דיגיטל וטק

טוויטר נתפסה בשקר – והאנשים שהכי אהבו אותה הפכו לאויבים

"איננו רוצים איתם שום קשר" – כך הודיעה בימים האחרונים – בציוץ בטוויטר, לא פחות – חברה שכל פעילותה ב-15 השנים האחרון התבססה על טוויטר
יאיר מור | 
אילון מאסק (צילום vecteezy, יוטיוב/ TED)
הניסיון של אילון מאסק להפוך את טוויטר לרווחית הגיע בימים האחרונים לנקודת שיא שנראה שלא היתה כמוה וקשה יהיה להתעלות עליה, לאחר שבשלב ראשון הוא ביצע החלטה דרקונית, בשלב השני ניסה להצדיק אותה על ידי שקר ובשלב השלישי ניסה להעלים את הראיות לשקר.
הכל התחיל לפני 9 ימים, כאשר כפי שדיווחנו אז, אפליקציות טוויטר שפותחו על ידי גורמי צד שלישי הפסיקו לפתע לעבוד ללא כל התראה. אף אחד לא ידע בוודאות מדוע – אך לא לקח זמן רב עד שרבים הגיעו לאותה מסקנה: מאסק רוצה לכפות על המשתמשים להיכנס לטוויטר דרך האתר או האפליקציה שלה, ולא שירותי צד שלישי שאינם כוללים פרסומות, כך שהרשת תוכל להציג יותר פרסומות ולהרוויח יותר כסף.
ביום שלישי האחרון אישרה טוויטר את התיאוריה הזו בעקיפין כאשר צייצה בחשבון קשרי המפתחים שלה: "טוויטר אוכפת את כללי ממשק פיתוח האפליקציות הוותיקים שלה. הדבר עשוי להוביל לכך שכמה אפליקציות לא תעבודנה".
 
אלא שהכללים שעליהם דובר לא הזכירו ולו במילה סיבה הגיונית לחסימת כל האפליקציות שמציגות פיד ציוצים, עם או בלי פרסומות. רק יומיים לאחר מכן, ביום חמישי, שונה לפתע הסכם ה-API (ממשק פיתוח אפליקציות) של טוויטר למפתחים, ונוסף לו מקטע בפסקה שכותרתה "הנדסה לאחור", לפיו "לא תעשו ולא תנסו (ואף לא תאפשרו לאחרים לעשות זאת) (...) להשתמש או לגשת לחומרים שברישיון על מנת ליצור שירות או מוצר חלופי או דומה ליישומי טוויטר". השינוי נראה כאילו נעשה מראש ורק מודיע שהסעיף החדש נכנס לתוקף באותו יום בו שונה ההסכם (כמעט שבוע שלם לאחר החסימה של האפליקציות בפועל) – אך אתר הרג'יסטר רץ לחפש גרסאות קודמות של ההסכם, ומצא שרק יום קודם לכן לא היה שום רמז לטקסט הזה בהסכם.
בינתיים, המוני מפתחים שיצרו במהלך השנים אפליקציות עצמאיות לטוויטר כבר טרחו להביע שאט נפש רבה מהמהלך מהמטונף. Icon Factory, מפתחת Twiterrific, אחת האפליקציות הוותיקות ביותר לטוויטר, עדכנה תחילה כי היא מנסה לברר את הסיבה לחסימה – אך לבסוף כתבה בזעם כי "(פיתוח) טוויטריפיק הופסק. צר לנו לבשר כי מותו הפתאומי והבלתי מכובד של היישום נגרם על ידי שינוי מדיניות שלא הוכרז ולא מתועד בטוויטר, שרמת הקפריזיות שלה הולכת ועולה – טוויטר שאנחנו כבר לא רואים כאמינה ואיננו רוצים לעבוד איתה יותר".
בתגובה למשתמש בטוויטר היא הוסיפה: "הם ממש עוינים כלפינו בשלב הזה. בכנות, איננו רוצים יותר שום קשר איתם".
 
Tapbots, מפתחת Tweetbot למכשירי אפל, פרסמה הספד לאפליקציה של עצמה, וכבר הודיעה כי היא פשוט תוציא אפליקציה דומה לרשת החברתית המתחרה: Ivory ("שנהב") תתממשק עם Mastodon, הרשת החברתית המבוזרת ופתוחת-הקוד שנקראת על שם זן של ממותות (ומכאן הרעיון לקרוא לה שנהב). "נהפוך את אייבורי לטובה יותר מכפי שטוויטבוט יכולה היתה להיות אי-פעם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה