דיגיטל וטק

האם הממשל האמריקאי מנסה להשתלט על NSO?

למרות ההתנגדות הקולנית של הממשל לרכישת NSO על ידי חברת טכנולוגיה צבאית אמריקאית, כעת מדווח כי המו"מ ממשיך ואף זוכה לגיבוי מאותו ממשל שהתנגד לו בקולניות לפני פחות מחודש
יאיר מור | 
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
גורמים בממשל האמריקאי הביעו תמיכה ברכישת חברת התוכנה הישראלית NSO על ידי ענקית הטכנולוגיה הביטחונית האמריקאית L3Harris, כך נחשף אמש בעיתון ניו-יורק טיימס על ידי הכתבים מארק מאצטי ורונן ברגמן.
לפי העיתון, מאז הוספת NSO לרשימה השחורה של ממשל ביידן בנובמבר 2021 תמכו מספר גורמים בממשל במו"מ שניהלה L3Harris לרכישת החברה. זאת למרות שהממשל עצמו, מעבר להוספתה לרשימה השחורה של ישויות המוחרמות שלחברות אמריקאיות אסור למכור להן או לקנות מהן טכנולוגיה, אף הביע התנגדות לרכישתה.
כזכור, בחודש שעבר נחשף כי החברה האמריקאית, שהלקוח הגדול ביותר שלה הוא הממשל האמריקאי, שאחראי ל-70% מהכנסותיה ב-2021, מנהלת מו"מ לרכישת NSO. כעת נחשף כי במהלך אותו מו"מ נפגשו הצדדים עם אמיר אשל, מנכ"ל משרד הביטחון, כאשר החברה האמריקאית טענה כי היא נהנית מתמיכה של שירותי המודיעין האמריקאים וגורמים בממשל לרכישה.
עם זאת, מייד לאחר הפרסום הביע הבית הלבן מורת רוח, ואף התנגדות מפורשת, ורמז כי חברה אמריקאית שתרכוש את NSO – תוחרם גם היא, או לכל הפחות תאבד את החוזים הקיימים שלה מול הממשל, מה שבמקרה של L3Harris עלול להוביל לפשיטת רגל. כעת טוענים מקורות כי ימים בודדים לאחר הפרסום התחדש המו"מ פעם נוספת, ושוב בטענה כי בממשל תומכים בו. לכן, לא ברור האם מדובר היה בהתבטאות שנועדה להסתיר את העניין של האמריקאים ברכישת הכלי המודיעיני החשוב בעולם בשנים האחרונות, או שמא בתוך הממשל האמריקאי מתקיים מאבק בין אנשי ביידן לאנשי "הדיפ-סטייט" והמודיעין.
חשוב לציין כי זהותה של הרוכשת הפוטנציאלית של החברה הישראלית המוחרמת אינה מקרית: בעבר ייצרה Harris, שמיזוגה עם L3 יצר את הישות הנוכחית, את Stingray – מערכת ריגול שהתבססה על אנטנות סלולריות "שתולות", עד שחשיפתן על ידי עריק ה-CIA אדוארד סנודן הובילה לביקורת כה קשה, שלוותה בפיתוח אמצעי נגד, עד שהשימוש בהן הופחת כמעט עד להפסקה מוחלטת כעת, אך טבעי שהחברה תפעיל את הדור הבא של ריגול סלולרי עבור הממשל האמריקאי.
 
חשיפת כאן 11 על NSO | ארכיון
הכתבים מציינים כי במהלך המו"מ נידונו תנאים כגון הוספה של אמריקאים לצוות הפיתוח של NSO, המשך השליטה הישראלית על הטכנולוגיה ומכירתה, אפשרות מצד האמריקאים לחלוק את הפרצות שבידי NSO עם מדינות ברית Five Eyes (קנדה, בריטניה, ניו-זילנד ואוסטרליה), ואפשרות לשתק את התוכנה לאחר שנמכרה במקרה של חשד לפריצה לאזרחים אמריקאים על ידי ישות זרה.
כל הגורמים הקשורים לכתבה, מוזכרים בה או רלוונטיים לגביה סירבו להגיב: NSO הישראלית; L3Harris האמריקאית; דוברות הבית הלבן; משרדה של אבריל היינס, מנהלת המודיעין הלאומי; דוברות מחלקת המסחר האמריקאית, שהיתה הגוף הראשון שהכתיר את NSO כמסוכנת לבטחון הלאומי של ארה"ב; משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה בישראל; וגורם בממשל הבריטי, כנציג ברית Five Eyes.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה