תרבות ופנאי

ארכיון הסרטים הישראלי חושף: זה הסרט העלילתי הנצפה ביותר

ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מציין 4 שנים להשקת אתר הארכיון וחשוף את נתוני הצפייה: כ-3.5 מיליון כניסות. הסרט העלילתי הנצפה ביותר באתר הוא "מבצע סבתא" והסרט התיעודי נצפה ביותר באתר הוא "בגלל המלחמה ההיא"

מערכת ice | 
תל אביב בצבע (צילום באדיבות ארכיון הסרטים הישראלי, סינמטק ירושלים)
ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מציין 4 שנים להשקת אתר הארכיון, שחושף לציבור הרחב חומרי ארכיון היסטוריים שתיעדו את ארץ ישראל החל מ-1896, סרטי קולנוע ישראלי, סרטים תיעודיים, יומני חדשות ועוד. 
במסגרת הפרויקט פורסמו באתר נגיש, הפתוח לציבור הרחב ללא תשלום, מאות סרטים עלילתיים והיסטוריים שנשמרו במרתפי הארכיון במשך שנים רבות. מאז עליית האתר לאוויר נמדדו בו כ-3.5 מיליון כניסות. נוסף לזאת, צוין כי כ-2.5 מיליון מהכניסות הם של משתמשים שונים ("יוניקים").
בסרטים המופיעים באתר נרשמו עד כה כ-1.2 מיליון צפיות. מספר קטעי הארכיון שניתן למצוא באתר עומד כבר על כ-12,000 ומספר סרטי הקולנוע העלילתיים והתיעודיים הזמינים באתר, עומד על כ-700.
בין הסרטים הנצפים ביותר באתר, תיעוד אילם בן 16 דקות משנת 1939 המציג תמונות בצבע מחיי העיר תל-אביב: מחולות לעיר נבנית, פורחת ומצליחה. ניתן לראות בו את כיכר דיזנגוף הומה, את רחוב אלנבי אותו חוצה רכבת, שדרות רוטשילד, במרכזן בית מויאל, כיכר המושבות ועוד. מדובר בסרט מעניין שמספק הצצה לחיי המסחר באותם ימים עם רוכלים ברחוב ומצחצחי הנעליים ממתינים ללקוחות. 

(צילום: באדיבות ארכיון קיבוץ בארי ובאדיבות ארכיון הסרטים הישראלי, סינמטק ירושלים)

לאתר עלה גם הסרט העלילתי "מבצע סבתא". על פי ארכיון הסרטים הישראלי, מדובר בסרט העלילתי הנצפה ביותר באתר. כידוע, מדובר בסרט שהפך להצלחה רבה בקרב הציבור הישראלי, אותו יצר דרור שאול ב-1999. העלייה המשמעותית בצפיות החלה לאחר ה-7 באוקטובר, ככל הנראה עקב כך שהעלילה עוסקת בקיבוץ בדרום.
מלבד זאת, צוין כי הסרט התיעודי הנצפה ביותר באתר הוא "בגלל המלחמה ההיא", סרטה של אורנה בן־דור מ-1988, המתחקה אחר תהליך היצירה של "אפר ואבק", אלבומם המשותף של יהודה פוליקר ויעקב גלעד.
בימים אלה הארכיון מתחיל בדיגיטציה, קיטלוג והנגשה של סרטי ארכיון בארי. סלילי הסרטים מארכיון הקיבוץ הופקדו בארכיון הסרטים הישראלי לפני שנים רבות על ידי מייסד ארכיון הקיבוץ, אהרון יצחקי.

(צילום: באדיבות ארכיון קיבוץ בארי ובאדיבות ארכיון הסרטים הישראלי, סינמטק ירושלים)
לאחר 7 באוקטובר, יצר הארכיון קשר עם נילי בר-סיני, ארכיונאית קיבוץ בארי, והציע ביצוע דיגיטציה לכל החומרים – סרטים שצולמו ב-16 מ"מ, ללא פסקול. בארכיון הקיבוץ התגלו סרטים יפהפיים מהווי הקיבוץ משנות החמישים ועד שנות השבעים.
הדיגיטציה באיכות גבוהה מאד כך שניתן לזהות אנשים. בזמן הקרוב יתחילו אנשי ארכיון הסרטים הישראלי, בהובלת המנהל מאיר רוסו, בביצוע תחקיר על החומרים על מנת לזהות מיקומים, אנשים ואירועים. בהמשך תבוצע הנגשה של החומרים באתר ארכיון הסרטים הישראלי בחינם לקהל הרחב. 
מנכ"ל סינמטק ירושלים, רוני מהדב לוין: "פרויקט הדיגיטציה שהחל לפני כעשור כולל אלפי סרטים והוא הולך וגדל עם חלוף הזמן. כל סרט וסרט הוא חלק חשוב, פיסה מההיסטוריה האודיו-ויזואלית של ארץ ישראל ומדינת ישראל. פיסות חשובות אלה, שהיו בסכנת הכחדה של ממש, עברו תהליך שהציל והנגיש אותן לציבור הרחב.
נתוני הצפייה שאנו חושפים היום מרגשים ומעידים על חשיבות פרויקט הדיגיטציה ועל היותו פרויקט שימור לחלק משמעותי בנשמה של כולנו. אנו נמשיך בשנים הקרובות לפעול כך, בין השאר על ידי פעילויות חינוכיות לתלמידים, הפקת רסטורציות נוספות והמשך דיגיטציה, שימור וקטלוג חומרי ארכיון. אנו גם מתחילים לבצע פרויקט מיוחד של דיגיטציה, קיטלוג והנגשה של סרטי ארכיון בארי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה