כסף וצרכנות
תפקיד מהדורות החדשות קריטי בעידוד לצרכנות נבונה
מהדורות החדשות אינן רק ספקיות תוכן, הן מעצבות מציאות, מעלות נושאים צרכניים על סדר היום, מעלות מודעות, מסייעות ומשפיעות על רווחת האזרחים, הן אקטיביות בתהליכי צדק צרכני ומשמיעות את קולם של אלו שאינם מסוגלים להישמע. קיצור המהדורות עלול להעלים תחקירים חשובים אלו מהמסך
מאז ומעולם, הטלוויזיה עודדה צרכנות נבונה. עוד מימי מהדורת השבט של ימיה הראשונה של הטלוויזיה, היה זה רפי גינת שבנה מותג שכל מטרתו הייתה הגנה על האזרח ובעיקר התרעה על עוולות ורמאיות. עם זאת, דווקא בעידן של אינטרנט ורשתות חברתיות, ניתן היה לחשוב שהתפקיד של הטלוויזיה נחלש וכל המידע נמצא ברשת. כל מה שעל הצרכן הנבון לעשות הוא לבצע חיפוש ברשת, לקרוא המלצות וביקורות ולצאת לדרך. אולם דווקא בעשור שהפייק ניוז שוטף את כולנו, ללא יכולת הבחנה ממשית של אמת או שקר, למדיום תפקיד דרמטי.
פרט לעובדה שמאחורי כל תוכנית יש עורך , תחקירן וייעוץ משפטי, עבודתו של העיתונאי בכלל ובמהדורות החדשות בפרט, מקבלת משנה תוקף חדש, לא ככזה המחזיק באופן בלעדי במידע, אלא כאיש הבודק אותו ואת אמינותו, בדומה לכלבוטק של ימים עברו. זה תקף לכלל אמצעי התקשורת ובכל נושאי הסיקור, אבל על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהטעיית הציבור העלולה להזיק למספר רב של צרכנים. בשנים האחרונות, וביתר שאר בשנה האחרונה, נחשפות במהדורות החדשות השונות, בכלל הערוצים, תחקירים רבים על "עקיצות" של אוכלוסיות שונות, חלקן מוחלשות, כך למשל, רק בשבוע שעבר שודר בחדשות 12 תחקיר של אדוה דדון על מטפל הגובה עשרות אלפי שקלים עבור טיפול בגמגום ללא הסמכה וללא בקרה, זאת לצד תחקירים על רמאיות בנדל"ן, חברה שמוכרת לקשישים תוכנות שלא קיימות, מטעה לקוחות ועושקת את כספם ועוד.
מהדורות החדשות אינן רק ספקיות תוכן, הן מעצבות את המציאות, מעלות נושאים צרכניים על סדר היום, מעלות מודעות, מסייעות ומשפיעות על רווחת האזרחים, הן אקטיביות בתהליכי צדק צרכני ומשמיעות את קולם של אלו שאינם מסוגלים להישמע. ולכן יש משמעות לפלטפורמה ולמסר, ככזו שלה האמינות הגבוה ביותר. אז בימים כאלו, שהשיח על קיצור המהדורות בשיאו, ולאור העובדה שאנו חיים במידה שמייצרת חדשות באופן שוטף, יש חשיבות רבה מאד לתחקירים מאין אלו, שעלולים להעלם מהמסך.
דווקא בימים אלו יש להרחיב את הסקרים והסיקור המעודד צרכנות נבונה, ערנות של קשישים ואחרים מפני הטעיות מכוונות וכפי שעורכים במועצה לצרכנות לפני פורים ״ מוצרים שמתחפשים״ תמונות מטעות, מחירים מבלבלים ואין ספור הטעיות מרגיזות, אף מגופים ממשלתיים.
כמי שעמד בראשות המועצה לצרכנות שנים רבות כיו״ר וכמנכ״ל המועצה הישראלית לצרכנות, אני רואה חובה להילחם על זכות הציבור לדעת, לעקוב ולקנות חכם, הדבר מסייע במלחמה להורדת יוקר המחייה ומסייע לצרכנים לקבל החלטות צרכניות מושכלות יותר ולעמוד על זכויותיהם.
עוד ב-
הכותב: עופר מרום, כיהן כיו״ר ומנכ״ל המועצה הישראלית לצרכנות
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.נשאר אותו הדברמשה ניסים 03/2022/16הגב לתגובה זו0 0איך אתם נותנים לאדם שהרס את המועצה ולא עשה דבר עבורה לדבר בשם הצרכנים ? הרי הוא רק הרס, הכפיש, פיטר, פגע ותו לא. די הגיע הזמן שיסלקוהו בבושת פנים וקולו לא יישמעסגור
-
1.מנכ"ל בפועל לא מנכל המועצהמתהד הנוצות של אחרי 03/2022/16הגב לתגובה זו0 0מר עופר מרום מרום פוטר מדואר ישראל ומאותן הנסיבות הריאו לו את הדרך החוצה מהמועצה לצרכנות.בגללו שדרת דירקטורים מכובדים התפטרו מהמועצה לצרכנות , וכן עובדים שבגים חשיפת שחיתיות שלו תבעו אותו.(לקרוא את הכתבות על עופר מרום ולהזדעזע) די לקרוא את מה שכתב ולראות שגם אינו מבין בצרכנות.ודי לראות על מעלליו במועצה בגינם אולץ לסיים תפקידו . ביזיון..............סגור