השוק
האם מאסק רע לטסלה? הטיימליין המלא (בינתיים) | ניתוח
מניית טסלה בצניחה חופשית בזמן האחרון בגלל המעורבות הפוליטית של מאסק, אבל האנליסטים לא ממהרים להספיד את החברה – וחלקם אפילו אופטימיים לגביה

אילון מאסק היה הפנים של טסלה במשך שנים – והוא היה כוח שיווקי אדיר. התקופה האחרונה טובה פחות ליחסים בין המנכ"ל הכריזמטי ויצרנית הרכבים החשמליים. למעשה, יש כבר אנליסטים שמעריכים שמאסק הופך לנטל על טסלה. זה לא נעצר רק בתדמית (השנויה במחלוקת) של מאסק – מניית טסלה רושמת תקופה גרועה בזמן האחרון. הנה מה שהשתבש – ועדיין משתבש – סביב טסלה ומאסק בחודשים האחרונים.
מניית טסלה זינקה לשיא כל הזמנים בימים שאחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. הבעיה היא שמאז אמצע דצמבר, היא התרסקה ביותר מ-50%. ירידה חדה במיוחד נרשמה מאז השבעתו של דונלד טראמפ בינואר 2025.
בחודשים מאז הבחירות, טסלה משלמת את מחיר הפוליטיקה של מאסק, כשהמפגינים מתייצבים מול אולמות התצוגה שלה, ופעילים חברתיים מקדמים חרם על החברה. המגמה צוברת תאוצה גם באירופה ובקנדה.
במקביל, טסלה מתמודדת עם גל חסר תקדים של השחתות והצתות. בארה"ב, קנדה ואירופה נרשמו עשרות מקרים של הצתת תחנות טעינה, ניפוץ חלונות של הסוכנויות שלה והשחתת רכבים פרטיים. ה-FBI והמשטרה המקומית חוקרים את האירועים, אבל בינתיים לא מצאו קשר ביניהם.
גם בעלי הרכבים מותקפים. רכבים נשרטים, צמיגים מנוקבים, ואפילו נרשמו מקרי תקיפה מילולית כלפי נהגים. העלייה בוונדליזם כלפי כלי הרכב גורמת לחברות הביטוח להעלות תעריפים, ותעריפי ביטוח הרכב של טסלה מעולם לא היו זולים במיוחד גם ככה.
ואז הגיע בור של 1.4 מיליארד דולר בדוחות הכספיים של טסלה. למרבה המבוכה, החור הפיננסי נחשף דווקא בכלי התקשורת, והחברה, לפחות בינתיים, מסרבת להגיב.
צניחה נוספת במחיר המניה גררה התערבות של פרזנטור לא צפוי: הנשיא טראמפ עצמו. באירוע יחצ"ני בבית הלבן, הציג הנשיא חמישה דגמי טסלה ושיבח אותם בהתלהבות. בינתיים נראה שהצלחת הקמפיין מינורית, ואם כבר – רק חיזקה את התחושה שטסלה היא כבר פחות מותג טכנולוגי ויותר סמל פוליטי שנוי במחלוקת.
ואי אפשר לשכוח את הריקול לעשרות אלפי רכבי סייברטראק, השמיני מאז השקת הדגם. הפעם, בגלל חלקים חיצוניים שעלולים להתנתק במהלך נסיעה. בהתחשב בירידה בביקוש לדגם, נראה שהסייברטראק הופכת לכישלון יקר.
מצד שני, התקופה הזו טובה במיוחד למעריצים של אילון מאסק, שממשיכים לקנות את המניה בקצב חסר תקדים וגם האנליסטים, בינתיים, לא ממהרים להספיד את טסלה. "סבלנות של מחזיקי מנייית טסלה תמיד השתלמה בעבר, והשבוע יהיה חשוב לראות האם המניה ממשיכה במהלך ההתאוששות", כתב פול מרינו, סמנכ"ל הכנסות בחברת ההשקעות האמריקאית Themes ETF's.
"המצב של טסלה עשוי להיראות חסר תקווה כעת, אבל לא מזמן מותג גדול אחר ספג מכה קשה," כתב הסוחר הוותיק אד פונסי בטור האחרון שלו ב-TheStreet Pro. זאת, לאחר שיצרנית הבירה Bud Light העלתה לפני כשנתיים קמפיין פרסומי בעייתי – וחטפה. "ב-2025 המניה מציגה ביצועים עודפים משמעותיים על פני המדדים, עם עלייה של 26.26% מתחילת השנה", כתב פונסי.
"צריך שמישהו ינהל את טסלה. העסק מוזנח יותר מדי זמן", אמר מנהל ההון רוס גרבר, מהמשקיעים הראשונים בטסלה, בריאיון לתוכנית Business Live בסקיי ניוז. "או שאילון יחזור להיות מנכ"ל במשרה מלאה ויפסיק עם העיסוקים האחרים שלו, או שהוא יישאר בממשל וימנה מנכ"ל ראוי לטסלה".
אפילו האנליסט אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי, מהמסקרים הוותיקים של טסלה, הוריד את מחיר היעד למניה וצמצם את תחזיות המכירות של החברה. הנימוקים? תחרות גוברת, קו מוצרים מזדקן ו"חרם קונים שנובע מדימוי שלילי של המותג". ג'ונאס שמר בכל זאת על דירוג קנייה, בנימוק שהתחזיות השליליות לטווח הקצר "לא משנות את הסיפור הגדול" של החברה, שמתמקד בעתידה בתחום הרובוטיקה והבינה המלאכותית.
עוד ב-
גם האנליסט דניאל איבס מ-Wedbush, אחד האנליסטים הטכנולוגיים הבכירים, נשמע אופטימי, לפחות כשזה מגיע ל"סיפור הגדול" של טסלה. בניתוח שלו ציין איבס שאם מאסק ימשיך לקדם את החזון שלו לחברה, 90% מהשווי העתידי שלה יתבססו על טכנולוגיית נהיגה אוטונומית ורובוטיקה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה