קריפטו

ה"מערב הפרוע" של הקריפטו: האם האיחוד האירופאי ישים לו סוף?

בכתבות הקודמות בסדרה עסקנו, בין היתר, בחשיבות הסרת חסמים רגולטוריים בכל הנוגע לעיסוק ולפעילות במטבעות ונכסים דיגיטליים, לצד פיתוח תשתית רגולטורית ואסדרתית מתקדמת, מתאימה וברורה כרכיב משמעותי בפיתוח תעשיית הקריפטו בישראל
עו"ד אביטל חייטוביץ' |  1
אביטל חייטוביץ (צילום יונתן בלום, shutterstock)
למרבה הצער, התשתית הרגולטורית בישראל בהיבטים הללו אינה מתקדמת דיה. כך, בעוד שבישראל התקיים רק לאחרונה דיון (ראשוני יחסית) בועדת הכספים של הכנסת שעסק בהסרת חסמים מיסויים ובנקאים בשוק הקריפטו, באירופה נכנסה לתוקף בסוף חודש יוני רגולציית קריפטו ייחודית ומקיפה.
מיקה מי?
Markets in Crypto-Assets Regulation או בקצרה – MiCA ("מיקה") היא רגולציית קריפטו חלוצית, מקיפה וחדשנית שקידמו האירופאים כדי לעודד את הפעילות בשוק הקריפטו האירופאי, לצד תמיכה ביציבות הפיננסית והגנה על צרכנים. 
מדובר במסגרת חקיקתית אחידה והראשונה מסוגה בעולם אשר מבקשת להסדיר באופן מקיף וייעודי את השימוש בנכסים דיגיטליים (באיחוד האירופאי). כאשר פוליטיקאים מהאיחוד לא היססו לצאת בהצהרות ולהכריז כי מיקה תהיה זו שתביא לסיום של "המערב הפרוע" בשוק הקריפטו האירופאי. 
מה קורה החודש?
מיקה פורסמה באופן רשמי לפני כשנה (ביוני 2023) אך ישנו פער בין מועד פרסומה לבין מועד כניסתה לתוקף. החלק העיקרי של המיקה ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר 2024 כאשר חלקים מהוראותיה, אשר עוסקים בסוגים שונים של מטבעות יציבים (למשל, מטבעות ששומרים על ערכם באמצעות הצמדה לערך של מטבע רשמי או סדרה של מטבעות רשמיים) נכנסו לתוקף השבוע (ב-30 ביוני 2024). 
ההוראות אשר נכנסו לתוקף בסוף חודש יוני, כוללות התייחסות בנוגע לחובה לפרסם "נייר לבן" (White Paper) ולעמוד בדרישות גילוי מחמירות, מידת הנזילות ההכרחית, אופן החזקת נכסי הבסיס שאליהם צמוד ערך המטבע היציב ועוד. 
למי זה רלוונטי?
הרגולציה נועדה להסדיר פעילות בנכסים דיגיטליים שאינה מוסדרת על-ידי חקיקה פיננסית קיימת באיחוד האירופאי והיא חלה על מגוון רחב מאוד של שירותים בנכסים דיגיטליים, לרבות: מתן ייעוץ בנוגע לנכסים דיגיטליים, שמירה וניהול של נכסים דיגיטליים, החלפה של נכסים דיגיטליים או המרתם לפיאט, פלטפורמות מסחר בנכסים דיגיטליים וכן על מי שמבקש להציע, לסחור או להנפיק נכסים דיגיטליים באיחוד האירופאי. 
כלומר, מיקה מבקשת להסדיר את עולמות ה- CeFi (Centralized Finance) בקשר עם נכסים דיגיטליים כאשר עולמות ה- DeFi  (Decentralized Finance) הכוללים שירותים שניתנים באופן מבוזר נותרו בשלב זה מחוץ למסגרת התחולה. 
האם מיקה תשנה את כללי המשחק?
כאמור, מדובר ברגולציה אירופאית אשר פונה לבתי עסק הפועלים בגדרי האיחוד האירופאי, כמובן, ייתכנו גם השפעות על בתי עסק ברחבי העולם, ופרט על בתי עסק ומיזמים ישראלים. חשוב להבהיר שהיעדר נוכחות פיזית באיחוד האירופאי אינה שוללת או מונעת את תחולתה של מיקה ובתי עסק שיבקשו להציע שירותים לתושבי האיחוד האירופאי יצטרכו לציית להוראותיה ולעמוד בכלל דרישותיה (בכפוף לחריגים מסוימים אשר לפחות נכון למועד כתיבת שורות אלו, הבהיר הרגולטור האירופאי שיחולו באופן מצומצם יחסית). 
כמו כן, גם מקום שבו אין תחולה פורמלית למיקה, בהתחשב בגישתו החלוצית של האיחוד האירופאי והיותה של מיקה הרגולציה הייעודית המקיפה ביותר בעולם כיום בקשר עם נכסים דיגיטליים ייתכן שאמות המידה שנקבעו בה ימצאו דרכן למסגרות רגולטריות נוספות המצויות כיום בשלבי גיבוש ברחבי העולם (ואולי בתקווה ביום מן הימים, גם כאן במחוזותינו). 
הגם שבשלב זה קשה להעריך בוודאות את מידת השפעתה של מיקה על שוק הקריפטו העולמי, אין ספק שמדובר במהלך חלוצי של האיחוד האירופאי אשר יותיר חותם עמוק ומשמעותי בתעשיית הקריפטו הגלובלית, וישפיע בוודאי גם על אופי הפעילות וסוגי המוצרים שיציעו חברות ישראליות בתעשיית הנכסים הדיגיטליים ובתקווה תשמש כהשראה לרגולוטרים בישראל לפעול לעיצוב מסגרת חקיקית ייעודית, רלוונטית ומתקדמת שתאפשר את המשך פיתוחה של תעשיית הקריפטו בישראל. 
הכותב עו"ד אביטל חייטוביץ', עורכת דין בכירה ומרכזת תחום הבלוקצ'יין בפירמת גורניצקי (Gornitzky GNY), ממשרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים בישראל.

טור זה נועד לספק מידע כללי ותמציתי בלבד. הוא אינו מהווה ניתוח מלא או שלם של הסוגיות הנידונות, אינו מהווה חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו. אין באמור משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות או המלצה בנוגע לכדאיות ההשקעה במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין באמור משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תאכלס
    משה 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה התקנות הללו קובעות בפועל? היכן ניתן למצוא מידע זה ?
    סגור