דיגיטל וטק

גוגל חוטפת מהלומה קשה: מה המשמעות לקביעת בית המשפט?

בפסיקה תקדימית, קבע בית המשפט בארה"ב כי עסקי החיפוש והפרסום של גוגל מפרים את חוקי ההגבלים העסקיים. הפסיקה, המהווה ניצחון למשרד המשפטים האמריקאי, עשויה לבטל חוזים שהבטיחו את דומיננטיות גוגל. אך מהי המשמעות של הפסיקה בפועל?
רפאל בן זקרי | 
גוגל (צילום Shutterstock)
בפסיקה תקדימית, קבע בית המשפט במחוז קולומביה שבארצות הברית כי העסקים של גוגל בתחום החיפוש והפרסום מפרים את חוקי ההגבלים העסקיים, מה שמסמן מכה משמעותית לענקית הטכנולוגיה. ההחלטה תמכה במשרד המשפטים של ארה"ב ובקואליציית המדינות, שהאשימו את גוגל בניצול כוח המונופול שלה בשוק החיפוש המקוון. המשמעות של הפסיקה היא קריטית לא רק עבור גוגל, אלא גם עבור תעשיית הטכנולוגיה בכלל.
בית המשפט קבע כי גוגל שמרה על המונופול שלה באמצעות פרקטיקות אנטי-תחרותיות, ובכך הפרה את סעיף 2 של חוק שרמן. "גוגל היא מונופוליסטית, והיא פעלה ככזו כדי לשמור על המונופול שלה," כתב השופט. ההחלטה כוללת ביקורת על ההסכמים שחתמה גוגל עם יצרני מכשירים ומפתחי דפדפנים, שהפכו אותה למנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל במכשירים רבים.
גוגל, שהכניסה מעל 175 מיליארד דולר מפרסום בחיפוש בשנת 2023, צפויה לערער על ההחלטה. אם ההחלטה תישאר בתוקף, היא עשויה לבטל חוזים שהבטיחו את הדומיננטיות של גוגל בפרסום בחיפוש במשך שנים.
הפסיקה עשויה להוביל לשינויים משמעותיים בתעשיית הטכנולוגיה. אם בית המשפט יקבע סנקציות נגד גוגל, זה עשוי להשפיע על חברות טכנולוגיה גדולות אחרות כמו אפל, אמזון ומטא, שגם הן עומדות בפני תביעות הגבלים עסקיים דומות. כתוצאה מכך, ייתכן שיגובשו תקנות חדשות שיביאו לשינוי במבנה השוק ובאופן שבו פועלות חברות הטכנולוגיה הגדולות.
קנט ווקר, נשיא, עניינים גלובליים בגוגל הגיב ואמר: "ההחלטה מכירה בכך ש-Google מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שאסור לנו לאפשר לו להיות זמין בקלות. אנחנו מעריכים את ממצאי בית המשפט ש-Google הוא "מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, אשר זכה באמון של מאות מיליוני משתמשים יומיים", ש-Google "היה מנוע החיפוש הטוב ביותר מזה זמן רב, במיוחד במכשירים ניידים", "המשיך לחדש בתחום החיפוש" וכי "אפל ומוזילה מעריכות מדי פעם את איכות החיפוש של Google ביחס למתחרותיה ומגלות ש-Google עדיפה." בהתחשב בכך, ובעובדה שאנשים מחפשים עוד מידע ביותר ויותר דרכים, אנחנו מתכננים לערער. בזמן שהתהליך יימשך, נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים שאנשים מוצאים מועילים וקלים לשימוש".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה