תרבות ופנאי

אפל "קנתה" את האוסקר – וזה המחיר ששילמה

הזכייה בפרס היוקרתי ביותר בעולם הבידור אינה תוצאה של מזל עיוור, לפי דיווחים בתקשורת, אלא של אסטרטגיה מסודרת של אפל, שמצאה דרך טובה להתחרות בנטפליקס ודיסני+
יאיר מור | 
אפל אוסקר (צילום freepik)
פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר, בו זכתה אפל אתמול (שני) לפנות בוקר לפי שעון ישראל, הוא הישג ענק עבורה – במיוחד לאור העובדה שבניגוד למתחרות שלה בתחום הסטרימינג, כמות התוכן בשירות שלה קטנה למדי, כך שהסיכוי שלה שחלק מהתכנים הללו יזכו לפופולאריות והערכה מקצועית אמורה לכאורה להיות נמוכה יותר.
אלא שלפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, מאז השקת השירות ב-2019 הקפידה אפל למלא את Apple TV+, שירות הזרמת הווידאו שלה, בהרבה יותר איכות מכמות. היא עשתה זאת, בין היתר, על ידי השקעה בתכנים מיוצרים מוערכים, כמו השחקניות ריס ווית'רספון וג'ניפר אניסטון, שיצרו וכיכבו בסדרת הדגל שלה "תוכנית הבוקר", במאי שוברי הקופות הסדרתי רידלי סקוט, והשחקנית הקומית ג'וליה לואי-דרייפוס.
גם את הסרט שהביא לה את האוסקר הנחשק ביותר לראשונה בהיסטוריה של הסטרימינג היא קנתה, למעשה, לאחר ההפקה, ולא הפיקה בעצמה. CODA, המספרת על משפחה חירשת שלה בת שומעת שמנסה לתווך בין שני העולמות, נרכש על ידי אפל לאחר הקרנת הבכורה שלו בפסטיבל סאנדנס תמורת 25 מיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם על הפצת סרט שהופק באופן עצמאי והוקרן בפסטיבל. לאחר מכן היא הוציאה אותו לשירות, והקרינה אותו למשך זמן קצר בבתי קולנוע בודדים בארה"ב, רק כדי לוודא שהוא עומד בכל הקריטריונים להתמודדות על פרס האוסקר. בכך, למעשה, הוכיחה החברה כי אפשר "לקנות" אוסקר, חודשים בודדים לאחר שסדרה אחרת שלה, "טד לאסו", זכתה בפרס יוקרתי אחר – ה"אמי" לקומדיה הטובה ביותר.
בניגוד לאפל, המתחרות מנסות לקנות את הקהל, והאקדמיה, בעיקר על ידי כמות: נטפליקס משקיעה יותר מ-15 מיליארד דולר בתוכן מדי שנה בשלוש השנים האחרונות; דיסני בונה את "דיסני+", שיושק בישראל ב-16 ביוני, סביב המאגר העצום של תכנים שבנתה במאה שנות קיומה; אמזון מפיקה יותר ויותר סדרות בכל שנה, ובשבועות האחרונים השלימה את רכישת אולפן הסרטים הוותיק MGM, המחזיק בין היתר בבעלות על סרטי ג'יימס בונד; ואילו HBO Max הופך בהדרגה להיות שירות הסטרימינג של האחים וורנר, על כל הלהיטים הענקיים שהם אחראים להם, מ"מטריקס" ועד "הארי פוטר" לצד "משחקי הכס" כמובן.
הבחירה של אפל משתלמת לא רק בטקסי פרסים: למרות שהשירות שלה הושק רק לפני כשנתיים וחצי, לפי הערכות הוא הכניס לה ב-2021 סכום של 2.2 מיליארד דולר, ותרם את חלקו לעלייה בהכנסות החברה משירותים, שעלו ברבעון האחרון של 2021 ב-24% ל-19.5 מיליארד דולר. מספר המנויים, המשלמים 5 דולר (כ-16 שקל) לחודש באמריקה או 17.90 שקל לחודש בישראל – מחיר נמוך משמעותית מהמתחרים – הוכפל בשנה האחרונה, אם כי הוא עדיין זעיר בהשוואה לאלה של נטפליקס ודיסני+.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה