כסף וצרכנות

סמנכ"לית יקב טפרברג: "המצב לא יציב, אבל הצרכנים רוצים לקנות מקומי" I ריאיון

יקב טפרברג מהווה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של ישראל ומוביל בעולם היין המקומי. בראיון עם סמנכ"לית השיווק, אורלי לנדסמן, היא חושפת את התפתחות היקב וההשפעות המגוונות על העסק וגם איזה יין הישראלים באמת אוהבים אדום או לבן

ענת סימן טוב | 
אורלי לנדסמן סמנכלית טפרברג (צילום אביב שקורי)
יקב טפרברג מהווה לא רק מקור לגאווה בעולם היין הישראלי, אלא גם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של מדינת ישראל. בראיון עם אורלי לנדסמן, סמנכ"לית שיווק יקב טפרברג, היא מספרת על ההתפתחות של היקב, השפעת המלחמה על העסק, וגם על מגמות צריכת היין בישראל.
מה עומד מאחורי ההצלחה של יקב טפרברג?
"היקב שזור בתרבות ובהיסטוריה של מדינת ישראל. הקמתו בשנות ה-50 בירושלים הייתה שלב חשוב בהיסטוריה של היין המקומי. בימיו הראשונים, היקב לא היה מה שנראה היום – הוא עבר לא מעט גלגולים ושינויים, והיום אנחנו מדברים על יקב שמייצר מעל 6 מיליון בקבוקים בשנה, עם מגוון של סדרות פרימיום. מוטי טפרברג, המנכ"ל והבעלים של היקב, הוביל מהפכת איכות שהתבטאה הן בתהליכים טכנולוגיים והן בשיפור תמידי של המוצרים. תהליך ההתפתחות לא עצר רק בהכנסת טכנולוגיות מתקדמות, אלא גם בשמירה על האווירה המשפחתית והערכים שהוקנו לאורך הדורות"
איך השפיעה המלחמה האחרונה על היקב והפעילות העסקית?
"כמו כל עסק במדינת ישראל, המלחמה בהחלט השפיעה עלינו. שווקים סגורים, סיטואציות של חוסר ודאות וירידה בתיירות ובפעילות בבתי המלון פגעו בתוצאות המיידיות. עם זאת, יצאנו לחפש שווקים חדשים, וההעדפה לקנות תוצרת ישראלית – גם ביין – קיבלה דחיפה משמעותית, במיוחד בשווקים המקומיים ובחלק מהשווקים הבינלאומיים. אנחנו משתדלים לתרום ולעזור כפי יכולתנו, וכל הזמן חושבים על דרכים להתאים את עצמנו למציאות החדשה. הצלחנו להעביר את המשאבים לשווקים אחרים, והיקב המשיך לפעול מבלי שנפגענו כלכלית בצורה משמעותית."
איך אתם רואים את ההתאוששות בשוק? 
"המצב עדיין לא לגמרי יציב, ויש תחומים שעדיין לא חזרו לשגרה מלאה. אני מאמינה שנוכל להבין את התמונה במלואה רק לאחר שנעבור את הרבעון הבא. עם זאת, אני בהחלט רואה מגמה צרכנית שמצביעה על יותר ויותר אנשים המעוניינים לקנות מקומי – דבר שהיה ברור עוד מתחילת הקורונה, והיום זה רק צובר תאוצה"
מה הצרכן הישראלי מעדיף היום: יין אדום או לבן?
"היו שנים רבות שבהן הצריכה של יין אדום הייתה בשיא, עם זנים מוכרים כמו קברנה סוביניון ומרלו. בשנים האחרונות אני רואה שינוי מגמה, במיוחד בקרב הדור הצעיר. היין הלבן, קליל יותר, הולך ותופס תאוצה. הים הישראלי, כמדינה חמה, בהחלט מתאים לשתיית יינות לבנים ביום יום. יין אדום יתאים יותר לארוחות מורכבות או לרגעים מיוחדים, אך היין הלבן נהפך לאופציה מועדפת לכוס בים, פיקניק או ערב רגוע."
האם יש מגמה של עלייה בצריכת יין ככל שמדובר בשוק המקומי והישראלי?
"נכון, אנחנו רואים יותר ויותר צריכה יומיומית של יין – לא רק בארוחות חג או בברים, אלא גם אצל חבר'ה צעירים שפותחים בקבוק יין במרפסת או על חוף הים. היום יין הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות החברתית הישראלית, ויש עלייה ברצון לדעת יותר על סוגי היין, מושגים וטעימות יין. אנחנו בהחלט רואים שמודעות צרכנית בתחום הזה הולכת ומתרקמת"
האם יוקר המחיה משפיע על תחום היין?
"כמו כל תעשייה, גם יוקר המחיה יכול להשפיע, אבל אנחנו משתדלים לשמור על טווח מחירים מגוון. יש לנו יינות שנמצאים בטווחי מחירים שונים, החל מיינות במחירים נגישים מאוד של 45 ש"ח ועד סדרות פרימיום במחירים גבוהים יותר. זה חשוב לנו – לתת ערך לכל הצרכנים, לכל תחום של הצריכה: יין לשתייה יומיומית, אירועים מיוחדים או מתנות. במיוחד כאשר מדובר ביינות בסגנון חדשני כמו הסדרה החדשה שלנו "Inspire Art", שמציעה יינות מצוינים במחיר נגיש מאוד."
מה זה "בואו נפתח את זה"?
"הקמפיין החדש שלנו, "בואו נפתח את זה", הוא יוזמה שנועדה לפתוח את תרבות היין לקהל הרחב ולהפוך אותה לנגישה יותר. הרבה אנשים לא יודעים איך לפתוח בקבוק יין או מה המשמעות של מושגים שונים בתחום. יצרנו סדרת סרטונים הומוריסטיים שמסבירים בצורה פשוטה ונגישה איך לשתות יין, איך לשמור עליו, ואפילו איך לקרוא את התווית שלו. זהו מהלך שמגיע אל הצרכן במלואו, עם תוכן מהיר ומעניין."
מהם התכנונים לשנת 2025?
"אנחנו כבר בוחנים את העתיד ומכוונים לפרוץ קדימה, גם בשוק המקומי וגם בשווקים הבינלאומיים. אנחנו מבינים שהשוק השתנה וצריך לפנות לקהלים חדשים, במיוחד בקרב הדור הצעיר. אנחנו נעבוד עם קמפיינים חדשים ויצירתיים, נמשיך את שיתוף הפעולה עם האומנים הישראלים, ובאופן כללי, נכוון את כל העשייה שלנו לעשייה חדשנית שמביאה את היין הישראלי לפלטפורמות חדשות – בעזרת תוכן איכותי וממוקד."
מה הקשר בין היקב לאמנות?
"יש ליקב המחויבות לתמוך באומניות ישראליות צעירות. אנחנו עובדים עם אמנים מקומיים, כמו במקרה של שיתוף הפעולה עם דדי עבדו, שבו השתמשנו ביצירות גרפיטי שלו על תוויות היין שלנו. עבורנו זה חשוב לשלב בין עולם היין לעולם האומנות, ולתמוך בהכנסת יצירות אומנות לתוך כל בקבוק יין. זו מחווה אמנותית שנוגעת ללב, ויוצרת חיבור מאוד מיוחד עם הצרכנים שלנו."

השילוב בין אמנות ליין. צילום: עמרי מסיקה
 
יקב טפרברג מהווה דוגמה מצוינת לעסק משפחתי שצומח עם הזמן, שומר על ערכים חשובים, אך לא מפסיק להתחדש ולהתאים את עצמו לצרכים של השוק המודרני. תחום היין בישראל נמצא בשינוי, עם מגמות צריכה חדשות, והיקב יודע להוביל את המהפכה הזו בצורה יצירתית ומרגשת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה