כסף וצרכנות

סוף שנת המס כבר כאן - וזה יכול להיות שווה לכם כסף

סוף שנה אזרחית היא הזדמנות לטפל טוב יותר בכספים שלנו, כאשר יש לנו גם אפשרות לקבל בתקופה זו החזרים כספיים מטעם המדינה. אלו הדברים שצריך לדעת על נושא החזרי המס שיכולים להיות שווים לכם הרבה מאוד כסף
שרון לוין | 
שרון לוין, מנהלת הסברה בארגון פעמונים (צילום דודי מוסקוביץ)
סוף שנה אזרחית היא הזדמנות לטפל טוב יותר בכספים שלנו, כאשר יש לנו גם אפשרות לקבל בתקופה זו החזרים כספיים מטעם המדינה. אלו הדברים שצריך לדעת על נושא החזרי המס שיכולים להיות שווים לכם הרבה מאוד כסף.
סוף השנה האזרחית היא גם סוף שנת המס, אבל בעוד אוכלוסיית העצמאיים עסוקה בימים אלו בהגשת דו"חות כספיים, השכירים לעומת זאת, עבורם זו תקופה לבדוק האם מגיעים להם החזרים ממס הכנסה. אומנם לקבל כסף מהמדינה זה נשמע לעיתים תרחיש דמיוני, אך מסתבר שבמקרה הזה, זה ממש לא - שכירים רבים זכאים להחזר ממס הכנסה בעקבות גבייה לא נכונה של מיסים לאורך השנים. כעת ננסה להסביר מי הם הזכאים ואיך בכלל אפשר להרוויח את הכסף שמגיע לי.

ראשית כל חשוב להבין: מס הכנסה מחושב ברמה שנתית אך עם זאת, אנו משלמים אותו כל חודש. הפרוצדורה הזאת מביאה לכך שישנם מצבים שבהם אנחנו משלמים יותר מס, ולכן אם נדרוש את כספנו - נקבל אותו בחזרה. על מנת לעשות זאת, יש צורך להגיש בקשה להחזר דרך אתר רשות המיסים, שבודקים את הבקשה ואם תתברר שיש זכאות, רשויות המס יחזירו את הסכום ישירות אל חשבון הבנק של המבקש/ת.
אבל לפני שרצים להגיש בקשה ברשות המיסים, כדאי קודם לבדוק האם בכלל יש היתכנות לכך שאתם זכאים. אם אתם שכירים, מעל גיל 18, ובאחת האפשרויות הבאות, כנראה תהיו זכאים להחזר: אם עבדתם בעבודה חלקית במהלך השנה עקב אבטלה, חופשה ללא תשלום, חילופי עבודות ומקרים נוספים של עבודות חלקיות. כמו כן, אם החלפתם מקום עבודה במהלך השנה ללא ביצוע תיאום מס, עבדתם בחו"ל במקביל לעבודה בישראל או שהיו לכם או לאחד מבני המשפחה בעיות רפואיות. 
אפשרויות נוספות לבדיקת ההחזר הן האם הסטטוס האישי השתנה, ע"י נישואים, לידת ילד/ה, גירושים, תשלום מזונות וכדומה, או עברתם לגור באזור עדיפות לאומית שבו ישנה הטבת מס. גם לעולים חדשים ולחיילים משוחררים ישנן הטבות מס. עוד אפשרויות הן במידה והפקדתם סכום לקרן פנסיה, קופת גמל או לביטוח חיים באופן עצמאי, סיימתם תואר ראשון או קיבלתם תעודת הוראה החל משנת 2005 או תרמתם מעל 190 ש"ח למוסדות מוכרים לסעיף 46. 
כעת, לאחר שבדקנו שאנחנו זכאים, עולה השאלה איך עושים את זה בפועל? על מנת לקבל את ההחזר, צריך לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים: טפסי  106 מהמעסיק, אישור הפקדות לקרנות וקופות גמל, קבלות על תרומות, אישורים מביטוח לאומי על גמלאות מחליפי שכר כמו דמי לידה, או קצבת אבטלה וכדו'. תוכלו לערוך חישוב באופן עצמאי באמצעות המחשבון של רשות המסים או לפנות לעו"ד, יועץ מס או רו"ח שיבדוק את זכאותכם. 
דבר חשוב נוסף שכדאי לדעת בהקשר הזה הוא שאפשר להגיש בקשה גם על שנים קודמות. האמת היא שאת הבקשה להחזר תוכלו להגיש כבר משנת 2017 ואילך, זאת מאחר וההתיישנות ומגבלת הזמן על הגשת דו"חות למס הכנסה וקבלת החזרי מס הינה עד 6 שנים אחורה. דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שבמידה ואתם בזוגיות ומנהלים משק בית משותף, עליכם להגיש את הדו"ח יחד ובדיקת הזכאות להחזר מתבצעת בהתאם להכנסת שני בני הזוג. באתר רשות המיסים ניתן לבדוק בעצמיכם את חישוב המס בסימולטור (הדמיית מס) ואין צורך להזדהות.
את התשובה לשאלה החשובה ביותר השארנו לסוף - מתי נראה את הכסף בחשבון הבנק שלנו. החוק קובע כי החזר מס יבוצע תוך 90 יום או עד 31 ביולי בשנת המס הבאה ויתבצע ישירות לחשבון הבנק של מגיש/ת הדו"ח. חשוב לוודא שפרטי חשבון הבנק שנמסרים ביחד עם הדו"ח הם נכונים ומדויקים. לסיום, כדאי לזכור. אנו בערב של שנה חדשה ואנו בפעמונים, ממליצים בחום לקבל החלטה, שהשנה נטפל בענייני הכספים שלנו. אף אחד לא יעשה זאת במקומנו ולעיתים, ההחזר משמעותי ויכול להגיע לאלפי שקלים בשנה. 
שרון לוין הינה מנהלת ההסברה בארגון פעמונים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה