דיגיטל וטק

כך צמחה אנבידיה: מחברה קטנה לענקית שבבים עם הכנסות שיא

כיצד הפכה אנבידיה מחברה קטנה בעלת קשיים, לענקית השבבים שנמצאת במקום השלישי בשווי השוק בארה"ב, עם הכנסות של יותר מ-26 מיליארד דולר ברבעון האחרון
רפאל בן זקרי |  1
ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה (צילום shutterstock)
בתוך קצת יותר משלושה עשורים, ענקית השבבים אנבידיה (Nvidia) הפכה מסטארטאפ טכנולוגי מתקשה לחברה הציבורית השלישית בגודלה בארה"ב לפי שווי שוק. עם פרסום הדו"ח לרבעון הראשון של 2024, עולה כי רווחי החברה זינקו ביותר מפי שבעה בהשוואה לשנה שעברה והסתכמו ב-14.88 מיליארד דולר, בהשוואה ל-2.04 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. גם הכנסות החברה קפצו משמעותית, יותר מפי שלושה, ועברו את רף ה-26 מיליארד דולר, לעומת 7.19 מיליארד דולר ברבעון המקביל.
אך ההצלחה הנוכחית של אנבידיה מגיעה כמעט שלושה עשורים לאחר הקמתה, כאשר עידן הבינה המלאכותית היה עדיין בגדר חלום רחוק, ולא תמיד הכל הלך אצלה כשורה. החברה הוקמה ב-1993 על ידי שלושה מהנדסי חשמל - ג'נסן הואנג, כריס מלקובסקי וקרטיס פריים, שראו בשוק הגיימינג הזדמנות אטרקטיבית לייצור הכנסות ולהתמודדות עם בעיות חישוב מורכבות שיכלו להניע צמיחה עתידית.
המטרה הראשונה של מייסדי אנבידיה הייתה להנגיש גרפיקה תלת-ממדית למשחקי מחשב ומולטימדיה. כמה שנים לאחר מכן, חוותה החברה קשיים בעקבות כישלון בפיתוח כרטיס המסך עבור פלטפורמת המשחקים Sega Dreamcast, ופיטרה יותר ממחצית מעובדיה. למרות הכישלון, חבל ההצלה הגיע מכיוונו של מנכ"ל סגה בארצות הברית שהשקיע בחברה ואפשר לה להתמקד מחדש בקו מוצרי גרפיקה חדשים.
ב-1999 השיקה החברה את יחידת העיבוד הגרפי (GPU) שלה, שסייעה לחולל מהפכה בתעשיית המחשוב. באותה שנה החברה גם הונפקה לציבור, ומחיר המניה שלה נסחר מתחת לדולר אחד עד תחילת שנת 2000. בשנים שלאחר מכן, צוותי מחקר בתחום הבינה המלאכותית החלו להשתמש בכמויות גדולות של מעבדים גרפיים כדי להאיץ רשתות נוירוניות עמוקות, מתוך חזון שמדובר ב"מפץ הגדול של הבינה המלאכותית המודרנית".

בסוף 2015 מניית אנבידיה נסחרה במחיר של 8.24 דולר למניה, והחברה המשיכה לפתח כרטיסי מסך מתקדמים יותר. בשנת 2018 השיקה החברה את כרטיס המסך המהפכני מסדרת RTX, שהקפיץ את מחיר המניה של החברה מעל 60 דולר למניה. השנים הבאות הראו התקדמות נוספת בשבבי העיבוד הגרפי, מה שתרם רבות ליצירת המטאוורס. מניית החברה נסחרה במעל 100 דולר למניה לכל אורך שנת 2022 והחלה לנסוק בשנה שלאחר מכן על רקע הפריצה של הבינה המלאכותית.
ב-2023 השיקה החברה את הסופר-שבב Grace Hopper, ובסוף השנה מחיר המניה שלה היה קרוב ל-500 דולר למניה. ב-2024 הציגה החברה את היורש שלו, בשם Blackwell, מה שהעלה את המניה עוד יותר
כשהיא מצוידת בחומרה הנכונה, הדרושה ליישומי בינה מלאכותית, אנבידיה תפסה את גל הבינה המלאכותית מוכנה. יתרון זה, הכולל שבבים מתקדמים ודרישות עיבוד גבוהות, הפך את הביקוש למוצרי החברה לאסטרונומי והביא את שווקי השוק שלה למקום השלישי בוול סטריט, אחרי מיקרוסופט ואפל בלבד. עם פרסום הנתונים היום, נראה שהחברה עלתה על הציפיות ותמשיך לעשות זאת ככל שיגבר הביקוש לשבבים לצורך יישומי בינה מלאכותית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האמא של כל הבועות
    האמיתי 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חולי נפש
    סגור