דיגיטל וטק

מכה לצוקרברג: פייסבוק ואינסטגרם ישלמו קנסות עתק

אירלנד הודיעה כי היא מטילה על פייסבוק קנס עצום בגובה של כמעט 400 מיליון אירו על הפרת חוק הפרטיות האירופי במשך 4.5 השנים האחרונות. עם זאת, המכה 'רוככה' באופן משמעותי על ידי כך שהאירים גם הבטיחו לתבוע את האיחוד האירופי, ש'אילץ' אותם להטיל את הקנס הזה
יאיר מור | 
מטא תפצה את משתמשי הפלטפורמה (צילום freepik, shutterstock)
מטא, החברה המפעילה את שתי הרשתות החברתיות הפופולאריות בעולם – פייסבוק ואינסטגרם – תיאלץ לשלם סכום אדיר של 390 מיליון אירו, או 414 מיליון דולר, לנציבות הגנת המידע האירית (DPC), כך הודיעה האחרונה הערב (רביעי).
הסיבה לקנסות העצומים – 210 מיליון אירו על פייסבוק ו-180 מיליון אירו על אינסטגרם – היא מה שהוגדר כהפרה של חוק GDPR, חוק הגנת המידע האירופי שנכנס לתוקפו ב-2018. לפי התביעה, שהוגשה מייד לאחר כניסת החוק לתוקפו על ידי ארגון Noyb של הסטודנט האוסטרי מקס שרמס, פייסבוק (כפי שנקראה החברה בזמנו) הפרה את החוק בכך שלא הציגה למשתמשים ביבשת הודעה ובקשה מפורשת לאסוף את המידע האישי שלהם למטרת התאמת פרסומות. במקום זה, היא פשוט הוסיפה לתנאי השימוש שהיא עושה זאת – כלומר, מי שהסכים לתנאי השימוש הסכים, ללא ידיעתו, לאיסוף המידע שלו, ומי שרוצה לעצור את איסוף המידע חייב למחוק את חשבונו.
ההחלטה הנוכחית דרמטית במיוחד לאור העובדה שהיא חוללה מלחמה פנימית באיחוד האירופי: תחילה פסקה הנציבות האירית כי מטא עשתה מספיק כאשר פשוט הוסיפה את איסוף המידע האישי לתנאי השימוש. מנהלת הגנת המידה של האיחוד פסלה בחודש שעבר את ההחלטה וקבעה כי היא לא מתיישבת עם החוק והאירים צריכים לבצע חקירה מחודשת של העניין – והפעם להגיע למסקנה הנכונה. האירים אמנם צייתו, אך ציינו בהחלטתם היום כי בכוונתם לתבוע את המנהלת בבית הדין האירופי הגבוה לצדק על מנת לשנות חלקים בהחלטה.
לא רק זה, אלא שלמרות שהטילו על מטא קנס עצום, נקטו האירים בטריק מלוכלך (ואנחנו נוקטים כאן לשון עדינה מאוד), כאשר הטילו בהחלטה החדשה על מטא לציית לחוק תוך שלושה חודשים, אך לא פירטו מה ייחשב לציות וכך השאירו את הפתח פתוח לפרשנות רחבה מאוד. חמור מכך – הנציבות לא העבירה את החלטתה לתובע, בטענה שחלקים ממנה חסויים. "ב-10 שנות תביעות, מעולם לא ראיתי החלטה שנמסרת רק לצד אחד ולא לצד השני", מסר שרמס. "נראה ששיתוף הפעולה בין מטא והרגולטור האירי חי וקיים – למרות שנפסל על ידי (האיחוד האירופי)". הוא הוסיף ועקץ כי חבל שהקנס האדיר יילך "למדינה שבחרה לצדד במטא ודחתה את האכיפה ביותר מ-4 שנים".
הארגון של שרמס צופה כי פייסבוק תערער על ההחלטה אך הערעור לא יתקבל. נציין כי החלטה מקבילה לגבי וואטסאפ נמצאת עדיין בדיונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה