דיגיטל וטק

גוגל וטסלה נושמות לרווחה? הטענות על עבדות ילדים - והתביעה שבוטלה

בית המשפט בארה"ב דחה תביעה שביקשה להטיל אחריות על ענקיות הטכנולוגיה בגין שימוש לכאורה בקטינים לכריית קובלט בקונגו. השופטת קבעה: "רכישת כמות לא מוגדרת דרך שרשרת אספקה עולמית אינה 'השתתפות במיזם' במשמעות של החוק הפדרלי נגד סחר". קבוצת התובעים, כוללת כורים קטינים לשעבר שנפצעו בתאונות ואפוטרופוסים של ילדים שנהרגו בזמן שעבדו במכרות
מערכת ice | 
עבדות ילדים בקונגו (צילום יוטיוב/ Sky News)
בית משפט פדרלי לערעורים דחה תביעה שביקשה להטיל אחריות על אפל, גוגל, טסלה וחברות טכנולוגיה גדולות אחרות בגין השימוש לכאורה שלהן בעבודת ילדים לכריית קובלט ברפובליקה של קונגו. ​קובלט הוא מרכיב עיקרי בסוללות ליתיום-יון הנמצאות כמעט בכל גאדג'ט אלקטרוני נטען. שני שלישים מהקובלט בעולם מגיעים מקונגו.
בית המשפט המחוזי לערעורים של DC קבע פה אחד בפסק הדין כי בעוד לתובעים שהגישו את התביעה בשנת 2019 הייתה הזכות המשפטית - הידועה כעמידה - להגיש את התיק, הם לא עמדו במרכיבים המשפטיים הדרושים כדי להמשיך בתביעותיהם נגד חברות.
 
"רכישת כמות לא מוגדרת של קובלט דרך שרשרת האספקה העולמית אינה 'השתתפות במיזם' במשמעות של החוק הפדרלי נגד סחר", כתבה השופטת נעמי ראו בפסיקת בית המשפט. "התובעים לא טענו כראוי שחברות הטכנולוגיה השתתפו במיזם מכיוון שאין מפעל משותף בין החברות לספקים המסייעים לעבודות כפייה", כתב ראו.
 
"לחברות הטכנולוגיה אין עניין בספקים שלהן. גם חברות הטכנולוגיה אינן שותפות ברווחים ובסיכונים של הספקים". ראו סייגה: "ספקי הקובלט וחברות הבת שלהם מבקשים ומכריחים ילדים לעבוד באופן פעיל כדי לענות על הביקוש הגובר של חברות הטכנולוגיה לקובלט".
 
קבוצת התובעים, הכוללת כורים קטינים לשעבר שנפצעו בתאונות כריית קובלט ואפוטרופוסים של ילדים שנהרגו בזמן שעבדו במכרות קובלט, פנתה לבית המשפט לערעורים ב-2021 כדי להחיות את תביעתם. הנאשמים בתיק היו אפל, אלפבית (הבעלים של גוגל), דל טכנולוגיות, מיקרוסופט וטסלה.
התביעה הייצוגית הוגשה בשם התובעים על ידי International Rights Advocates, אשר טענו כי הילדים נוצלו ונפגעו בפעולות כרייה הקשורות לחברות הכרייה Glencore, Umicore ו-Huayou Cobalt, אשר מהקבוצה מספקת לחלק או כל הנאשמים. אף אחת מאותן חברות לא נרשמה כנתבעות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה