משפט

האם פייסבוק עומדת לחטוף את הקנס הגבוה בהיסטוריה?

האיחוד האירופי הודיע כי הגיע למסקנה שפייסבוק מפרה את החוק המקומי, ואם לא תצליח לשכנע אותו אחרת – היא צפויה לשלם את הקנס הגבוה ביותר שהוטל אי פעם על הפרת חוקי התחרות
יאיר מור | 
פייסבוק (צילום pexels)
הנציבות האירופית הודיעה אמש (שני) כי הסיקה שמטא מפרה את חוקי התחרות ביבשת, ועלולה לשלם על כך את הקנס הגבוה ביותר שהוטל על חברה אי פעם.
"עם הרשת החברתית שלה, פייסבוק, מטא מגיעה למיליארדים של משתמשים מדי חודש ומיליוני מפרסמים פעילים", אמרה מרגרתה וסטגר, סגנית נשיאת הנציבות האחראית על מדיניות התחרות. "הדאגה העיקרית שלנו היא שמטא קושרת בין הרשת החברתית השלטת שלה, פייסבוק, לשירותי מודעות המכירה שלה, Facebook Marketplace. משמעות הדבר היא שלמשתמשי פייסבוק אין בחירה אלא לקבל גישה לפייסבוק מארקטפלייס. מעבר לכך, אנו מודאגים מכך שמטא הטילה תנאי מסחר לא הוגנים, שאיפשרו לה להשתמש במידע אודות שירותי מודעות מכירה מתחרים. אם יאושרו, מעשיה של מטא יהוו הפרה של כללי התחרות שלנו".
במלים אחרות, ה'הפרה' הראשונה שבה מואשמת מטא היא היותה גדולה מדי והעובדה שהיא מעזה להציע שירותים למשתמשים הקיימים שלה, על ידי הוספת יכולות – ובמקרה זה שירות מארקטפלייס – לאפליקציית ואתר הרשת החברתית ללא  צורך בהרשמה נפרדת. כך, היא כופה, לכאורה, על המשתמשים את השירות הנוסף, מאחר שהם חברים בו עוד לפני שידוע להם על קיומו.
ה'הפרה' השנייה בה מואשמת פייסבוק רצינית מעט יותר: הטלת תנאים דרקוניים על כל שירות מודעות מכירה מתחרה שמפרסם גם בפייסבוק ואינסטגרם, באופן שאיפשר לפייסבוק לנתח את הפעילות של המתחרים לשירות מודעות המכירה שלה כדי לשפר את השירות שלה באופן שיהפוך אותו לדומה יותר לאותם מתחרים בדברים שאותם הם עושים טוב יותר.
מסקנות הנציבות מגיעות לאחר חקירה שנמשכה שנה וחצי, ותחילה טענה בכלל שהבעיה היא איסוף מידע אגרסיבי על משתמשי שירות מודעות המכירה כדי לכוון אליהם פרסומות ברשת החברתית הגדולה בעולם.
טים לאמב, מנהל התחרות באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה במטא, מסר בתגובה לתקשורת כי "הטענות שהועלו על ידי הנציבות האירופית חסרות בסיס. נמשיך לעבוד (בשיתוף) עם רשויות רגולטוריות כדי לחדשנות המוצרים שלנו תומכת בצרכנים ותומכת בתחרות". מצד שני, החברה גם הודתה שהתגובה הזו נכתבה עוד לפני שנודע לה על המסקנות, כך שכעת היא צריכה ללמוד אותן ולהגיב מעט יותר לעניין.
אם מטא לא תצליח להרגיע את הנציבות, חוק השווקים הדיגיטליים החדש שנכנס לתוקפו באיחוד בחודש שעבר יאפשר לנציבות להטיל על החברה קנס בסך 10% מההכנסה השנתית העולמית שלה. במקרה של מטא, ההכנסות שלה לפי שלושת הדוחות האחרונים שלה והציפיות שלה לרבעון הנוכחי צפויות להיות לפחות 114 מיליארד דולר, כך שהקנס הזה יכול להגיע לכ-11.5 מיליארד דולר – הקנס הכבד ביותר שהוטל עי פעם על הפרת מגבלות תחרותיות. זאת לאחר שאמזון חמקה לאחרונה מקנס דומה, שבמקרה שלה היה מסתכם בסכום גבוה יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה