דיגיטל וטק

צוקרברג תחת מתקפה חסרת תקדים: "איבדת את אמון המשקיעים"

אחד המשקיעים החשובים בענקית האפליקציות החברתיות הוציא מכתב בו הוא טוען כי פייסבוק "צריכה לרזות" וכי צוקרברג הוביל אותה ל"השמנת יתר", וקורא לפטר עשרות אלפי עובדים ולקצץ את ההוצאות, בעיקר על חזון המטאוורס שאותו הוא לא קונה
יאיר מור | 
מארק צוקרברג (צילום flickr/ Anthony Quintano)
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא (לשעבר פייסבוק), מצא את עצמו אמש (שני) מותקף על ידי אדם מהסוג שלא כדאי לעצבן - משקיע מרכזי בחברה.
המשקיע הזה היא בראד גרסטנר - מייסד, יו"ר ומנכ"ל קרן הגידור Altimeter Capital Management, שמחזיקה כ-2 מיליון מניות של מטא, או 0.1% ממניות החברה, ששוויין לפי שער הסגירה אמש היה כ-260 מיליון דולר. גרטנר פרסם מכתב פתוח לצוקרברג בפלטפורמת הבלוגים Medium, שלמרות שיש לו בה רק 250 עוקבים הם הספיקו כדי שהמכתב יזכה לתהודה אדירה.
גרסטנר טוען כי "מטא נסחפה לים היתר - יותר מדי עובדים, יותר מדי רעיונות, פחות מדי דחיפוּת". הוא מוסיף כי לא מדובר במגמה חדשה, אך כל עוד החברה נהנתה מצמיחה מהירה וחסרת מעצורים כמעט, היה קל למשקיעים להתעלם מכך. כעת, לדבריו, הגיעו מים עד נפש.
ברור שהתלונה המרכזית של גרסטנר היא השקעת העתק של צוקרברג במטאוורס. לפי הדו"חות האחרונים של מטא, היא השקיעה ב-Reality Labs כ-10 מיליארד דולר, וציפתה להמשיך בקצב הזה במשך עשור לפני הגעה לרווחיות. "השקעה מוערכת של 100 מיליארד דולר ומעלה בעתיד בלתי ידוע היא מיותרת ומפחידה, אפילו בסטנדרטים של עמק הסיליקון", הוא מזהיר, ומוסיף כי עצם שינוי שם החברה מפייסבוק למטא היה צעד תמוה ומפתיע.
המשקיע מציין כי מספר עובדי פייסבוק גדל פי שלושה ב-4 השנים האחרונות - ואפילו בשנה האחרונה, בזמן שהיה ברור שהיא בדרך למשבר, גם בשל השינוי בתנאי הפרטיות של אפל שפגעה קשות בהכנסותיה מפרסום וגם בשל המשבר העולמי. כתוצאה מכך, ב-18 החודשים האחרונים צנחה מניית החברה ב-55%, יחס המחיר לרווח מהמניה ירד מפי 23 לפי 12 והיא נסחרת ביחס כזה של מחצית מהמתחרות שלה. "ההידררות הזו במחיר המניה משקף את האמון שאבד בחברה, ולא רק את המצב הרע בשוק", מדגיש גרסטנר.
הוא מסיק כי "איבדתם את אמון המשקיעים", ולכן  הוא והחברה שלו דורשים מצוקרברג ליישם שלושה צעדים לשינוי המגמה, שצפויים לכאורה להכפיל את תזרים המזומנים החופשי של החברה ל-40 מיליארד דולר: הצעד הראשון הוא קיצוץ של 20% מכוח האדם בחברה - "וגם זה יחזיר את המצב בסך הכל לכפי שהיה באמצע 2021"; הצעד השני הוא קיצות של 5-25 מיליארד דולר בשנה על הוצאות הוניות (נדל"ן, רכבים וכד') - שכרגע, לדבריו, מטא מוציאה עליהן יותר מאפל, טסלה, טוויטר, סנאפ ואובר יחד; והצעד השלישי הוא הגבלת ההשקעה במטאוורס -5 מיליארד דולר בשנה לכל היותר, ולאמץ "מטרות ומידות מחושבות יותר של הצלחה" במטאוורס - כלומר, לעשות כל מה שאפשר כדי להכניס כסף מהמטאוורס במקום רק להוציא עליו כסף.
"בקיצור, מטא צריכה לרזות ולהתמקד", הוא מסכם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה