כסף וצרכנות

מהפכה במחירי הביצים? השאלה הבוערת עומדת לפני הכרעה

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן בדיון על ענף ההטלה: "משרד החקלאות צריך לרכז את הטיפול הסטטוטורי במעבר ללולים חדשים, הוועדה פועלת לטפל גם להורדת מחיר הגרעינים, להקל על יוקר המחייה", בדיון נטען כי במשרד להגנת הסביבה מונעים מעבר ללולים משודרגים, נציגת המשרד להגנת הסביבה: אנחנו לא הגורם המעכב
מערכת ice | 
ביצים (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון שעסק במצב ענף ההטלה, זאת על רקע הישיבות האינטנסיביות שמוביל היו"ר ביטן לטיפול ביוקר המחיה בענף המזון. במהלך הדיון עלו הקשיים איתם מתמודדים המגדלים במעבר ללולים ללא כלובים, והיו"ר ביטן ביקש כי משרד החקלאות ירכז את שינוי תכניות הבניין וקבלת ההיתרים עבור כל החקלאים והמושבים, ומי שלא יצטרך לטיפול הכולל יצא מהענף. עוד הוא קרא לפקח לא רק על מחיר הביצה לצרכן אלא גם על המחיר שמקבל החקלאי.
בפתח הדיון התייחס היו"ר ביטן לנושא המו"מ בענף הצומח ואמר כי שר האוצר מבקש יותר זמן כדי להגיע להסכם עם החקלאים. ח"כ אלון שוסטר ביקש לעדכן כי האוצר לא רוצה עוד קצת זמן, אלא הוא רוצה לדחות את הנושא עד לאחר אישור התקציב. לדברי שוסטר, בינתיים המכסים יורדים והחקלאים לא מקבלים את התמיכה שהובטחה להם.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי, אמר: "גם איתנו לא מוכנים לדבר". סגן שר החקלאות, ח"כ משה אבוטבול ציין: "נעמדנו על הרגליים האחוריות והודענו שאנחנו מבקשים שאת התקציב יחלק הצוות המקצועי של המשרד, שהוא מבין טוב יותר מהאוצר בבטטה ובבנדורה".
באשר לענף הלול אמר שוסטר כי צריך לשמור על הענף במשק המשפחתי במושבים ולא להוביל לריכוזיות. ח"כ עופר כסיף ביקש שלא לתת ארכה לשימוש בלולי הסוללה אותם הגדיר "לולי העינויים", וקרא לסמן על הביצה את סוג הלול ממנה הגיעה. ח"כ יסמין פרידמן אמרה כי היא חוששת דחייה ביישום התקנות העוסקות בהרחבת הכלובים למטילות. "אגן על התקנות האלה בחירוף נפש, אני ועוד מיליון צמחונים וטבעונים בארץ", אמרה.
מזכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי המגדלים ניהלו מו"מ קשוח מול השר הקודם והביאו הסכם של 380 מיליון שקל לשדרוג לולים ועוד 100 מיליון למגדלים שירצו לצאת מהענף, אך מאז לא נעשה דבר. סמנכ"ל משרד החקלאות לוי ציין כי הכל תלוי בתכנון. לדבריו, המשרד מקדם 26 משטחי גידול בצפון שלא מספיקים לכולם, ויש עוד 28 משטחים שתקועים כי המשרד להגנת הסביבה עוצר בגלל פתרון קצה לפסולת.
עוד ציין לוי כי החקלאים הגיעו להסכם מהכרח, אך ההסכם יאפשר לקבוע את המחיר שמקבל המגדל מהמשווק בהתאם לעלויות וההסכם בסופו של דבר עשה טוב. מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר תמיר גושן, אמר כי 705 מהמטילות ו-85%-90% מהלולים לא עומדים בתנאי איגרת השירותים הווטרינריים. הוא הוסיף כי מי שמוכיח שהוא בדרך להשלמת המהלך למעבר ללול שעומד בדרישות יכול להמשיך לגדל, ואמר כי המצב הנוכחי מקשה להשתלט על מגפות, משפיע על בריאות העוף וגם על בריאות האדם.
סגן השר אבוטבול אמר כי המשרד נותן הדרכה מלאה לחקלאים. היו"ר ביטן אמר כי אין סיבה שהליכים הסטטוטוריים ימשכו שנים. הוא ביקש ממשרד החקלאות לרכז את הטיפול בנושא ולממן זאת מתקציב הרפורמה, ומי שלא יצטרף להסדרה המרוכזת יצא מהענף. באשר לפיקוח על מחיר הביצה אמר ביטן כי צריך לפקח גם על המחיר שמקבל החקלאי מהמשווק ולפתור גם את בעיית מחיר הגרעינים שתוריד את כל מחירי התוצרת מהחי.
נציגת המשרד להגנת הסביבה, גלי דוידסון, אמרה כי אתרי הפסולת הקיימים בצפון לא נותנים מענה מספיק. היו"ר ביטן קרא למשרד לפתור את הבעיה ולא על חשבון החקלאים. הוא אף קרא לנציגי ארגוני הסביבה ובעלי החיים להפעיל את הלחץ דווקא על המשרד להגנת הסביבה, שמעכב את המעבר ללולים החדשים. דוידסון הגיבה כי המשרד הוא לא הגורם המעקב. היו"ר ביטן שב וקרא למשרד החקלאות לטפל בנושא במרוכז והודיע כי בשבועות הקרובים תתכנס הוועדה שוב לוודא שהטיפול בנושא מתקדם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה