כסף וצרכנות
מנכ"ל SPAR: "מה שטוב לאירופה טוב לישראל - לא יקרה שינוי מיידי ב-1 בינואר"
ב-1.1.2025 תחל הרפורמה של שר הכלכלה, ניר ברקת, מה שטוב לאירופה טוב לישראל. הרפורמה צפויה להוזיל מחירים ולפתוח את השוק למוצרים חדשים. בריאיון עם עמית עמית זאב, מנכ"ל SPAR, בדקנו מה הרפורמה הזו עשויה לעשות, כמה היא תועיל, האם תהיה הוזלת מחירים ומתי בכלל היא תתחיל להשפיע
ב-1 בינואר 2025 צפוי להיכנס לתוקף שינוי משמעותי בשוק הישראלי, בעקבות רפורמת היבוא החדשה של ניר ברקת, שר האוצר. הרפורמה, שנועדה להוזיל מחירים ולהגביר את התחרות בשוק המקומי, תאפשר יבוא ישיר של מוצרים מבלי הצורך לעבור דרך היבואנים הרשמיים. בראיון עם עמית זאב, מנכ"ל רשת SPAR, הוא מסביר את השפעת הרפורמה על השוק המקומי, את היתרונות והאתגרים הצפויים, וכיצד השינוי עשוי לשפר את חוויית הקנייה של הצרכן הישראלי.
מה דעתך על הרפורמה החדשה?
"הרפורמה החדשה היא שינוי משמעותי וראשון מסוגו בהיסטוריה של הרגולציה בישראל. עד כה, הרפורמות נגעו בנושאים משניים, אך הפעם מדובר בחוק מוגדר שמדינה מחויבת ליישם. הרפורמה נועדה לפתור בעיות מרכזיות בתחום, תוך שהיא מאמצת את התקינה האירופאית ומאפשרת למוצרים אירופיים להיכנס לישראל ללא חסמים, דבר שיפשט את תהליך היבוא ויאפשר תחרות גדולה יותר בשוק."
"הרפורמה החדשה היא שינוי משמעותי וראשון מסוגו בהיסטוריה של הרגולציה בישראל. עד כה, הרפורמות נגעו בנושאים משניים, אך הפעם מדובר בחוק מוגדר שמדינה מחויבת ליישם. הרפורמה נועדה לפתור בעיות מרכזיות בתחום, תוך שהיא מאמצת את התקינה האירופאית ומאפשרת למוצרים אירופיים להיכנס לישראל ללא חסמים, דבר שיפשט את תהליך היבוא ויאפשר תחרות גדולה יותר בשוק."
מהם המוצרים שיכללו ברפורמה הזו?
"החוק החדש מתייחס בעיקר למוצרים יבשים – חומרי ניקוי, טואלטיקה ומוצרים דומים. פירות וירקות לא נכללים בו, וגם המוצרים מן החי לא צפויים להשתנות. המוצרים היבשים הם לב ליבו של סל הקניות של הצרכן הישראלי. אנחנו יודעים שכשאנחנו נוסעים לחו"ל, מחירי המוצרים שם נמוכים ב-30-40% לעיתים, לפעמים אפילו עם אותו ברקוד בדיוק. המטרה של הרפורמה היא להוזיל את המוצרים הללו בישראל, ולהפוך את היבוא ליעיל יותר."
"החוק החדש מתייחס בעיקר למוצרים יבשים – חומרי ניקוי, טואלטיקה ומוצרים דומים. פירות וירקות לא נכללים בו, וגם המוצרים מן החי לא צפויים להשתנות. המוצרים היבשים הם לב ליבו של סל הקניות של הצרכן הישראלי. אנחנו יודעים שכשאנחנו נוסעים לחו"ל, מחירי המוצרים שם נמוכים ב-30-40% לעיתים, לפעמים אפילו עם אותו ברקוד בדיוק. המטרה של הרפורמה היא להוזיל את המוצרים הללו בישראל, ולהפוך את היבוא ליעיל יותר."
מהם האתגרים העומדים בפני המהלך?
"הבעיה המרכזית היום היא הלוגיסטיקה. היבוא לישראל נעשה דרך שיטה מאוד לא יעילה – המוצרים מגיעים דרך הים, עוברות מכולות, פריקות, ולפעמים זה לוקח בין שבוע לחודש. כל התהליך הזה מייקר את המוצרים. ברפורמה הזו, אנחנו צפויים לראות פשטות בתהליך, כאשר ניתן יהיה להביא את המוצרים ישירות מהמרלו"גים ברחבי העולם, מבלי לעבור את כל תהליך הבדיקות והרגולציה."
"הבעיה המרכזית היום היא הלוגיסטיקה. היבוא לישראל נעשה דרך שיטה מאוד לא יעילה – המוצרים מגיעים דרך הים, עוברות מכולות, פריקות, ולפעמים זה לוקח בין שבוע לחודש. כל התהליך הזה מייקר את המוצרים. ברפורמה הזו, אנחנו צפויים לראות פשטות בתהליך, כאשר ניתן יהיה להביא את המוצרים ישירות מהמרלו"גים ברחבי העולם, מבלי לעבור את כל תהליך הבדיקות והרגולציה."
האם זה מה שקורה כיום באירופה?
"באירופה, המצב שונה. ברוב המקרים, היצרנים שולחים את המוצרים ישירות למרכזי הלוגיסטיקה, ואין צורך במתווכים. בישראל, בגלל המורכבות של הרגולציה, נוצר צורך ביבואנים רשמיים שיעשו את כל התהליך. הרפורמה הזו בעצם מבטלת את הצורך הזה, ומאפשרת לרשתות כמו SPAR לרכוש מוצרים ישירות ממספר מרלו"גים בעולם, ולהביא אותם לישראל בקלות רבה יותר."
"באירופה, המצב שונה. ברוב המקרים, היצרנים שולחים את המוצרים ישירות למרכזי הלוגיסטיקה, ואין צורך במתווכים. בישראל, בגלל המורכבות של הרגולציה, נוצר צורך ביבואנים רשמיים שיעשו את כל התהליך. הרפורמה הזו בעצם מבטלת את הצורך הזה, ומאפשרת לרשתות כמו SPAR לרכוש מוצרים ישירות ממספר מרלו"גים בעולם, ולהביא אותם לישראל בקלות רבה יותר."
מה צפוי לקרות עם המחירים בשוק הישראלי?
"המהלך ידרוש זמן, לא יקרה שינוי מידי ב-1 בינואר. זהו תהליך איטי שבו יתחילו להגיע מוצרים חדשים לישראל, במיוחד מותגים אירופיים שלא היו מיוצגים כאן קודם. ברגע שיהיה אפשר להכניס מוצרים בכמויות קטנות יותר, יתחילו להיווצר תחרות רבה יותר בשוק, וזה יוביל להורדת מחירים. מדובר בשוק שבו היבואנים הגדולים יאלצו להוריד מחירים כדי להתחרות עם היבואנים החדשים שיגיעו עם מוצרים זולים יותר. התחרות תוביל להורדת מחירים, כמו שראינו בעולמות הסלולר והאלקטרוניקה. כאשר יש יותר תחרות, המחירים יורדים. אנחנו כבר רואים את זה עם חברות כמו פררו, שהורידו את המחירים בשנים האחרונות. בסופו של דבר, הרפורמה תעזור להוזיל את המחירים ולהתאים את המחירים בישראל למחירים בשוק האירופי."
"המהלך ידרוש זמן, לא יקרה שינוי מידי ב-1 בינואר. זהו תהליך איטי שבו יתחילו להגיע מוצרים חדשים לישראל, במיוחד מותגים אירופיים שלא היו מיוצגים כאן קודם. ברגע שיהיה אפשר להכניס מוצרים בכמויות קטנות יותר, יתחילו להיווצר תחרות רבה יותר בשוק, וזה יוביל להורדת מחירים. מדובר בשוק שבו היבואנים הגדולים יאלצו להוריד מחירים כדי להתחרות עם היבואנים החדשים שיגיעו עם מוצרים זולים יותר. התחרות תוביל להורדת מחירים, כמו שראינו בעולמות הסלולר והאלקטרוניקה. כאשר יש יותר תחרות, המחירים יורדים. אנחנו כבר רואים את זה עם חברות כמו פררו, שהורידו את המחירים בשנים האחרונות. בסופו של דבר, הרפורמה תעזור להוזיל את המחירים ולהתאים את המחירים בישראל למחירים בשוק האירופי."
מהם המוצרים שצפויים להוזיל את המחירים בצורה משמעותית?
"המוצרים שבהם הפערים הגדולים הם בעיקר בתחום חומרי הניקוי, טואלטיקה, וופלים ומוצרים יצרניים מורכבים. המפעלים באירופה הרבה יותר יעילים מאלה בישראל, ולכן הפערים במחירים הם גדולים יותר. ברגע שהיבוא יוכל להתבצע בצורה ישירה ויעילה יותר, המחירים של המוצרים הללו יירדו באופן משמעותי."
"המוצרים שבהם הפערים הגדולים הם בעיקר בתחום חומרי הניקוי, טואלטיקה, וופלים ומוצרים יצרניים מורכבים. המפעלים באירופה הרבה יותר יעילים מאלה בישראל, ולכן הפערים במחירים הם גדולים יותר. ברגע שהיבוא יוכל להתבצע בצורה ישירה ויעילה יותר, המחירים של המוצרים הללו יירדו באופן משמעותי."
מתי אנו צפויים להתחיל לראות את ההוזלה במחירים?
"כבר כיום ניתן לראות ירידת מחירים בתחום התה, הודות להגברת התחרות. עם הזמן, ככל שהתחרות תתפשט לשוק המזון, צפויים מחירים נוספים לרדת. תהליך זה ידרוש מספר שנים עד שיתפשט באופן מלא, אך תחומים כמו שוקולד, פסטה, וופלים וירקות קפואים צפויים להיות מושפעים יותר מהתחרות ויוכלו להרוויח מהוזלה במחירים."
"כבר כיום ניתן לראות ירידת מחירים בתחום התה, הודות להגברת התחרות. עם הזמן, ככל שהתחרות תתפשט לשוק המזון, צפויים מחירים נוספים לרדת. תהליך זה ידרוש מספר שנים עד שיתפשט באופן מלא, אך תחומים כמו שוקולד, פסטה, וופלים וירקות קפואים צפויים להיות מושפעים יותר מהתחרות ויוכלו להרוויח מהוזלה במחירים."
מה היתרון של רשת שמבצעת ייבוא ישיר מהמפעל?
"כאשר רשת מבצעת ייבוא ישיר מהמפעל כמו SPAR, היא מוציאה מכולה ישירות מהמקום שבו מיוצרים המוצרים, ללא מעורבות של מתווכים. בדרך זו, המרווח בין המפעל לבין הצרכן מצטמצם בצורה משמעותית, שכן אין ידיים נוספות בדרך. במצב כזה, הרווח בין היבואן לצרכן עומד על כ-25% עד 30%, מה שמייצג את הרווח הממוצע ברשתות. לעומת זאת, כאשר יש הרבה ידיים בדרך, המרווח יכול להגיע ל-70% עד 80%."
האם הרווחים של הרשתות הגדולות הם לא סבירים?
"לא, משרד הכלכלה ביצע מספר מחקרים בשנים האחרונות, ולא מצא שהרשתות מרוויחות רווחים לא סבירים. רוב הרשתות הגדולות הן חברות ציבוריות, כך שהנתונים על הרווחים שלהם זמינים לציבור. הרווח הנקי של רשתות קמעונאיות בדרך כלל עומד על 2%-3% מהמחזור השנתי שלהן, מה שמעיד על כך שהבעיה לא נמצאת ברווחים של הרשתות, אלא במבנה השוק ובחוסר היעילות הכללית."
"לא, משרד הכלכלה ביצע מספר מחקרים בשנים האחרונות, ולא מצא שהרשתות מרוויחות רווחים לא סבירים. רוב הרשתות הגדולות הן חברות ציבוריות, כך שהנתונים על הרווחים שלהם זמינים לציבור. הרווח הנקי של רשתות קמעונאיות בדרך כלל עומד על 2%-3% מהמחזור השנתי שלהן, מה שמעיד על כך שהבעיה לא נמצאת ברווחים של הרשתות, אלא במבנה השוק ובחוסר היעילות הכללית."
מה גורם ליוקר המחיה בישראל?
"יוקר המחיה בישראל נובע, בין היתר, מהרגולציה המכבידה שהייתה קיימת בשוק, אשר לא אפשרה להביא מוצרים לישראל בצורה זולה ויעילה. הממשלה בשנים האחרונות פועלת להפחית את הרגולציה ולהקל על תהליך הייבוא, מה שמסייע להורדת יוקר המחיה. צעד זה, יחד עם מאמצי המדינה להפחית את צורכי השליטה שלה, מביא לשיפור במצב."
"יוקר המחיה בישראל נובע, בין היתר, מהרגולציה המכבידה שהייתה קיימת בשוק, אשר לא אפשרה להביא מוצרים לישראל בצורה זולה ויעילה. הממשלה בשנים האחרונות פועלת להפחית את הרגולציה ולהקל על תהליך הייבוא, מה שמסייע להורדת יוקר המחיה. צעד זה, יחד עם מאמצי המדינה להפחית את צורכי השליטה שלה, מביא לשיפור במצב."
האם יש מנגנונים שמפחיתים את היכולת למנוע יבוא מקביל?
"כן, בשנים האחרונות ננקטו צעדים משמעותיים כדי להפחית את היכולת של יבואנים רשמיים או בלעדיים למנוע יבוא מקביל. כיום, אם יבואן מונע יבוא מקביל, הוא עלול להיתקל בקנס של עד 100 מיליון שקל, מה שמפחית את המוטיבציה להפעיל אמצעים כאלו. מנגנונים אלו מסייעים בהגברת התחרות בשוק, ומקשים על היבואנים הגדולים לשמור על בלעדיות ולהימנע מהתחרות."
"כן, בשנים האחרונות ננקטו צעדים משמעותיים כדי להפחית את היכולת של יבואנים רשמיים או בלעדיים למנוע יבוא מקביל. כיום, אם יבואן מונע יבוא מקביל, הוא עלול להיתקל בקנס של עד 100 מיליון שקל, מה שמפחית את המוטיבציה להפעיל אמצעים כאלו. מנגנונים אלו מסייעים בהגברת התחרות בשוק, ומקשים על היבואנים הגדולים לשמור על בלעדיות ולהימנע מהתחרות."
מהי הבעיה עם מדבקות המחיר בישראל?
"מדבקות המחיר הן המצאה ישראלית שנשארה מאז שנות ה-50, כאשר לא הייתה טכנולוגיה להדפיס שלטים. כיום, מדובר במערכת לא יעילה שמביאה להוצאות מיותרות. במדינות אחרות בעולם אין מדבקות מחיר על כל מוצר, והמערכת הזו לא קיימת בשום מקום. הצורך להדביק מדבקות מחיר על כל פריט מיותר, ומביא להוצאה של בין 10 ל-30 אגורות לכל מוצר, מה שמעלה את המחיר לצרכן."
"מדבקות המחיר הן המצאה ישראלית שנשארה מאז שנות ה-50, כאשר לא הייתה טכנולוגיה להדפיס שלטים. כיום, מדובר במערכת לא יעילה שמביאה להוצאות מיותרות. במדינות אחרות בעולם אין מדבקות מחיר על כל מוצר, והמערכת הזו לא קיימת בשום מקום. הצורך להדביק מדבקות מחיר על כל פריט מיותר, ומביא להוצאה של בין 10 ל-30 אגורות לכל מוצר, מה שמעלה את המחיר לצרכן."
האם הורדת מדבקות המחיר תשפיע על המחירים?
"הורדת מדבקות המחיר יכולה להוריד את עלות המוצר בכ-10 עד 30 אגורות לכל פריט, אך מדובר בתהליך ארוך שדורש זמן. כיום, ישנם כ-10,000 אנשים במדינת ישראל שעוסקים בהדבקת מדבקות המחיר, פעולה שדורשת זמן ומאמץ. אם תהליך זה יתייעל ויתבצע בצורה חכמה יותר, זה יכול להוזיל את מחירי המזון. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בשינוי שיתרחש בהדרגה, ולא באופן מידי."
"הורדת מדבקות המחיר יכולה להוריד את עלות המוצר בכ-10 עד 30 אגורות לכל פריט, אך מדובר בתהליך ארוך שדורש זמן. כיום, ישנם כ-10,000 אנשים במדינת ישראל שעוסקים בהדבקת מדבקות המחיר, פעולה שדורשת זמן ומאמץ. אם תהליך זה יתייעל ויתבצע בצורה חכמה יותר, זה יכול להוזיל את מחירי המזון. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בשינוי שיתרחש בהדרגה, ולא באופן מידי."
האם הכנסת הצגים הדיגיטליים תוריד את מחירי המזון?
"אני לא חושב שהשפעה כזו תקרה באופן מידי. תהליכים כלכליים כאלו הם ארוכי טווח, ולא ניתן לצפות לשינוי משמעותי כבר ב-1 בינואר או בשני בינואר. כלכלה שלמה לא יכולה להשתנות ביום אחד. אנחנו לא יכולים לצפות שהשפעה כזו תתרחש מיידית, בדיוק כמו שלקח זמן עד שהילדים שלנו למדו להיות עצמאים. כל תהליך דורש זמן."
"אני לא חושב שהשפעה כזו תקרה באופן מידי. תהליכים כלכליים כאלו הם ארוכי טווח, ולא ניתן לצפות לשינוי משמעותי כבר ב-1 בינואר או בשני בינואר. כלכלה שלמה לא יכולה להשתנות ביום אחד. אנחנו לא יכולים לצפות שהשפעה כזו תתרחש מיידית, בדיוק כמו שלקח זמן עד שהילדים שלנו למדו להיות עצמאים. כל תהליך דורש זמן."
איך אתה רואה את השפעת התחרות על מחירי המזון בישראל?
"אני ממוקם באזור תעשייה בכפר סבא עם עוד תשעה סופרים, ואם מישהו מעלה את המחירים יותר מדי, לא קונים אצלו. התחרות היא זו ששומרת על המחירים נמוכים ומונעת מצב שבו מישהו מרוויח רווח לא סביר. ברגע שתהיה תחרות על מוצרי צריכה מובילים, הצרכנים יוכלו לקנות את המוצרים במחירים זולים יותר. השוק כאן מאוד תחרותי, במיוחד במקטע הרשתות והחנויות, כשבכל פינה במדינה יש סופר, חנות, מכולת או חנות מכולת. עם זאת, היצרנים, המפיצים והיבואנים מאוד מרוכזים, והחוק החדש נועד לפתוח את השוק לתחרות רבה יותר. אני באמת מקווה שזה יקרה."
"אני ממוקם באזור תעשייה בכפר סבא עם עוד תשעה סופרים, ואם מישהו מעלה את המחירים יותר מדי, לא קונים אצלו. התחרות היא זו ששומרת על המחירים נמוכים ומונעת מצב שבו מישהו מרוויח רווח לא סביר. ברגע שתהיה תחרות על מוצרי צריכה מובילים, הצרכנים יוכלו לקנות את המוצרים במחירים זולים יותר. השוק כאן מאוד תחרותי, במיוחד במקטע הרשתות והחנויות, כשבכל פינה במדינה יש סופר, חנות, מכולת או חנות מכולת. עם זאת, היצרנים, המפיצים והיבואנים מאוד מרוכזים, והחוק החדש נועד לפתוח את השוק לתחרות רבה יותר. אני באמת מקווה שזה יקרה."
איך SPAR תהפוך לשחקנית ראשית ברפורמה?
"ראשית, יש לנו את המקורות לרכישת המוצרים, דבר שלא קיים כיום ליבואן הישראלי. כיום, עליהם "לדפוק בדלת" וללקט סחורה. אני יודע, לדוגמה, שבאיטליה ניתן לאסוף ממר לוג 10,000 פריטים שנמכרים בכל סופרמרקט במדינה. אני מתחיל את התהליך הזה באופן מסיבי כבר מתחילת ינואר. ברגע שנביא מוצרים פרלליים, נוכל להשיג מחירים טובים יותר מהיצרן או מהיבואן הבלעדי. שחקנים כמוני, וכמו אחרים, יוכלו לא רק לרכוש לעצמם, אלא גם להציע את המוצרים במחירים נמוכים יותר. כיום יש לנו חנות אחת, ובקרוב נפתח חנות נוספת. בהדרגה, אנו מתכננים להקים רשת בפריסה ארצית. מדובר בתהליך ארוך שייקח זמן, אך היכולת שלי להביא 100 מכולות של מוצר מסוים במחיר הנמוך ב-30% תוכל לזעזע את השוק. אנחנו כבר רואים את השפעתם של שחקנים גדולים כמו קרפור, עם 150 סניפים, שהורידו מחירים במגוון קטגוריות שלא נגעו בהן קודם. ככל שעוד שחקנים יצטרפו לשוק, נוכל לראות שינוי אמיתי במחירים ובתחרות."
"ראשית, יש לנו את המקורות לרכישת המוצרים, דבר שלא קיים כיום ליבואן הישראלי. כיום, עליהם "לדפוק בדלת" וללקט סחורה. אני יודע, לדוגמה, שבאיטליה ניתן לאסוף ממר לוג 10,000 פריטים שנמכרים בכל סופרמרקט במדינה. אני מתחיל את התהליך הזה באופן מסיבי כבר מתחילת ינואר. ברגע שנביא מוצרים פרלליים, נוכל להשיג מחירים טובים יותר מהיצרן או מהיבואן הבלעדי. שחקנים כמוני, וכמו אחרים, יוכלו לא רק לרכוש לעצמם, אלא גם להציע את המוצרים במחירים נמוכים יותר. כיום יש לנו חנות אחת, ובקרוב נפתח חנות נוספת. בהדרגה, אנו מתכננים להקים רשת בפריסה ארצית. מדובר בתהליך ארוך שייקח זמן, אך היכולת שלי להביא 100 מכולות של מוצר מסוים במחיר הנמוך ב-30% תוכל לזעזע את השוק. אנחנו כבר רואים את השפעתם של שחקנים גדולים כמו קרפור, עם 150 סניפים, שהורידו מחירים במגוון קטגוריות שלא נגעו בהן קודם. ככל שעוד שחקנים יצטרפו לשוק, נוכל לראות שינוי אמיתי במחירים ובתחרות."
האם אתה חושב שהמהפכה הזו תביא לשינוי אמיתי בשוק?
"אני מאמין שכן. אנחנו רואים שינויים בתחום האופנה והאלקטרוניקה, ומקווים שתחום המזון יתפתח בכיוון הזה גם כן. פעם היינו נוסעים לחו"ל כדי לקנות בזול ברשתות כמו זארה או H&M, וכיום, המחירים בארץ כבר לא גבוהים כמו בעבר, בין היתר בגלל הרגולציה והורדת המכס. אם המדינה תמשיך להוריד חסמים ומיסים מיותרים, נוכל לראות שינוי גם במחירי המזון, הקוסמטיקה והאלקטרוניקה בישראל, שיהיו דומים למחירים בעולם. עם כל הציניות, זה לא יקרה ביום אחד, אבל אני מאמין שבסופו של תהליך המחירים יתקרבו למחירים העולמיים."
"אני מאמין שכן. אנחנו רואים שינויים בתחום האופנה והאלקטרוניקה, ומקווים שתחום המזון יתפתח בכיוון הזה גם כן. פעם היינו נוסעים לחו"ל כדי לקנות בזול ברשתות כמו זארה או H&M, וכיום, המחירים בארץ כבר לא גבוהים כמו בעבר, בין היתר בגלל הרגולציה והורדת המכס. אם המדינה תמשיך להוריד חסמים ומיסים מיותרים, נוכל לראות שינוי גם במחירי המזון, הקוסמטיקה והאלקטרוניקה בישראל, שיהיו דומים למחירים בעולם. עם כל הציניות, זה לא יקרה ביום אחד, אבל אני מאמין שבסופו של תהליך המחירים יתקרבו למחירים העולמיים."
איך עליית המע"מ תשפיע?
"המע"מ משפיע על מחירי המזון. בארצות הברית, ברוב המדינות אין מע"מ על מזון, ובאוסטריה יש 10% על מזון ו-20% על משקאות ממותקים. בישראל אין מע"מ על פירות וירקות, אך לדעתי זה לא נכון. צריך להטיל לפחות 1% על פירות וירקות כדי למנוע מכירה בשוק השחור. בנוסף, אפשר להוריד את המע"מ על שאר המזון ל-10% ולהטיל פער גבוה יותר על מוצרים שאינם הכרחיים, כמו מכוניות או סיגרים."
"המע"מ משפיע על מחירי המזון. בארצות הברית, ברוב המדינות אין מע"מ על מזון, ובאוסטריה יש 10% על מזון ו-20% על משקאות ממותקים. בישראל אין מע"מ על פירות וירקות, אך לדעתי זה לא נכון. צריך להטיל לפחות 1% על פירות וירקות כדי למנוע מכירה בשוק השחור. בנוסף, אפשר להוריד את המע"מ על שאר המזון ל-10% ולהטיל פער גבוה יותר על מוצרים שאינם הכרחיים, כמו מכוניות או סיגרים."
מה דעתך על יצירת מע"מ דיפרנציאלי?
"אני חושב שזה פשע ועצלנות של רשות המיסים שלא יצרו מע"מ דיפרנציאלי. הם טוענים שזה בלתי אפשרי, אך למעשה יש מע"מ אפס על פירות וירקות. המע"מ על שאר המזון יכול לרדת, ואני מאמין שזו הדרך להקל על האזרחים, במיוחד כדי לאפשר להם לרכוש אוכל בריא במחירים נוחים. אם המדינה רוצה לשפר את איכות החיים, היא צריכה להוריד את המע"מ על המזון הבסיסי ולהטיל אותו על מוצרים שאינם חיוניים."
"אני חושב שזה פשע ועצלנות של רשות המיסים שלא יצרו מע"מ דיפרנציאלי. הם טוענים שזה בלתי אפשרי, אך למעשה יש מע"מ אפס על פירות וירקות. המע"מ על שאר המזון יכול לרדת, ואני מאמין שזו הדרך להקל על האזרחים, במיוחד כדי לאפשר להם לרכוש אוכל בריא במחירים נוחים. אם המדינה רוצה לשפר את איכות החיים, היא צריכה להוריד את המע"מ על המזון הבסיסי ולהטיל אותו על מוצרים שאינם חיוניים."
איך המע"מ משפיע על המחירים בשוק?
"המע"מ לא תמיד משפיע באופן דרמטי על מחירי המוצרים. אם לדוגמה מוצר עולה 10 ש"ח, עליית המע"מ ב-1% תתורגם לעלייה של 10 אגורות בלבד. אם המוצר עולה 7 ש"ח, העלות תעלה ב-7 אגורות. בסופו של דבר, המע"מ לא ישפיע באופן משמעותי על מחירים, אלא אם כן ייווצר איזון בין הרווחיות של הרשתות לבין עלויות הצרכן."
"המע"מ לא תמיד משפיע באופן דרמטי על מחירי המוצרים. אם לדוגמה מוצר עולה 10 ש"ח, עליית המע"מ ב-1% תתורגם לעלייה של 10 אגורות בלבד. אם המוצר עולה 7 ש"ח, העלות תעלה ב-7 אגורות. בסופו של דבר, המע"מ לא ישפיע באופן משמעותי על מחירים, אלא אם כן ייווצר איזון בין הרווחיות של הרשתות לבין עלויות הצרכן."
האם המע"מ יוזיל את המחירים לצרכן?
"לא תמיד הורדת המע"מ מביאה להוזלה לצרכן. היו מקרים שבהם הורדות מע"מ לא השפיעו על המחירים, כי הרשתות והיצרנים לא שיפרו את הרווחיות שלהם, והצרכן לא הרגיש בהוזלה. בסופו של דבר, ייתכן שהמחירים יתאזנו, אך הצרכן עשוי לשלם יותר על הוצאותיו."
"לא תמיד הורדת המע"מ מביאה להוזלה לצרכן. היו מקרים שבהם הורדות מע"מ לא השפיעו על המחירים, כי הרשתות והיצרנים לא שיפרו את הרווחיות שלהם, והצרכן לא הרגיש בהוזלה. בסופו של דבר, ייתכן שהמחירים יתאזנו, אך הצרכן עשוי לשלם יותר על הוצאותיו."
עוד ב-
"מה שטוב לאירופה טוב לישראל", עשוי להיות צעד משמעותי בעולם הקמעונאות וגם עבור הצרכן. ההוזלה של המחירים צפויים לקרות, בדיוק כמו במהפכות אחרות, אך עדייך מדובר בתהליך שייקח זמן מה עד הצרכן יתחיל להרגיש אותו בכיסו.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.סניף בפתח תקווהלירון 12/2024/27הגב לתגובה זו0 0תפתחו כבר סניף בפתח תקווה. אנחנו נוסעים מידי פעם עד אליכם אבל יהיה יותר נוח קרוב. המחירים של המותג הפרטי לא יאמנו כמה זול. והשאר המוצרים הרגילים גם סבבה, לא כמו קרפור שכל השאר יקר.סגור