דיגיטל וטק

ישראל תחת מתקפה: מונעת גישה לפגסוס של NSO מאוקראינה

מקורות באוקראינה מותחים ביקורת קשה נגד מדינת ישראל בשל כך שהיא מונעת מ-NSO למכור את תוכנת הריגול שלה למדינה, המותקפת על ידי רוסיה
יאיר מור | 
צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ יונתן זינדל
באוקראינה כועסים על כך שישראל אינה מאפשרת למדינה גישה לתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO, כך מדווחים היום (רביעי) העיתונים וושינגטון פוסט וגרדיאן לאחר מה שהם קוראים לו "חקירה משותפת".
לפי מקורות אוקראינים שדיברו עם העיתונים, המדינה מנסה לקבל מישראל גישה לתוכנת הריגול הידועה לשמצה לפחות מאז 2019 – אך האחרונה מסרבת לאפשר ל-NSO למכור את התוכנה לראשונה, בשל חשש מתגובה רוסית למה שייחשב בעיני פוטין לצעד התקפתי נגד המודיעין הרוסי.
העיתונים מציינים כי לפי מקורותיהם, ממשלת ישראל מטילה על NSO שתי רמות של פיקוח: תחילה הממשלה צריכה לאשר לחברה להציג את המוצר שלה בפני ממשלה או ישות זרה, ולאחר מכן היא צריכה לאשר בנפרד את עצם המכירה לאותה מדינה או ישות. איש מודיעין בכיר אמר לעיתונים כי הסירוב של ישראל לאשר מכירה של התוכנה לארץ המונהגת כרגע על ידי ולדימיר זלנסקי השאיר אותו "מבולבל". הוא אף העריך שארה"ב עצמה ניסתה ללחוץ על ישראל לאשר את מכירת התוכנה למדינה, אך נכשלה.
לפי הדיווח, אוקראינה אינה המדינה הראשונה שמוצאת את עצמה "קרבן" ליחסים הקרובים בין ישראל לרוסיה על חשבון שאר העולם: באוגוסט 2019, לפי המקורות, הודיעה NSO לאסטוניה, החברה בארגון נאט"ו, כי תמנע ממנה לצוטט לטלפונים בעלי קידומת רוסית. בזאת למעשה הכריזה ישראל כי האינטרס הרוסי הוא עליון במעלה מבחינתה, עד כדי הגנה פעילה עליה מפני ריגול – הגנה שהוענקה, מלבד רוסיה, אך ורק לארה"ב ובריטניה.
 
כזכור, האוקראינים מבקרים את ישראל מאז הפלישה הרוסית אליהם, לפני חודש, באופן מופגן, בשל כך שהיא אחת המדינות המערביות היחידות שלא מטילות סנקציות על רוסיה ולא מסכימות למכור לאוקראינה נשק – אפילו נשק הגנתי, כגון טילי כיפת ברזל. ביום ראשון נאם הנשיא זלנסקי בפני חברי הכנסת ואמר כי "אנו שואלים מדוע איננו מקבלים מכם נשק, מדוע לא הטלתם סנקציות על רוסיה ועל עסקים רוסים. תצטרכו לתת תשובות (על כך), ולהיות מסוגלים לחיות עם התשובות הללו".
סגן ראש הממשלה ושר השינוי הדיגיטלי באוקראינה, מיכאיל פדורוב, אמר בתגובה לדיווח כי "ממשלת ישראל לא משתתפת כרגע בכל דיון או סיוע הנוגע לטכנולוגיה הגנתית, אך אנו מנהלים שיחות מתמשכות מול חברות ישראליות רבות בשוק והן נמצאות בשלבים שונים". עם זאת, הוא הוסיף, "יש לנו מספיק יכולת להמשיך לנצח ואנו מוסיפים כלים חדשים, כולל כלים עולים, כל יום".
NSO מסרה "NSO עדיין נתונה תחת דיווחים תקשורתיים בלתי מדויקים בנוגע ללקוחות-לכאורה, המבוססים על שמועות, רמיזות פוליטיות ושקרים".
משרד הביטחון מסר כי "מדינת ישראל מפקחת על השיווק והייצוא של מוצרי סייבר בהתאם לחוק הפיקוח על ייצוא בטחיוני שעבר ב-2007. החלטות מדיניות בנוגע לייצוא לוקחות בחשבון שיקולי ביטחון ואסטרטגיה, הכוללים ציות להסדרים בינלאומיים. כחלק ממדיניותה, מדינת ישראל מאשרת ייצוא של מוצרי סייבר אך ורק לישויות ממשלתיות, לשימוש חוקי, ורק למטרת מניעת וחקירת פשע ומלחמה בטרור, תחת הצהרות שימוש המסופקות על ידי הממשלה הרוכשת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה