כסף וצרכנות

אחד מכל ארבעה ישראלים יקבל פיצויי אומיקרון: מי הזכאים?

ועדת הכספים החלה לדון בחוק לפיצוי עסקים במסגרת משבר האומיקרון, שהמחזור שלהם נפגע ב-35 אחוז. אלו התנאים שהוגדרו לקבלת הפיצוי
מערכת ice |  1
תכנית מענקים (צילום freepik)
ועדת הכספים סיימה היום (שני) את דיוניה בעניין תשלום מענק האומיקרון לעסקים שנפגעו ותמשיך לדון בחוק מחר. נציגי האוצר הציגו את עמדתם מול הקריאות של המגזר העסקי וחברי הכנסת לשיפור מתווה החוק המוצע, וציינו כי להערכתם כבר במתווה הנוכחי 25% מהעסקים לפחות יהיו זכאים לפיצוי. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר הורה לאוצר להציג מחר את נתוני הפגיעה השונים, וכן מענים לסוגיות שונות במסגרת החוק.
בחלקו השני של הדיון השיבו נציגי האוצר לחלק מהסוגיות שהועלו מצד נציגי העסקים, באוצר ציינו כי כבר במתווה המוצע להערכתם תהייה זכאות של 25% מהעסקים לפחות. לעניין תקופת הבסיס להשוואה במחזור  העסקים, שנקבע כי תהייה ינואר – פברואר 2019, והדרישה להוסיף תקופה נוספת – ינואר פברואר 2020, הצביעו האוצר כי פעולה כזו תביא להכנסת עסקים רבים למעגל הפיצוי, כולל כאלה שלא ניתן לייחס את פגיעת האומיקרון כסיבה לירידה במחזוריהם, וכי לעמדתם התקופה שנקבעה היא  המדויקת ביותר. לעניין קביעת ממוצע של שתי תקופות, שהציע יו"ר הוועדה, ציינו באוצר כי הדבר יבחן.

לעניין סוגיית חלוקת דיבידנד, ציינו באוצר כי ככלל עסק שמחלק דיבידנד, הינו עסק שהרוויח והוא עסק איתן, וכי עסקים שמחלקים דיבידנד לפי חוק, לרוב עושים זאת בשל הטבת מס, וכי תמיד יש להם חלופה - משיכת שכר. לצד כך ציינו באוצר כי לעניין מקרים מסוימים, בסוגיה זו, הם בוחנים היבטים נוספים של מענה.
 
לגבי הרחבת תקופת המענק גם לגבי חודש דצמבר 2021, השיבו באוצר כי בחודשים ינואר פברואר 22 חל היקף התחלואה והבידודים הגבוה ביותר, עם עשרות אלפים לעומת אלפים בדצמבר, וכי עיקר הפגיעה והדיוק לגבי עסקים שנפגעו הינם בחודשים ינואר פברואר, וכי הרחבה בחודש נוסף, תביא לתשלום מענקים לעסקים רבים שחוו ירידה במחזוריהם ללא קשר לאומיקרון. 
 
לגבי היקף הפגיעה המזכה, וקביעתו על 35% ירידה במחזור העסקים, ציינו באוצר כי גם עם פרוץ הקורונה, נקבע רף של 40% ירידה מרצון לפצות עסקים קטנים שספגו פגיעה משמעותית, וכי הרף הורד ל-25% רק משהפגיעה הפכה ממושכת. כך טענו באוצר כי גם במקרה זה, האומיקרון הגיעה שברקע התאוששות המשק, וחזרה ניכרת לעבודה אצל העסקים, כך שהרצון הוא למקד את הפיצוי בנפגעי השיעור הגבוה יותר, שבוודאות נפגעו מהאומיקרון ולא חוו ירידה במחזוריהם מסיבות אחרות.
 
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "לקראת המשך הדיון בחוק מחר, אני רוצה לבקש מהאוצר שנתחיל בהצגת הנתונים – מספר העסקים שנפגעו מ-35 אחוז ומעלה, ומ-25 אחוזים ומעלה בחודשים ינואר פברואר וכן לקבל את נתוני הפגיעה לגבי החודשים נובמבר דצמבר. 
 
"לעניין תקופת הבסיס, אני מבין את הטענה שלכם, שברגע שנותנים את אופציית הבחירה, מכניסים הרבה עסקים שלא רלוונטיים לפגיעת הקורונה למעגל הפיצוי, יחד עם זאת 2019 מאוד רחוקה, לכן אני מציע שתבחנו את  ההצעות שעלו פה וכן את האפשרות לעשות ממוצע עם 2020".
 
"לעניין עסקים החדשים שנפתחו, אני מבקש להוסיף בחירה להשוואה לעומת ינואר - פברואר 2020, כדי לבחון את הצמיחה הטבעית של העסק. לגבי עסקים שנפתח ב-2020, אני מבקש שבחישוב ממוצע שנתי, תוציאו את ינואר - פברואר 21, שכן מדובר על חודשיים של סגר". 
 
"לעניין דיבידנד – כולם העלו את הסוגיה, כל מה שקשור לרווחים שהם לפני שנת 2020, לא אמור להיות רלוונטי לחוק הזה כלל, בנוסף החלטה לחלק בינואר - פברואר 22 אינה רלוונטית לאירוע, אולי גם כדאי להתייחס לגובה הדיבידנד כאחוז ממחזור או אחוז מרווח". 
 
"לעניין גובה הפיצוי לעסקים שמעל 300 אלף שקל, אני מבקש שתביאו הצעה משופרת, לגבי אחוז הפגיעה לזכאים, אני מבקש שתבחנו את הנושא, אני מבקש שתציגו את הנתונים ונהייה חכמים לקבל החלטה. בנוסף אני מבקש מענה לגבי עסקים שיש להם אירועים פעמיים - שלוש בשנה, נבקש לכך מענה. בנוסף לגבי קביעת החוק לעניין תביעת יתר ותשלום בחסר, נראה לי שיש דיס פרופורציה, אבק שתבחנו גם זאת".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה לא אחד מכל ארבעה ישראלים...
    זיו 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    רק רבע מבתי העסק בישראל......
    סגור