דיגיטל וטק

אפל נתבעת: לועגת לגוגל ופייסבוק, ועושה אותו דבר

צמד חוקרים חשף לאחרונה כי יצרנית האייפון אוספת מידע רב מאוד אודות המשתמשים – אך לא מרשה למתחרות לאסוף את אותו מידע בדיוק, ואף טוענת כי הן מרושעות משום שהן אוספות אותו. כעת היא נתבעת על כך בתביעה שעלולה לעלות לה סכומים חסרי תקדים

יאיר מור | 
אייפון 13 (צילום יח"צ)
האם אפל משקרת למשתמשים שלה ועושה בדיוק את מה שהיא מאשימה בו את המתחרות הגדולות שלה? בקשה חדשה לתביעה ייצוגית נגד החברה, שהוגשה בימים האחרונים לבית המשפט בקליפורניה, טוענת כי זה בדיוק המצב בשנתיים האחרונות, מאז השיקה אפל את האפשרות "do not track", המבטיחה למשתמשים למנוע מחברות לאסוף מידע על השימוש שלהם בטלפון.
התכונה הוצגה לראשונה ב-iOS 14.5, והפכה החל מ-iOS 15 לחובה – כלומר, כל מפתח שמספק אפליקציות להורדה למכשירי אפל חייב לשאול את המשתמשים בכניסה לאפליקציה האם הם רוצים לאשר לה לעקוב אחריהם, ולכבד את הבחירה שלהם. גוגל ומטא (פייסבוק לשעבר) נלחמו בעוצמה אדירה ביישום התכונה, וכאשר יושמה סופית צנחה המניה של האחרונה בחדות לאור הערכות כי המתג הבודד הזה עלה לה 10 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום מותאם.
אלא שאפל עצמה, לפי התביעה, ממשיכה לאסוף את אותו מידע שהיא דורשת ממפתחים אחרים להפסיק לאסוף לבקשת המשתמשים. התביעה מתבססת על ממצאים דרמטיים של טומי מיסק וטלאל חאג' באקרי, שני מפתחי אפליקציות וחוקרי אבטחה, שחשפו בתחילת החודש כי האפליקציות של אפל לא מכבדות את ההגדרה שכל אפליקציה אחרת תיחסם מהחנות של החברה אם תעז לעקוף.
לא רק שאפל לא מצייתת לבחירה של המשתמשים – אלא שהשניים מצאו שהמידע שהיא אוספת חודרני להחריד. כך, למשל, ברוב האפליקציות שלה היא מתעדת כל לחיצה של המשתמשים, כל פריט שעליו הם הסתכלו, לכמה זמן וכדומה – וכל זה מקושר עם חשבון המשתמש, כך שניתן לקשר את הרגלי השימוש עם האדם. זאת בניגוד לנוהג בתעשייה בשנים האחרונות, לנסות להפריד בין זהות המשתמש להרגלי השימוש שלו.
"אין הצדקה לתיעוד ולאיסוף הסודיים, המטעים והבלתי מורשים של פעילות התקשורת הפרטית ופעילות האפליקציות של צרכנים על ידי אפל", כתב התובע, אליוט ליבמן, בתביעה שהוגשה ימים בודדים לאחר פרסום הממצאים על ידי אתר גיזמודו. "באמצעות עסקי ניטור ואיסוף המידע החודרניים והבלתי חוקיים שלה, אפל מכירה אפילו את הצדדים האינטימיים והמביכים בפוטנציאל של השימוש של משתמש באפליקציות – ולא חשוב אם המשתמש מקבל את ההצעה המטעה של אפל לשמור על פעילויות כאלו פרטיות".
הוא מדגיש כי "פרטיות היא אחד הנושאים המרכזיים שאפל משתמשת בהם כדי לבדל את מוצריה מהמתחרים – אך הבטחות הפרטיות של אפל הן אשליה מוחלטת".
בתביעה מוצגים נתונים לגבי מחיר מידע על משתמשים ברשת, ומחושב כי המידע שאספה אפל על כל משתמש שווה כ-5,000 דולר. לאור מספר המשתמשים האדיר של אייפון, הסכום הכולל מצטבר למיליארדים רבים של דולרים.
החברה לא הגיבה לדיווח על התביעה בגיזמודו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה