כסף וצרכנות

מנכ"ל משלוחה בקריאה מפתיעה למתחרים: "וולט - הגזמתם"

עם מאות אחוזים עלייה בהזמנות בימים האחרונים וקפיצה בדירוג ההורדות של האפליקציה לטופ הארצי, מנכ"ל משלוחה, דניאל רחמים, יוצא אף הוא נגד עליית המחירים של המתחרה ופונה בקריאה מפתיעה ישירות למנכ"ל וולט תומר כהן: "בטל את דמי התפעול, עוד לא מאוחר מדי" | ריאיון מיוחד
יהודה לוינגר | 
דניאל רחמים מנכ"ל משלוחה (צילום יחצ)
אפליקציית המשלוחים הפופולארית וולט מעלה שוב את דמי התפעול, מ-2 שקלים לכמעט פי שלושה, ועל אף האפשרויות להוזלה דרך המנוי החודשי החדש, בפועל מדובר עבור רוב המשתמשים בעלייה.
המהלך עורר סערה נרחבת בישראל. גולשים רבים יצאו בפוסטים זועמים ברשתות החברתיות, ואף השליחים כמו גם המסעדות דיווחו על ירידה בהזמנות. בד בבד, בהיות וולט הגוף החזק בתחום המשלוחים בישראל, ברשות התחרות אף נבדקת הארכת הפטור מהסדר כובל שקיבלה חברת המשלוחים עוד בשנת 2021 ויסתיים בעוד חודשיים בלבד.
מי שמסתכל על המהלך מהצד הוא מנכ"ל משלוחה, דניאל רחמים, האפליקציה שנחשבת למתחרה העיקרית של וולט מבין כלל הגופים (כמו תן ביס ויאנגו). ההזמנות באפליקציה זינקו במאות אחוזים בימים האחרונים, והאפליקציה אף זינקה בכמות ההורדות למקום ה-6 בקרב משתמשי האייפון, ולמקום ה-1 בהזמנות אוכל.

צילום מסך מתוך ההורדות באייפון.
במשלוחה עצמה ראו מה שקורה על וולט, ולא יכלו מלהתאפק מלעקוץ את היריבה. בהודעה שקפצה למשתמשי משלוחה, נכתב: "למה לך לשלם דמי תפעול?! מה זה בכלל?", והוסיפו: "במשלוחה אין דמי תפעול, אין עוקץ ויש קאשבק במלא מקומות". בנוסף המילה "שודדים" נכתבה באנגלית, ואפילו כפתור "להזמנה בלי עוקץ".
המתקפה של משלוחה הייתה אגרסיבית מול המתחרה וולט, וכך נמסר מהם: "וולט ממשיכה לזרות חול בעיני הצרכנים בתקווה שייפלו בפח. תחת מסווה של תוכנית חדשה. היא ממשיכה לעשוק את הצרכנים ומעלה את מחיר דמי התפעול בעשרות ומאות אחוזים לכל הזמנה. אין פה שום תוכנית אלא רק רצון של תאגיד בינלאומי להמשיך ולמצוץ רווחים ללא בושה. חשוב לי להגיד - זו היא לא גזירת גורל! יש אלטרנטיבות ואנחנו ממליצים לצרכן הישראלי לצרוך בצורה נבונה ולבחור אחרת".
מנכ"ל משלוחה, דניאל רחמים, אף פונה למנכ"ל וולט הנכנס תומר כהן בריאיון ב-ice וקורא לו לשנות מדיניות: "בטל את דמי התפעול, עוד לא מאוחר מדי". מה עומד מאחורי משלוחה, ומדוע למנכ"ל משלוחה חשוב שבוולט לא יגזימו עם המחירים? 

תומר כהן (צילום עופר חגיוב, שי עזרי)
אז מה זה בעצם משלוחה? קבוצת משלוחה הינה קבוצה טכנולוגית המונה מעל 100 עובדים, ועיקר הקבוצה בפיתוחים מורכבים לעולמות האינטרנט. תחת הקבוצה יושבת גם חברת סקופר - ניטור ומחקר ברשת. החטיבה המוכרת היום של משלוחה הינה אפליקציית משלוחה שמרכזת אלפי מסעדות ועסקים קמעונאיים בארץ, ומעניקה להם את כלל המעטפת: תוכן, טכנולוגיה, אינטגרציה, בקרות, שירות לקוחות ומשלוחים. גם עמודי עסק של רשתות מזון שאינן באפליקציות משלוחים ברובן הינן כלי פיתוח של משלוחה - וזו בעצם החטיבה השנייה של הקבוצה. בנייה, פיתוח ותחזוק למסעדות ורשתות ויצירת מערכת הזמנות אונליין. החטיבה השלישית - קומו (שמשלוחה כיום היא הזכיינית) מקושרת למועדוני לקוחות של מסעדות ורשתות עם כלל המעטפת.
נחזור להתחלה. משלוחה קמה ונוסדה בשנת 2011 על ידי דניאל רחמים, היום בן 47, המחזיק לבדו את הקבוצה ומשמש בה גם כמנכ"ל מאז היווסדה. רחמים התחיל את דרכו כבר בגיל צעיר בעולם המסעדנות, ולאחר כמה עמדות ניהול, בגיל 28, הוא הרגיש שהוא צריך לצאת לדקך חדשה: "הבנתי שאני רוצה עצמאות, או לפתוח מסעדה בעצמי או רשת מסעדות, או להיכנס לעולמות הטכנולוגיים". הגורל נפל אז על עולמות הטכנולוגיה. מדובר בתקופה שההזמנות ממסעדות היו דרך סקרי אוכל או דפי זהב, בתקופה בה האינטרנט רק התחיל להתגבש, וכל שכן בלי רשתות חברתיות.
המטרה של רחמים הייתה ברורה: לייצר ממשק בין המסעדות ורשתות המזון ובין הלקוח, דרך בניית אתר מסודר עם כלל המעטפת לכל גוף שכזה - עם אפשרות להזמנות אונליין, שבסופו של דבר מרוכזות כולן באפליקציה אחת. הייחודיות של משלוחה היא קודם כל הפרישה הארצית: שליחי מסעדות או שליחי משלוחה מפוזרים כמעט בכל הארץ, גם במקומות שאין בהם וולט. בנוסף: הלקוח מקבל צבירה של קאשבק מכלל המסעדות, באחוזים משתנים, וברכישה הבאה יש לו באפשרות להוריד מחיר לאור מה שצבר: "הגישה של משלוחה זה לטפל ביוקר המחיה ולקחת פחות מהמסעדות עם הרבה קאשבק בחזרה למשתמשים". על כמה מדובר? לפי רחמים בשנת 2024 חזרו לא פחות מ-7 מיליון שקל לגולשים.
מה ההבדל בין משלוחה ובין וולט? מנכ"ל משלוחה: "הגישה של משלוחה זה קודם כל לטפל ביוקר המחיה ולעודד צרכנות נבונה. להגיע למצב שבו לוקחים כמה שפחות מהמסעדות וכמה שיותר להחזיר לצרכנים דרך קאשבק. בוולט יש פחות דגש על כך, לפעמים המחירים של התפריטים אצלם יקרים יותר מהמקור, במשלוחה הם אחידים או אפילו יותר זולים. הגישה של וולט היא יותר הרווח, ואם לפני כן היו הבדלים, אחרי המהלך האחרון של עלייה נוספת של דמי התפעול הם התחדדו".

קרדיט:  גל איזנר
איך זה בא לידי ביטוי בת'כלס בכסף? במשלוחה, אומר רחמים, גם הם לוקחים פחות מהמסעדות סביב ה-20% (לעומת מעל 30% בוולט) וגם אין דמי תפעול. לדבריו, גם השליחים מקבלים תמורה ניאותה יותר מוולט. 
בסופו של דבר, בוולט יש יותר מבחר.
"לוולט יש מגוון מאוד גדול", אומר רחמים ומוסיף: "אבל גם במשלוחה. נכון, יש הרבה מסעדות שיש בוולט בתל-אביב שאין במשלוחה, אבל 80% מהמסעדות יש גם וגם בשתי האפליקציות. יותר מזה, ישנם אזורים בארץ שבהם אין בכלל אפשרות להזמין מוולט, אבל משלוחה שם, כמו טבריה למשל".
וולט הרסו לך מאז שנכנסו?
"מרגע שוולט נכנסה, אזי משלוחה גדלה. כל שוק המשלוחים בגלל גדל משמעותית".
לסיכום, אם התחרות באמת חשובה, מה אכפת לך ולמה זה חשוב לך מה המתחרה עושה, כמו דמי תפעול?
"אנו מברכים על כל תחרות. תחום המשלוחים התפתח מאוד מאז תקופת הקורונה ותאמין או לא, אנחנו רק גדלים מאז הכניסה של וולט ויאנגו לארץ. לכן אני טוען שדמי התפעול זו פגיעה צרכנית מיותרת בכיס של הצרכן, שמטרתה להניב רווח לחברה ותו לא. מהלך זה מטיל ספק ופוגע בצריכה הכללית של הזמנת המשלוחים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה