דיגיטל וטק

המספרים המפתיעים נחשפים: כמה חשמל צורכת הבינה המלאכותית?

בעוד שכלי AI צורכים כמויות עצומות של אנרגיה, חברות כמו גוגל ומיקרוסופט מנסות להשקיע באנרגיה מתחדשת כדי להתמודד עם צריכת האנרגיה הגבוהה במיוחד, אבל האם זה יספיק כדי לצמצם את ההשפעה הסביבתית העצומה?
רפאל בן זקרי | 
chatGPT (צילום shutterstock)
כלי בינה מלאכותית (AI) הולכים ותופסים מקום מרכזי בחיינו, עם שימושים מגוונים בתחומים כמו בריאות, תחבורה, חינוך ועסקים. עם כל היתרונות שלהם, יש גם חששות בנוגע להשפעות הסביבתיות שלהם, במיוחד בשל צריכת האנרגיה הגבוהה.
מודל השפה GPT-3 הישן של OpenAI, לדוגמה, צרך כמעט 1,300 מגה-וואט שעה (MWh) במהלך האימון שלו – כמות השווה לצריכה השנתית של כ-120 בתי אב בארה"ב. גם השימוש היומיומי בכלים אלו דורש כמות משמעותית של אנרגיה. שבבי ה-H100 של אנבידיה, הנפוצים בשרתי AI, צורכים 700 וואט כל אחד. רק ChatGPT לבדו צורך מאות מגה-וואט שעה ביום, מספיק לאספקת חשמל לאלפי בתי אב בארה"ב.
מחקר שנערך ב-2023 מצפה שעד 2027, צריכת החשמל של שרתי AI תעמוד על בין 85.4 ל-134 טרה-וואט שעה (TWh) בשנה – יותר מהצריכה השנתית של מדינות כמו הולנד, בנגלדש ושבדיה. זהו כ-0.5% מסך ייצור החשמל העולמי.
המבקרים את התחום עורכים לעיתים השוואות בין צריכת החשמל של AI לזו של הביטקוין, שגם ספג ביקורת על השפעתו הסביבתית. עם זאת, חברות טכנולוגיה רבות, כמו גוגל, משקיעות במעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת. גוגל שואפת להפוך את מרכזי הנתונים שלה לנטולי פחמן עד 2030, כאשר כיום 64% מהאנרגיה שהיא משתמשת בה היא נטולת פחמן. גם מיקרוסופט, המארחת את ChatGPT על פלטפורמת הענן Azure, מציבה לעצמה יעדים דומים.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה