כסף וצרכנות
מנכ"ל א.ל.מ ל-ice: "במהלך המשבר, המכירות אונליין איפשרו לנו להחזיק את הראש מעל המים"
אורי להב מסכם בקרוב שנה בתפקיד ויש לו ביקורת רבה על הליך קבלת ההחלטות במשבר הקורונה: "הייתה ציפייה שתהיה מנהיגות ברורה וזה לא קרה"; על השנה המטורפת בענף: "לקוחות עטו על מקפיאים וטלוויזיות גדולות" ועל הצפי לחודש הקניות של נובמבר: "צופים ביקושים שלא נראו עד היום"
חודש הקניות של נובמבר צפוי להזניק את המכירות של כל הזמנים בחסות הקורונה. אם יום הרווקים הסיני לא הספיק, הרי שטרפת הבלאק פריידי הצפויה בסוף החודש גרמה לרשתות הקמעונאות הגדולות ולספקים להתארגן במיוחד, עם צפי לביקושי שיא למוצרים בחסות הגבלות הקורונה.
לפי הערכות חברת האשראי כאל, היקף הרכישות באונליין צפוי להגיע החודש לכמיליארד שקל, עם צפי צמיחה של כ-47% לעומת נובמבר אשתקד. על פי ההערכות, 35% מהרכישות ייעשו באתרים ישראלים ו-65% באתרים בינלאומיים. באתרים הישראליים, צפוי הגידול לעמוד על כ-96% לעומת אשתקד בסכומים של כ-380 מיליון שקל. לאחר חודשים ארוכים שהעסקים היו סגורים, פתיחת המשק באופן חלקי מעוררת תקווה ברשתות מוצרי החשמל, שיכו ככל האפשר בברזל, בעודו חם.
"המכירות באונליין איפשרו לנו להחזיק את הראש מעל המים"
אורי להב, מנכ"ל רשת החשמל א.ל.מ מספר בראיון ל-ice על ההשלכות של משבר הקורונה על הענף: "זה בא לנו בהפתעה כמו לכולם ולא היה זמן להיערך, מה שדרש מאיתנו הקמה משודרגת של מערך אונליין בזמן קצר, לצד מערך תמיכה ושירות לקוחות".
מה השינוי שהרגשתם בקרב הצרכנים בשל משבר הקורונה?
"מהרגע שאנשים הבינו שהם הולכים להיות תקועים בבית הרבה זמן והלמידה מרחוק, כל עולמות הטכנולוגיה, מחשבים, טלפונים, מסכים, קונסולות, היה בום גדול. וזה היה באונליין. בנוסף, בין ה-15 למרץ מהסגר הראשון ועד אפריל הלקוחות עטו על המקפיאים, התנורים והמקררים, דבר שלא נראה בשנים הקודמות. היה ביקוש שיא למסכים גדולים וטלוויזיות, יותר מאשר בשנים של אירועי ספורט גדולים. ביציאה מהגל הראשון ראינו ביקוש גובר למוצרים קטנים, מיקסרים, בלנדרים, ועדיין היה גם גידול מאוד גדול בעולמות של מקפיאים. המכירות באונליין אפשרו לנו להחזיק את הראש מעל המים בזמן שהסניפים היו סגורים".
"מהרגע שאנשים הבינו שהם הולכים להיות תקועים בבית הרבה זמן והלמידה מרחוק, כל עולמות הטכנולוגיה, מחשבים, טלפונים, מסכים, קונסולות, היה בום גדול. וזה היה באונליין. בנוסף, בין ה-15 למרץ מהסגר הראשון ועד אפריל הלקוחות עטו על המקפיאים, התנורים והמקררים, דבר שלא נראה בשנים הקודמות. היה ביקוש שיא למסכים גדולים וטלוויזיות, יותר מאשר בשנים של אירועי ספורט גדולים. ביציאה מהגל הראשון ראינו ביקוש גובר למוצרים קטנים, מיקסרים, בלנדרים, ועדיין היה גם גידול מאוד גדול בעולמות של מקפיאים. המכירות באונליין אפשרו לנו להחזיק את הראש מעל המים בזמן שהסניפים היו סגורים".
אורי להב, מנכ"ל א.ל.מ. צילום: סיון פרג'.
לתחושותיו של להב שותף גם מני דהן, מנהל חטיבת חוויות לקוח ודיגיטל של קבוצת ח.י אלקטרוניקה: "בתחילת המשבר פתאום נהיה לנו פיק מטורף של מכירות של מקפיאים ומקררים עד שלא נשאר כלום. גם בטלוויזיות נרשם זינוק של עשרות אחוזים במכירות של מסכים גדולים 65 אינץ' ומעלה, טלוויזיות 55 אינץ' הפכו למוצר לחדר ולא לסלון. היקף המכירות של מוצרי החשמל באונליין יותר מהוכפל, והנתח זינק ל-15-17%. זיהינו גם שינוי בהתנהגות בקרב הלקוחות שהגיעו לחנויות, רבים מהם הגיעו ממוקדים וידעו בדיוק מה הם רוצים וכבר לא באים להסתובב, אלא לקנות". הסביר בראיון ל-ice.
מני דהן, מנהל חטיבת חוויות לקוח ודיגיטל של קבוצת ח.י אלקטרוניקה. צילום: יח"צ.
אורי להב, מנכ"ל א.ל.מ, מסביר כי גם כאשר נפתחו החנויות, עדיין הפעילות באונליין נותרה חזקה: "מאי עד ספטמבר הייתה תקופה מאוד חזקה בענף החשמל. צמחנו בפעילות האונליין באלפי אחוזים. פעילות האונליין לא ירדה כשהחנויות נפתחו. כלומר, הלקוחות הוותיקים הגיעו לחנות, ואלו באונליין הגיעו ממקומות אחרים. הלקוחות באונליין הם שונים מאשר בפיזי, צרכים אחרים, גילאים אחרים והמוצרים לא אותם מוצרים".
אנחנו מתקרבים לבלאק פריידי, מה אתה צופה שיקרה בענף החשמל?
"בבלאק פריידי אנחנו צופים פיק משמעותי ומכירות שלא נראו עד היום באונליין בשל העובדה שהרבה אנשים יעדיפו לא להגיע לסניפים בגלל הקורונה. אנחנו ערוכים לזה ולפיק של השבוע האחרון של נובמבר".
"בבלאק פריידי אנחנו צופים פיק משמעותי ומכירות שלא נראו עד היום באונליין בשל העובדה שהרבה אנשים יעדיפו לא להגיע לסניפים בגלל הקורונה. אנחנו ערוכים לזה ולפיק של השבוע האחרון של נובמבר".
נערכים לביקושי שיא. צילום: דניאל אדרי
האם יש טעם לחכות לסוף נובמבר כדי לקנות?
"המבצעים בענף מתחילים כבר באמצע נובמבר, ויימשכו לאורך כל החודש. לחכות? אין סיבה".
"המבצעים בענף מתחילים כבר באמצע נובמבר, ויימשכו לאורך כל החודש. לחכות? אין סיבה".
איך אתה חושב שפתיחת המשק תשפיע על המכירות באונליין בעתיד הקרוב?
"אני חושב שנראה עוד תזוזה באונליין, תהיה עוד עלייה בקניות ברשת של קהלים שבעבר פחדו וכעת מבינים שאין ממה. נכון, אנשים עדיין רוצים להגיע לחנויות הפיזיות של חשמל ואלקטרוניקה. הם רוצים לראות ולגעת ולקבל יחס בין אישי והסבר מנציג מכירות שמבין במוצר. לדעתי אין תחליף לחנויות הפיזיות, אך ללא ספק האונליין יתפוס נתח גדול יותר".
"אני חושב שנראה עוד תזוזה באונליין, תהיה עוד עלייה בקניות ברשת של קהלים שבעבר פחדו וכעת מבינים שאין ממה. נכון, אנשים עדיין רוצים להגיע לחנויות הפיזיות של חשמל ואלקטרוניקה. הם רוצים לראות ולגעת ולקבל יחס בין אישי והסבר מנציג מכירות שמבין במוצר. לדעתי אין תחליף לחנויות הפיזיות, אך ללא ספק האונליין יתפוס נתח גדול יותר".
לסיכום, בחודשים האחרונים הובעה ביקורת רבה על קבלת ההחלטות באשר לפתיחת המשק, מה דעתך בעניין?
"יש אכזבה גדולה מאיך שדברים מתנהלים במדינה שלנו. יש תחושה שהחלטות על פתיחת המשק באות ממקום לא מקצועי אלא פוליטי. אני חושב שמשבר כזה צריך להיות מנוהל הרבה יותר מקצועי עם הנחיות ברורות. הייתה ציפייה שהמנהיגות תהיה ברורה וזה לא קרה וחבל. המון אנשים נפגעים יותר משהיה צריך, אבל לא נראה שזה הולך להשתנות".
"יש אכזבה גדולה מאיך שדברים מתנהלים במדינה שלנו. יש תחושה שהחלטות על פתיחת המשק באות ממקום לא מקצועי אלא פוליטי. אני חושב שמשבר כזה צריך להיות מנוהל הרבה יותר מקצועי עם הנחיות ברורות. הייתה ציפייה שהמנהיגות תהיה ברורה וזה לא קרה וחבל. המון אנשים נפגעים יותר משהיה צריך, אבל לא נראה שזה הולך להשתנות".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה