו האמצעי הנפוץ ביותר למציאת אהבה, יש אחריות רבה למניעת ההתחזויות אליהן, למען שלום לקוחותיהן ועבור שמן הטוב. זאת כמובן דרך שימוש בהגנת סייבר מקצועית. עבור הקורא הפשוט, ב- BrandShield מציעים כמה דרכים לבחינת אמינות האתרים:
ראשית, בדקו את שם האתר - אם הוא כולל טעות כתיב, כנראה שמדובר בהונאה (אותיות כפולות, שגיאות כתיב וכדומה). חברה אמיתית שמעוניינת למכור לכם שירותים תשקיע את המשאבים הדרושים כדי לוודא שתוכן האתר יהיה נקי משגיאות כתיב.
חפשו את אייקון המנעול לצד כתובת האתר בשורת החיפוש - אם אין מנעול, אז האתר לא מאובטח ויש להימנע מלעשות בו פעולה, ואם יש מנעול – זה לא מספיק. העובדה שיש מנעול לא מעידה על אתר לגיטימי, אבל אם אין - אז בוודאות הוא בעייתי. כמו גם האות S לאחר ה-HTTP מעידה על כך שלאתר יש תעודת אבטחה. שימו לב: יש אתרי הונאה שמצליחים לקבל תעודת אבטחה, ולכן הימצאות התעודה אינו מבטיח כי אין זו הונאה, אולם אתרים ללא תעודת אבטחה חשודים בהכרח בהונאה.
הונאות רבות מתחילות ברשתות החברתיות, לעיתים על מנת להוביל צרכנים לפלטפורמה חיצונית שם מתרחשת ההונאה ולעיתים מתרחשות ברשת החברתית עצמה. המעבר לאתר המזויף מתבצע באמצעות שליחת קישור בהודעה פרטית בוואטסאפ, פייסבוק, מסנג'ר, טלגרם וכו'. חברות אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהן באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מני לינקים, או הודעות מגורמים שאינכם מכירים שבהן מנסים ליצור איתכם קשר ישירות  – סבירות גבוהה שמדובר בהונאה. יואב קרן, מנכ"ל BrandShield המתמחה במניעת הונאות וזיופים ברשת:
"הונאות הרשת הופכות מתוחכמות מדי שנה, ונדמה שהכי קל להונות אנשים במקומות הכי רגישים ואנושיים, כמו מציאת אהבה. לרגל יום האהבה הבינלאומי, הצוות שלנו ב-BrandShield בדק מספר אפליקציות ואתרי היכרויות מובילים בארץ ובעולם – והנתונים הדהימו אותנו. למשל, טינדר הפופולרית 'זוכה' לממוצע שנתי של 130 ניסיונות התחזות והונאה מדי חודש ו-באמבל סוגרת את 2022 עם מספר מטורף של 1,439 דומיינים מזויפים שנפתחו בשמה.
מובן שהציבור צריך להיות פיקח ולשים לב לאן הוא נרשם, ובידי מי הוא מפקיד את פרטיו האישיים ונתונים, לרבות נתוני אשראי. אך מעל לכל, יש לאותן פלטפורמות היכרויות חובה מוסרית ועסקית לטפל באלו המתחזים אליהם ומבצעים הונאות כואבות לציבור הרחב. עוגמת הנפש והפגיעה הכספית הכבדה יכולות להימנע עם טיפול נכון."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה