דיגיטל וטק

אפל, מיקרוסופט ומטא: כך כבשה הבינה המלאכותית את תעשיית הטק

מאז שנכנסה לחיינו נראה שהבינה המלאכותית נוכחת בכל תחום בחיינו. מחלקת המחקר של דויטשה בנק, בסקירה על העדכונים אחרונים בעולם הבינה המלאכותית: גיוס ההון של חברת Mistral, פרטיות מידע של אפל, שבבי בינה מלאכותית, בריטניה ובינה מלאכותית
מערכת ice | 
מוניטורים ושתלים מוחיים (צילום shutterstock)
לאחר גל התלהבות ראשוני בתחום הבינה המלאכותית המשקיעים נהיו יותר בררניים במימון חברות הזנק בתחום. מחלקת המחקר בדויטשה בנק, מוציאה עדכונים בעולם בנוגע לשוק הבינה המלאכותית.
הדבר מקבל ביטוי בכך שמשקיעים מחפשים אחר חברות מבוססות המייצרות הכנסות, כמו Mistral הצרפתית אשר עדיין מקבלות השקעות משמעותיות. למעשה, היקף הכספים שגויס בשלבים מוקדמים לחברות הזנק בתחום הבינה המלאכותית בארה"ב עמד על-123 מיליון דולר ברבעון הראשון, ירידה של 70% מהרבעון הקודם.
תיאבון המשקיעים לתחום הבינה המלאכותית נותר חזק, כאשר חברת Mistral השלימה סבב גיוס של 600 מיליון דולר. במקרה ומישהו שכח, חברת Mistral האירופאית גייסה 600 מיליון אירו, המגלם הערכת שווי לחברה בת השנה סך הכל, של כ-5.8 מיליארד יורו . 
Mistral הצרפתית, נחשבת בעיני רבים למתחרה האירופאית המובילה ל-OpenAI, סטארטאפ הבינה המלאכותית שמוכר בעיקר בשל הצ'אטבוט פרי יצירתה ChatGPT. Mistral, מפתחת מודלים בקוד פתוח והאמון של המשקיעים מראה על כך שיש להם ביטחון כי ניתן לבצע מונטיזציה גם למודלים בקוד פתוח.  
מקורות ההכנסה של Mistral הינם מגוונים: תוכניות בתשלום להתאמה אישית של המודלים, רישיונות מוגבלים או קנייניים למודלים מסוימים ושותפויות הפצה עם ספקי ענן גדולים כגון AZURE של מיקרוסופט אשר מציעה בתשלום ללקוחות את המודלים של Mistral.
חברות טכנולוגיה עדיין מחפשות דרכים למנף כלכלית את מוצרי הבינה המלאכותית שלהן. מנכ"ל חברת מטא, אשר מפתחת את מודל השפה הפתוח המוביל כיום -LLAMA  אמר לאחרונה כי ייתכן ויקח זמן מה עד שהחברה תצליח לייצר החזר על ההשקעה. באופן דומה גם OpenAI לא מקבלת תשלום מאפל עבור ChatGPT בעסקה שהוכרזה לאחרונה בין שתי החברות.
אפל שמה דגש על נושא פרטיות המשתמש כגורם מבדל במרוץ הבינה המלאכותית.  מערכת ההפעלה החדשה iOS 18, היא עתידה להשתמש לראשונה ב-'Apple Intelligence' טכנולוגיית בינה מלאכותית פרי יצירתה המבוססת על מודלי שפה קטנים של החברה ושרצים על שבבים מתוצרת עצמית של החברה.

Apple Intelligence קרדיט: Shutterstock
העובדה שמודלי השפה של אפל הם קטנים יחסית, מאפשרים להריץ אותם מקומית ברמת המכשיר או בשרתים של החברה, מבלי צורך להעביר אותם לגורם חיצוני, כך פרטיות המידע נשארת בידי המשתמש.  
העלייה במניות החברה לאחר הכנס נובעת בחלקה מציפיות למכירות גבוהות יותר, כאשר לקוחות עשויים לשדרג למכשירים החדשים ביותר כדי להיות מסוגלים להשתמש בתכונות הבינה המלאכותית החדשות.  האנליסטים שלנו מצפים לעלייה בקצב שדרוגי האייפון .  
במקביל, ממשלות מגבירות במהירות את המיקוד שלהן בבינה מלאכותית. דוגמאות עדכניות לכך הן: ארצות הברית אשר שוקלת להוסיף מגבלה נוספת על השימוש של סין בשבבים יעודים לבינה מלאכותית. המגבלה עשויה להפחית את הגישה של סין לארכיטקטורת שבבים מסוג gate-all-around (GAA), שמשפרת ביצועים ומפחיתה צריכת אנרגיה.
למה כל זה משנה?
חברות שבבים מובילות כמו אנבידיה, AMD ו-TSMC מתכננות לייצר שבבים בכמויות גדולות עם ארכיטקטורת GAA בחודשים הקרובים.זהו חלק ממאמץ מתמשך של ממשלות מערביות להגביל משלוחי שבבים מתקדמים כדי לשמור על עליונות טכנולוגית.לאחרונה, ארה"ב האטה את קצב הנפקת רישיונות לייצוא שבבי AI מתקדמים למזרח התיכון.
הבחירות בבריטניה
סקרים מראים שמפלגת הלייבור מובילה עם 44% מהקולות הצפויים, יותר מפי שניים ממפלגת השליטה הנוכחית של השמרנים. אם אכן אלו יהיו התוצאות ישנו סיכוי סביר כי תוכניות הלייבור ל"רגולציה מחייבת" על AI עשויות להתממש.במקרה זה חברות מפתח בתחום הבינה המלאכותית עשויות להיות תחת רגולציה הדוקה יותר תחת תוכניות הלייבור.
בריטניה עד כה נקטה בגישה פחות אגרסיבית מהאיחוד האירופי בנוגע לרגולציית AI. למעשה, האיחוד האירופי הוא הגוף הראשון והיחיד שהציג מסגרת רגולטורית מקיפה ל-AI. מעורבות ממשלתית גוברת, בין אם דרך הגנה או הגבלות, תהיה קריטית להתפתחות חברות AI וליכולתן לייצר הכנסות.  
מנהלי חברות  הטכנולוגיה הגדולות חלוקים בדעותיהם לגבי רגולציה של AI. סם אלטמן (מנכ"ל OpenAI) וסאטיה נדלה (מנכ"ל מיקרוסופט) תומכים ברגולציה, בעוד שאילון מאסק, יאן לקון (Meta), ומארק קובן מתנגדים. קובן סבור שרגולציה מוגברת בארה"ב עלולה להוביל לעליונות של חברות טכנולוגיה סיניות על פני חברות אמריקאיות. דברים אלו מגיעים על רקע העובדה שחברת Kuaishou חשפה את מודל Kling ליצירת תמונות אשר מהווה תחרות למודל Sora של חברת Open AI.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה