דיגיטל וטק

המחירים בדרך לרדת? המשבר 'מתהפך'

גל עליות המחירים מכה בכל החזיתות – אך לפחות בתחום אחד נראה שהמחירים נמצאים כרגע דווקא במגמת ירידה. אילו מוצרים נמכרים במחירים אגרסיביים במיוחד ולמה?
יאיר מור | 
עליות מחירים (צילום פלאש 90/ אנה קפלן, pixabay)
כמעט כל יום בחודשים האחרונים התבשרנו על עוד עליית מחירים שקרתה או צפויה לקרות בקרוב – אך נראה כי כעת, לפחות בתחום אחד, המגמה מתהפכת. לפי הערכה שפורסמה אמש (שלישי) בוול-סטריט ג'ורנל, מחירי המכשירים החכמים – החל מסמארטפונים, דרך לפטופים ועד מכשירי חשמל 'לבנים' לבית – החלו לרדת וצפויים להמשיך לרדת לפחות בחודשים הקרובים.
הסיבה לכך היא היפוך שחל במשבר השבבים: לאחר שנות הקורונה, בהן הפחתת הפעילות במפעלים ומשבר שרשרת האספקה העולמי, במקביל לעלייה משמעותית ברכישות המכשירים, גרמו למחסור בשבבים, השנה התאפיינה במגמה הפוכה: מצד אחד, העולם נפתח מחדש והמפעלים חזרו להספקי ייצור גבוהים, ומצד שני צרכנים סגרו את הארנקים בעקבות המצב הכלכלי ההולך ומידרדר. כך, ממצב בו מכשירים נחטפים מהחנויות ברגע בו הגיעו מהאניות, עברנו תוך חודשים ספורים למצב בו מכשירים צוברים אבק על המדפים במחסנים מחוסר דרישה.
הדבר משתקף בדבריהם של מנכ"לי חברות השבבים בעת הצגת הדו"חות האחרונים שלהם. כך, למשל, בשבוע שעבר הודה סאנג'יי מרוטרה, מנכ"ל יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון, בעת הצגת דו"ח הרבעון הראשון של 2023 (שלושת החודשים שהסתיימו ב-1 בדצמבר) כי המלאים "נמצאים הרבה מעל רמת היעד שלנו"; מנכ"ל אינטל, פטריק ("פט") גלסינגר, הודה גם הוא כי רווחי החברה הולכים ויורדים בשל המלאים העולים על גדותיהם; מנכ"לית AMD, ד"ר ליסה סו, הזהירה מהמלאים הגדולים, ואף הוסיפה כי כעת מנסה החברה להאט את קצב הייצור אל מתחת לדרישה כדי לאזן את המצב; יצרניות המחשבים המובילות דל ו-HP אמרו שמחשבים צוברים אבק על המדפים – כאשר הראשונה הדגישה כי למרות שאינה מציעה כרגע הנחה לסוחרים, הם עצמם יוזמים הנחות לצרכנים כדי להיפטר ממלאים מיותרים, ומנכ"ל השנייה, אנריקה לורס, חזה שהמצב יימשך עוד לפחות שני רבעונים, כלומר עד אמצע 2023. "כיום יש לנו מלאי גדול – במיוחד בצד הצרכן – המוביל לתמחור אגרסיבי מאוד, משום שכולנו מנסים להוריד את המלאים הללו", הוא אמר, ורמז כי החברה הורידה מחירים כדי להיפטר מהמלאים שלה; יצרנית שבבי הגרפיקה והשרתים Nvidia הזהירה שמלאים גדולים מזיקים להכנסותיה מהכרטיסים החדשים שלה, והמנכ"לית, קולט קרס, אמרה בחודש שעבר שהיא מצפה כי המלאי יתאזן עד סוף ינואר. מעניין במיוחד לציין בהקשר זה כי זמן קצר קודם לכן 'ביטלה' אנבידיה השקה של סדרת כרטיסים גרפיים חדשים שכבר החלו להימכר, בשרגע שבו הופיע דיווח על בעיות אפשריות בהם – ולא מן הנמנע כי בחברה ממש נשמו לרווחה מההזדמנות להשמיד מלאי של סדרה פגומה כדי להעלות את הביקוש היחסי ליתר הסדרות.
לפי מחקר של UBS, רמות מלאי השבבים נמצאות כרגע ברמה הגבוה מזה כעשור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה