כסף וצרכנות

מדד מנהלי הרכש ירד במרץ 2021, מה גרם לכך?

במהלך חודש מרץ ירד המדד ב-0.8 נקודות לרמה של 48.6 נקודות, זהו חודש שלישי ברציפות שהוא נמוך מ-50. ע"פ כלכלני בנק הפועלים בחודשים האחרונים נוצר פער בין מדד מנהלי הרכש בישראל למדד העולמי והסיבה היא תנועת האוניות ועליית מחירי ההובלה
כפיר אדר | 
ירידות בבורסה (צילום Gerd Altmann from Pixabay)
ההתאוששות עדיין לא כאן. מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד בחודש מרץ ב-0.8 נקודות לרמה של 48.6 נקודות. זהו החודש השלישי ברציפות שהמדד נמוך מרמה של 50 נקודות.
סעיפי המדד מצביעים על מגמה מעורבת. רכיב תפוקות הייצור ירד החודש ב-5.4 נקודות ועבר להצביע על התכווצות ורכיב הביקושים ליצוא מצביע זה החודש הרביעי ברציפות על התכווצות. מנגד, רכיבי הביקושים המקומיים והתעסוקה עלו החודש, והם מצביעים מזה מספר חודשים על התרחבות בפעילות.
מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה בחודש מרץ לרמה של 55.0 נקודות, והוא נמצא ברמתו הגבוהה בעשר השנים האחרונות. מרבית המדדים בעולם הצביעו גם החודש על התרחבות בפעילות. מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה לרמה של 62.5 נקודות, ובארה"ב המדד של ה-ISM עלה לרמה של 64.7 נקודות. מדד מנהלי הרכש בסין (Caixin) ירד זה החודש הרביעי ברציפות לרמה של 50.6 נקודות והמדד ביפן עלה לרמה של 52.7 נקודות.
כלכלני בנק הפועלים: בחודשים האחרונים נוצר פער בין מדד מנהלי הרכש בישראל למדד העולמי. רכיב ההזמנות ליצוא מטה את המדד בישראל כלפי מטה, ובד בבד ניתן לראות שנתוני היצוא התעשייתי בפועל ירדו ברבעון הראשון של השנה בשיעור שנתי של כ-14%. העיכובים בתנועת האניות בעולם ועליית מחירי ההובלה מקשים על ענף התעשייה בכל העולם, אבל יתכן שזה משמעותי יותר לישראל, שאינה מאופיינת בסחר אזורי מפותח, בניגוד למדינות אירופה לדוגמה שסוחרות ביניהן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה