כסף וצרכנות

חודש הרמדאן הקרוב יהיה הרבה יותר יקר וזו הסיבה

חודש הרמדאן נפל השנה על תקופה קשה מבחינה כלכלית, אחרי קורונה, עליית מחירי המזון וגם ההשפעות שהביאה איתה המלחמה באוקראינה. כיצד יתמודדו הציבור הערבי והגופים הפיננסיים עם ההוצאה המוגברת?
מערכת ice |  1
חודש הרמדאן (צילום פלאש 90/ ג'מאל עוואד)
בשבת הקרובה 2.4 (תלוי במופע הירח), יחל חודש הרמדאן ויסתיים ב-1.5. חודש הרמדאן הוא החודש הקדוש ביותר למוסלמים, במהלכו צמים מזריחת החמה ועד שקיעתה. זהו חודש שעיקרו חשבון נפש, מעשים טובים, צדקה, חיזוק קשרים משפחתיים וחברתיים, העצמת הסובלנות והנדבה. חודש בו מנסים להתעלות מעל הצרכים הגשמיים והארציים ולהתמקד בצרכים הרוחניים והנפשיים.
היועץ האסטרטגי מוסא חסדייה מסביר מדוע בנוסף לכל האמור, השנה החודש יהיה קשה מבחינה כלכלית: "השנה הרמדאן חל בתקופה כלכלית קשה במיוחד," הוא אומר, "אחרי תקופת קורונה ממושכת שגרמה לאבטלה גבוהה בציבור הערבי, התייקרויות גדולות בתחומי המזון (לפי הארגון העולמי המזון יתייקר בכל העולם בכ-20%). בנוסף, מלחמת רוסיה ואוקראינה משנה את הסדר העולמי, גורמת להתייקרות באחוזים גדולים בעיקר בדלק ובגז, בקמח ובשמן  ומביאה על כל העולם אסון כלכלי לא קל" .
לדבריו, ההוצאה הכספית של משפחה ערבית ממוצעת בחודש רגיל עומדת על כ-14,500 שקל, מתוכם כ-4,500 שקל על מזון בלבד ואילו בחודש הרמדאן עומדת ההוצאה למשפחה פי 1.5. היקף הקניות בחודש זה עבור מוצרי מזון בלבד מסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל. הרגלי הצריכה ברמדאן משתנים. החגיגה בסוף כל יום מביאה איתה אווירה שמחה וחגיגית, והצרכנים משחררים את הרסן ומוציאים יותר כסף. בשל כך הפוטנציאל עבור חברות בקטגוריות רבות הוא עצום. מדובר ב"פיק" צרכני ומכירתי וגידול של עשרות אחוזים במכירות. מי שמחפש הקבלה למגזר היהודי, יכול לחשוב על התקופות שלפני ארוחת ליל סדר פסח או ארוחת החג בערב ראש השנה, אבל כפול 30.
בארוחות שבירת הצום – האיפטאר, המזון מהווה מרכיב גבוה בסל ההוצאות של המשפחה הערבית ועליות המחירים בכל מוצרי המזון היבש והטרי, בפירות וירקות ובמצרכי ענף המכולת, יקשו מאוד על החגיגות השנה שגם כך יהיו באווירה הרבה פחות שמחה לאור התקופה הקשה. האירועים השונים גם דורשים קנית בגדים חדשים, מתנות וגם בכל אלה נרשמה התייקרות.
הרמדאן מתאפיין בערבות הדדית וחברתית, נהוג לתת תרומה-מעשר למשפחות הנזקקות בחודש זה. כל מוסלמי צריך להפריש 2.4 מהחסכונות שלו לטובת אנשים נזקקים והמשמעות היא מעבר מחסכון לצריכה.

גם ענף הפרסום נהנה מעלייה בהיקפי הפעילות – כרבע מתקציב הפרסום של חברות המזון ושל רשתות השיווק מושקע בחודש זה, והחברות יוצאות בקמפיינים גדולים ומושקעים לכבוד הרמדאן, מי בקמפיינים של מבצעים והנחות לכבוד החג ומי במודעות ברכה המאחלות למוסלמים החוגגים רמאדן כרים (רמאדן מבורך). בהיותו החודש החשוב ביותר למוסלמים המהווים רוב מקרב ערביי ישראל, מקפידות רוב החברות להשתתף בחגיגת הפרסום והקניות.
בסיום חודש הרמדאן חל חג עיד אל-פיטר, הנחגג במשך שלושה ימים. לקראת סוף הרמדאן מתחילות ההכנות לעיד אל-פיטר, ואז בולטת עלייה בקניות גם של ביגוד והנעלה.
חודש הרמדאן וחג 'עיד אל פיטר' שמציין את סוף הרמדאן, הם התקופה החשובה ביותר במהלך השנה לאוכלוסייה המוסלמית, בישראל ובעולם כולו, הן מבחינה דתית והן מבחינה צרכנית ושיווקית.
משתמע מכך ,שהמשפחה הערבית הממוצעת תהיה חייבת השנה להוציא הרבה יותר כסף מבכל שנה אחרת, עובדה שתקשה עליה מאד. הציבור הערבי יצטרך לפדות חסכונות ו/או יחרוג ממסגרת האשראי ויסתבך עם הבנקים או חלילה עם השוק האפור.
מחד, העסקים המקומיים מחכים לרמדאן ורואים בו הזדמנות להשלמת הכנסות מהשנתיים האחרונות הקשות, ומאידך יוקר המחייה יביא בוודאי לרצון בצמצום הוצאות של משפחות שספגו גם מכה כלכלית קשה בעקבות המגיפה.
חשוב לציין שאל מול כל אלה, קיימת גם 'אווירת הפוסט קורונה' והרצון של אנשים לפצות את עצמם על שנתיים בצל עידן הקורונה. להערכת חסדייה, הפיצוי יתבטא בעיקר ביציאות לחו"ל או לחופשות במהלך חג עיד אל פיטר. רבים מהציבור הערבי אוהבים לצאת לחופשה בחו"ל, והשנה במיוחד אחרי שבקורונה הנסיעות היו מוגבלות. מחירי הטיסות ומחירי בתי המלון בטורקיה וגם ביעדים פופולאריים נוספים יהיו הרבה יותר יקרים. כרטיס טיסה לאיסטנבול שעלה לפני חודש 390 דולר יעלה 650 דולר ומחיר לילה בבית מלון יתייקר בכ-20%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חג של התעלות רוחנית ונפשית ורצחנית
    יוסי 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת על מי אתם מבלפים ממש דת החרב עולה רוחנית ואוהבת זולת יחד עם דם יהודי
    סגור