דיגיטל וטק

הנדל מטיל פצצה: מבטל את הפיצול בין תשתית לספק באינטרנט

שר התקשורת הודיע על ביטול הפיצול בין תשתית וספק בשירותי האינטרנט הקווי, כך שכל חברה תהיה אחראית בלעדית על כל היבטי השירות. הנדל: "הביטול ישפר את השירות ויפחית את הבלבול"
יאיר מור |  1
יועז הנדל (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
שר התקשורת, יועז הנדל, ממשיך לחולל דרמות במשרד אליו נכנס בפעם השנייה עם השבעת הממשלה בשבוע שעבר, ועתה הוא מוציא לפועל את אחת הרפורמות המדוברות בשוק שירותי האינטרנט בשנים האחרונות. השר הודיע הבוקר על אישור סופי לרפורמה לביטול הפיצול בין תשתית לספק, עליה הכריז באוקטובר 2020, בעת הכהונה הקודמת (והקצרה) במשרד בקדנציה הקודמת.
הפיצול בין תשתית וספק התקיים בישראל כ-20 שנה, כאשר חברות שנחשבו ל"ספקיות" יכלו למכור שירותי חיבור לאינטרנט על גבי תשתיות של בזק והוט, אך הצרכנים היו צריכים לשלם לכל אחת מהחברות בנפרד. כך, לדוגמא, רוב המנויים בישראל שילמו לבזק על התשתית ולבזק בינלאומי על השירות.
ב-2012 הודיע שר התקשורת דאז, משה כחלון, על רפורמת "השוק הסיטונאי", שספקיות שירותי האינטרנט יוכלו למכור "באנדלים" - כלומר, המנוי ישלם רק להן, והן יעבדו בשמו מול חברת התשתית. הדבר אמור היה להפחית את הסרבול והבלבול, ולהפוך את המחירים לתחרותיים יותר, אך גרם ללא מעט בעיות משלו, כמו השלכת אחריות של חברות שירותי האינטרנט והתשתית בעת תלונות על תקלות, כך שהלקוחות הפסידו וקיבלו שירותים גרועים יותר. בשנת 2017 אף מתח משרד מבקר המדינה ביקורת על הרפורמה, בטענה כי אינה מיושמת כראוי ולמעשה פוגעת בתחרות.
עתה, לפי הודעת הנדל, "משרד התקשורת סבור שבשלה העת לסיים את מודל תשתית-ספק, אשר מיצה את תרומתו התחרותית, תוך עידוד התחרות באמצעות השוק הסיטונאי". לדבריו, הוא יאפשר לחברות התקשורת תקופת הסתגלות, במהלכה יחויבו לחתום על הסכמים בין חברות בעלות תשתית (בזק, הוט, פרטנר, סלקום-הוט-אנלימיטד) לחברות שאינן כאלו (למשל 018, 019 וכדומה), ובהם ייקבעו מדדי תוצאות ופיצויים קבועים מראש.
צרכנים יוכלו לרכוש שירותי אינטרנט מחברות ספק כשירות כולל, ולא כ"חבילה" שההפרדה בין חלקיה לא ברורה להם, אך יוכלו גם לבחור להמשיך לצרוך את השירותים במתכונת הקיימת. שנה לאחר כניסת הרפורמה לתוקף ייבחנו תוצאותיה והשלכותיה.
שר התקשורת, יועז הנדל, מסר כי "באוקטובר 2020, בממשלת ישראל ה-35, הודעתי על הכוונה לבטל את הפיצול בין תשתית וספק לטובת שיפור השירות. שימוע יצא לדרך ותהליך בוצע עד ליציאה לבחירות. היום, אחרי המשבר הפוליטי והקמת ממשלה קבועה, אנחנו סוגרים מעגל. זו אחת ההחלטות הראשונות, מכיוון שההשפעה שלה על הכיס של אזרחי ישראל ועל השירות שיקבלו עצומה - אינטרנט הוא מוצר אחד. הפיצול גרם לסרבול מול לקוחות וכדרור של צרכנים בין חברות במקרה של תקלה. הרפורמה תעצור גם את תופעת המנויים הרדומים – עשרות מיליונים שיצאו מכיסם של אזרחים לשווא – ותתקן עיוות שפגע בצרכנים רבים. נמשיך בפעולות שייהפכו את שוק התקשורת לשקוף, תחרותי ואיכותי יותר".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, הוסיפה כי "לאחר עבודת מטה ארוכה ומורכבת, הגענו לקו הסיום בתהליך לביטול הפיצול בין הספק לתשתית בשוק האינטרנט. הפיצול, שהיה חשוב בשעתו, הפך למקור לטרטור, שגשוג תופעת המנויים הרדומים, ולפגיעה בשירות לו זוכים הצרכנים. המבנה החדש של שוק האינטרנט יאפשר לצרכנים ליהנות משירותים איכותיים, ובמקביל יקדם את השוק הסיטונאי באופן שיבטיח את התחרות על ליבו של הצרכן".
כזכור, גם בשבוע הראשון שלו בתפקיד ביצע הנדל מהלך דרמטי, כאשר החליט להטיל עיצום חסר תקדים על חברת האינטרנט "אייס תקשורת חכמה" (אין כל קשר בין החברה לבין אתר אייס), בדמות הגבלה על גיוס מנויים חדשים לשירותיה. ההחלטה זכתה לתמיכת המועצה לצרכנות, למרות שהיא מצידה קוראת מזה תקופה ארוכה לצעדים מרחיקים לכת עוד יותר כלפי אותה חברה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טעות..
    איתן 07/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היתה תקלה במוצ"ש אצל ספק האינטרנט שלי. הבירור הראשונה היה ספק התשתית שגם נתן שירות באותה שעה וגם היה תקין. מוקד הודעות של ספק האינטרנט אמר שרק מחר בבוקר נקבל שירות. לא המתנתי ועברתי באותה דקה לספק אינטרנט אחר. אם 2 השירותים היו תחת אותו כובע לא הייתי יכול לעשות את זה
    סגור