קריפטו

האם אפשר לקדש אישה בביטקוין? מטבעות הקריפטו בהלכה

האם ההלכה מחשיבה נתינת מטבעות קריפטו לצדקה? האם אפשר לקדש אישה בביטקוין? ומהו המעמד של המטבעות הדיגיטליים בהלכה? רגע לפני שבת - כלכלה כהלכה
מערכת ice |  1
ביטקוין - אילוסטרציה AI
מטבעות הקריפטו מסעירים את העולם כבר תקופה ארוכה, משקיעים רבים ברחבי העולם קמים ונופלים, ובסופו של יום לאחר כמה שנים ניתן לומר שהמטבעות הדיגיטליים כבר הפכו להיות מציאות עכשווית וקיימת.
על פי הנתונים האחרונים: מטבע הביטקוין נסחר בשווי של 57,213 דולר ועלה ב-5% בשבוע האחרון. המטבע השני בגודלו, האת'ריום, נסחר בשווי של 3,081 דולר.
מהו מעמד מטבעות הקריפטו בהלכה? במכון עליה ניתחו את האפשרויות השונות של סוגי הכסף המוכרים בהלכה, ולאור הניתוח דנו באפשרויות השונות: האם אפשר לקדש אישה בביטקוין? האם אפשר להשתמש במטבעות קריפטו בפדיון בן, ומהו הדין של לתת צדקה דרך מטבעות קריפטו?
על פי הניתוח של מכון עליה, מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים שונים ומגוונים, לאורך הדורות היו ארבעה סוגי כסף: 1. הוא "כסף ערכי" - כסף שערכו הגיע משווי החומר ממנו נעשה, המתכת. 2. "כסף טבוע" - כסף שאמנם הערך שלו הוא על פי שוויו מהמתכת ממנו הוא עשוי, אך יש עליו גם הטבעה שקובעת את שוויו. 3. "כסף ייצוגי" - כסף ששוויו לא מגיע מהחומר ממנו עשוי, אלא המדינה מנפיקה את המטבעות ולכן יש לו כיסוי. 4. "כסף חוקי" - מטבע שהמדינה מקבלת אותו כאמצעי תשלום, אך המדינה לא נותנת עליו חסות ושיש מאחוריו שווי אמיתי.
אם כן, אם אלו ההגדרות של "כסף", אומרים במכון עליה שהביטקוין וכן שאר מטבעות הקריפטו, לא דומה לאף אחת מההגדרות הנ"ל. הוא לא מטבע "אמיתי" כך שאין לו שווי מהחומר ממנו הוא עשוי, ואין מדינה שמנפיקה אותו ונותנת לו כיסוי או התחייבות לערך כנגד. 
בהתחלה שאלנו על המעמד של מטבעות הקריפטו לגבי שלושה נושאים: קידושי אישה (כתחליף לטבעת וכדומה שנדרש שווה פרוטה בחופה), לפדיון הבן שנוהגים בבן בכור, וכן לתת צדקה במטבעות דיגיטליים אם זה נחשב לנתינת מצוות צדקה בהלכה.
לפי מכון עליה, התשובה לא תואמת לכלל הנושאים. לגבי פדיון הבן, שצריך ממש להביא "דבר שגופו ממון" אז להביא לכהן ביטקוין זה לא מועיל מבחינת ההלכה. אולם לגבי קידושי אישה וצדקה, מטבע הקריפטו נחשב "ממון", כי ההלכה לא אומרת שצריך ממש שיביא ממון אלא גם הנאה בשווה פרוטה, וקבלת מטבע קריפטו נחשבת לכך.

המידע באדיבות "מכון עליה" - מכללה המפיקה אלפי קורסים תורניים בנושאים: קורס הכשרת שוחטים, הכשרת מוהלים מוסמכים, הכשרת סופרי סת"ם, הכשרת רב מקדש בחופה והכשרת משגיחי כשרות ועוד המון סוגים שונים של קורסים בכל רחבי הארץ ובעולם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    והדברים פשוטים.. (ל"ת)
    נ.ב. 07/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור