קריפטו

המפלה בקריפטו: האם קרב בין מיליארדרים גרם לשוק לקרוס?

הנפילה של היום בשוק הקריפטו, בזמן שהבורסות המסורתיות דווקא לא יורדות בחדות שראינו לא פעם בחודשים האחרונים, נגרם לפי הערכות על ידי מלחמה טיפשית ממש בין שניים מעשירי הקריפטו המובילים בעולם

יאיר מור | 
הקריפטו מתרסק (צילום shutterstock)
החודשים האחרונים היו לא מאוד חיוביים עבור שוק הקריפטו – מצד אחד, נראה שנמצאה רמה שמתחתיה לא סביר שיירד יותר (שער של כ-18,500 דולר לביטקוין), אך מצד שני, הוא מדשדש די קרוב אליה ומסרב לזנק שוב כפי שזינק פעמיים בשנתיים הקודמות (מדצמבר 2020 עד פברואר 2021 ומאמצע יולי עד אמצע נובמבר 2021).
הסיבה לדשדוש הזה, כפי שמסביר איתי אבנרי, משנה למנכ"ל בחברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX, היתה לשם שינוי פחות קשורה לקריפטו, ויותר קשורה לשוק המסורתי. "בתחילת השנה, המתאם בין שני השווקים היה בשיאו ועמד על 0.68 – השווקים נסחרו כמעט באותה מגמה", אומר אבנרי. "בשבועות האחרונים המתאם ירד, ובזמן ששוק המניות חשוף לתנודתיות גדולה (עונת הדוחות, עונת הבחירות, קולות מלחמה וכיוצא באלה), שוק הקריפטו שמר על יציבות יחסית".
כעת, המגמה משתנה שוב – והפעם הקריפטו 'אשם' בכך. אבנרי מסביר: "שוק הקריפטו נמצא בלחץ כתוצאה ממלחמה בין שני ענקים. החברות נלחמות על כל רכישה של חברות שנקלעו לקשיים, כגון וויאג'ר, ועל מימון חברות כרייה והקמה של חברות לרכישת מחשבים לכרייה. לכן, שווי המאזנים של כל אחת מהן קריטי ליכולות המימון והרכישה שלהן. זו הסיבה העיקרית שכל אחת מנסה להוריד בכוח את שווי המטבע של השנייה. זו השפעה של שווי שוק של נכס שלא לצרכי מסחר".
במלים אחרות, אבנרי רומז כי הנפילה של היום בשוק הקריפטו היא מעין תופעת לוואי של ניסיון מכוון לכאורה מצד מנכ"ל ביננס, מיליארדר הקריפטו צַ'אנְגְפֶּנְג גַ'אוֹ, לפגוע במתחרה המרכזית, FTX שבשליטת מיליארדר הקריפטו סם בנקמן-פריד. כפי שדיווחנו מוקדם יותר, ביומיים האחרונים התנהל קרב ציוצים בין השניים, כאשר ג'או הודיע כי ביננס תמכור את כל המטבעות של FTX שברשותה בשל "גילויים חדשים", שלגביהם הוא סירב לפרט. חרושת השמועות ברשת, יחד עם בעיה מוזרה שמנעה מאנשים למשוך את השקעותיהם ב-FTX, הביאו לפאניקה שעם שחרור ה"פקק" הביאה לקריסה של כ-30% בשווי המטבע (שהצטמצמה בינתיים ל-23.6%, אך עדיין מדובר במפלה של ממש, שהורידה את הדירוג שלו בטבלת מטבעות הקריפטו 6 מקומות, מ-26 ל-32).
אך ברגע שהבהלה החלה, היא לא פגעה רק במטבע אחד, אלא גררה איתה גם את כל האחרים – מבדיקה של הקרפים באתרי קריפטו נראה כי כל המטבעות הגדולים החלו לקרוס מספר שניות עד מספר דקות אחרי FTT (המטבע של FTX). כעת ניתן לראות כמה זמן תימשך הקריסה וכמה נמוך היא תגיע. כפי שציינו בתחילת הכתבה, לאורך השנה הסתמן כי שער השפל של ביטקוין הוא כ-18,500 דולר. כרגע (נכון ל-15:50 לפי שעון ישראל) הוא נמצא על 19,725, מה שאומר שהוא יכול לרדת מקסימום עוד 6% בערך. עם זאת, אם יסתבר שהשמועות נכונות ו-FTX סובלת מבעיית נזילות, אנחנו עלולים עוד להתגעגע ל"שפל" הזה.
ולמרות הכל, אבנרי אופטימי, ומזכיר כי דווקא בשנה הקשה של המשבר הכלכלי ההולך ומחריף, "השוק (כלומר הקריפטו) מראה יציבות גדולה יותר ופחות תנודתיות בהשוואה לשוק ההון המסורתי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה