כסף וצרכנות

אלפי שקלים לחשבון העו"ש שלכם: החוק החדש שיחייב את הבנקים

חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס מציע לקבוע הסדר המחייב את הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות בחשבונם. בשנים עברו חלק מהבנקים שילמו ריבית זו, ונראה שיש לחדש נוהג זה כיום ולקבוע אותו כחובה בחוק
כפיר אדר | 
בנקים (צילום Magma Images)
הצעת חוק שהוכנה בינואר קודמה היום (רביעי) במטרה שתוגש כבר ביום ראשון לוועדת שרים לחקיקה המבקשת לחייב את הבנקים לשלם ריבית על סכומים הנצברים בחשבון העובר ושב של לקוחותיהם על פי חוק. המהלך מגיע אחרי שיחת הנזיפה של נגיד בנק ישראל אמיר ירון בראשי הבנקים הגדולים על כך שהלקוחות לא זוכים לריבית בעו"ש, אך כעת בכנסת מנסים להפוך זאת לחובה על הבנקים ולא כבקשה.
הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת עיסאווי פריג' וקבוצת חברי הכנסת שכוללת את איציק שמולי, מרב מיכאלי, חנין זועבי, ג'מאל זחאלקה על שולחן הכנסת העשרים ושתיים, על שולחן הכנסת העשרים ושלוש ועל שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברת הכנסת מרב מיכאלי ועל שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל ועל ידי חבר הכנסת רון כץ. 

בהצעת החוק הוסבר: "הצורך בהסדרה זועק על רקע הריבית העולה ומאפשרת לבנקים לגרוף רווחי אשראי בהיקף של מיליארדי שקלים על חשבון הציבור, ללא סיכון, תוך ניצול תנאי שוק לא תחרותיים המותירים את לקוחותיהם במצב של שבי'. הימנעותם של הבנקים מתשלום ריבית על יתרות הזכות של הציבור המופקדים בחשבונות העו"ש המנוהלים בבנקים עולה כדי התנהלות בנקאית שאינה תקינה ואינה ראויה".
בחודשים האחרונים קיימת עלייה תלולה בריבית בנק ישראל, אשר עומדת כיום על מעל 2%, והאצה בקצב האינפלציה. לכן, החזקת יתרות הזכות בחשבונות העו"ש, שאינם נושאים ריבית, מייצרת למשקי הבית הפסדים בשל שחיקת ערך הכסף ובשל התשואה האלטרנטיבית ממנה יכלו ליהנות באפיקי השקעה אחרים. מנגד, הבנקים עושים שימוש ביתרות הזכות המצויים בחשבונות העו"ש של משקי הבית וצוברים רווחי עתק ללא סיכון. זאת, באמצעות הפקדת יתרות אלה בפיקדונות לזמן קצוב בבנק ישראל ובריבית של 0.1% מתחת לריבית בנק ישראל.
בתנאי השוק הנוכחיים, הרווחים הנ"ל, מהם הבנקים נהנים ללא נטילת כל סיכון, מוערכים בכ-9 מיליארד שקל בשנה", מציין ארגון "לובי 99" במכתב שנשלח למפקח על הבנקים. הלקוחות לא נהנים מריבית בגין יתרות זכות בחשבון העו"ש, על אף שהבנקים זוכים לייצר רווחי עתק משימוש ביתרות אלה, הוא פועל יוצא של חוסר התחרותיות במערכת הבנקאית ושל דרישות החוק אשר כופה בפועל על הציבור להחזיק יתרות זכות גבוהות בעו"ש".
לפיכך, מוצע לקבוע הסדר המחייב את הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות בחשבונם. בשנים עברו חלק מהבנקים שילמו ריבית זו, ונראה שיש לחדש נוהג זה כיום ולקבוע אותו כחובה בחוק. תיקון זה עשוי לעודד את לקוחות הבנקים למחוק את יתרת החוב בחשבונם כדי לזכות בריבית על יתרת זכות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה