כסף וצרכנות
מייסד אייר חיפה: "95% מהמודל העסקי שלנו הוא הקהל הישראלי" I ריאיון
ראיון עם מיקי שטרסבורגר, מייסד שותף ומשנה למנכ"ל חברת התעופה אייר חיפה אשר חושף את הדרך שעבר מהתעופה המסחרית להקמת חברת התעופה הצפונית על האתגרים, הזדמנויות ושאיפות לעתיד במטרה להניע את מפת התעופה בישראל
מיקי שטרסבורגר, מייסד שותף ומשנה למנכ"ל חברת התעופה אייר חיפה, מספר בראיון ראשון לאחר קבלת הרישיון והטיסות בפועל, על הדרך שעבר מעולם התעופה הוותיק של אל על ועד להקמת חברת התעופה החדשה אייר חיפה. שטרסבורגר חושף את האתגרים שהיו בדרך, את ההזדמנויות ואת השאיפות לעתיד של החברה שמבקשת להניע את הצפון קדימה במפת התעופה בישראל.
איך התחלת דרכך בתחום התעופה?
"התחלתי את דרכי בעולם התעופה לפני למעלה מ-15 שנה, כשהצטרפתי לאל על ושימשתי בתפקידים בכירים, כולל סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. לאחר מכן ניהלתי את חברת סאן דור. בסוף 2021 החלטתי לצאת לדרך עצמאית ולהקים משהו חדש – אייר חיפה. החברה הוקמה מתוך חזון לשלב בין אהבתי לעולם התעופה, יכולת יזמית ורצון להעניק מענה לתושבי הצפון של ישראל, שהם זקוקים למענה תעופתי איכותי."
"התחלתי את דרכי בעולם התעופה לפני למעלה מ-15 שנה, כשהצטרפתי לאל על ושימשתי בתפקידים בכירים, כולל סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. לאחר מכן ניהלתי את חברת סאן דור. בסוף 2021 החלטתי לצאת לדרך עצמאית ולהקים משהו חדש – אייר חיפה. החברה הוקמה מתוך חזון לשלב בין אהבתי לעולם התעופה, יכולת יזמית ורצון להעניק מענה לתושבי הצפון של ישראל, שהם זקוקים למענה תעופתי איכותי."
כיצד המלחמה השפיעה על פעילותכם?
"כאשר בוחנים משברים קודמים בעשרים השנים האחרונות, כמו משבר 9.11 אסון התאומים או משבר הקורונה, ניתן לראות שמדינת ישראל תמיד התאוששה מהם במהירות ויצאה מחוזקת. יחד עם זאת, המלחמה הנוכחית שונה באורכה ובהשפעותיה על רבדים רבים במשק ובחברה. עם זאת, הזמן יגיד כיצד הכלכלה תתאושש וכיצד הדבר ישפיע על הביקושים לטיסות. ישנו קשר ישיר בין המצב הכלכלי של משקי הבית לבין הנטייה של אנשים לטוס לחו"ל. מאחר ואנו פועלים בשוק הטיסות הקצרות והזולות יחסית, יש סבירות גבוהה שהביקושים ייפגעו פחות בהשוואה לשווקים רחוקים ויוקרתיים יותר, שדורשים תקופת התאוששות ממושכת. מצד שני, תיירות נכנסת, שמהווה לרוב את הסגמנט המתאושש לאט יותר, אינה משפיעה כמעט על הפעילות שלנו, שכן 95% מהמודל העסקי שלנו מתבסס על הקהל הישראלי."
"כאשר בוחנים משברים קודמים בעשרים השנים האחרונות, כמו משבר 9.11 אסון התאומים או משבר הקורונה, ניתן לראות שמדינת ישראל תמיד התאוששה מהם במהירות ויצאה מחוזקת. יחד עם זאת, המלחמה הנוכחית שונה באורכה ובהשפעותיה על רבדים רבים במשק ובחברה. עם זאת, הזמן יגיד כיצד הכלכלה תתאושש וכיצד הדבר ישפיע על הביקושים לטיסות. ישנו קשר ישיר בין המצב הכלכלי של משקי הבית לבין הנטייה של אנשים לטוס לחו"ל. מאחר ואנו פועלים בשוק הטיסות הקצרות והזולות יחסית, יש סבירות גבוהה שהביקושים ייפגעו פחות בהשוואה לשווקים רחוקים ויוקרתיים יותר, שדורשים תקופת התאוששות ממושכת. מצד שני, תיירות נכנסת, שמהווה לרוב את הסגמנט המתאושש לאט יותר, אינה משפיעה כמעט על הפעילות שלנו, שכן 95% מהמודל העסקי שלנו מתבסס על הקהל הישראלי."
כיצד אתם נערכים לאתגרים הכלכליים שצפויים לנבוע מהמצב הנוכחי?
"אנו מבינים שהשפעות המלחמה עשויות להשפיע על היכולת של הקהל הישראלי לטוס לחו"ל. עם זאת, היתרון שלנו הוא בפעילות בשוק טיסות קרוב וזול יותר, המתאים למציאות הכלכלית המאתגרת. אנחנו נערכים לשינויים בביקושים, ומקווים שההתאוששות תהיה מהירה, כפי שקרה במשברים קודמים."
"אנו מבינים שהשפעות המלחמה עשויות להשפיע על היכולת של הקהל הישראלי לטוס לחו"ל. עם זאת, היתרון שלנו הוא בפעילות בשוק טיסות קרוב וזול יותר, המתאים למציאות הכלכלית המאתגרת. אנחנו נערכים לשינויים בביקושים, ומקווים שההתאוששות תהיה מהירה, כפי שקרה במשברים קודמים."
מדוע החלטתם להקים את החברה דווקא עכשיו, כשיש צורך להתחיל לפעול מנתב"ג ולא מחיפה?
"ההחלטה להקים את אייר חיפה נבעה מתוך תהליך ארוך של תכנון ורישוי שהחל הרבה לפני המלחמה. פתיחת חברת תעופה בישראל היא תהליך מורכב שנמשך שנים, והתוכנית שלנו לא כללה את הכאוס הגיאו-פוליטי הנוכחי. סגירת המרחב האווירי בצפון, יומיים לפני קבלת רישיון המפעיל, הייתה אכזבה גדולה. אך עם זאת, בעולם התעופה אנחנו רגילים להתמודד עם שינויים בלתי צפויים. למרות זאת, אייר חיפה מוכנה לפעולה, עם ציוד, צוותים ומטה פעיל, ואין סיבה לעכב את הפעילות. הצורך בטיסות נוספות בישראל רק הולך וגדל."
מהם היעדים המתוכננים שלכם לעתיד?
"כרגע הכרזנו על שני יעדים עיקריים: אילת ולרנקה. אלו היעדים שעימם אנו מתחילים, אך יש תכנון להתרחב בקרוב ליעדים נוספים כמו פאפוס ויוון. יחד עם זאת, חשוב להבין שהמסלול הקצר בנמל התעופה בחיפה, שאורכו 1,300 מטר, הוא זה שמכתיב את אופי הפעילות שלנו. מתוך מגבלות אלה, החלטנו להתמקד במטוסי ATR 72-600, שמותאמים ליעדים ברדיוס של עד 1,200 ק"מ, תוך התמקדות בשוק הפנים-ארצי וביעדים קרובים כמו קפריסין ויוון."
"כרגע הכרזנו על שני יעדים עיקריים: אילת ולרנקה. אלו היעדים שעימם אנו מתחילים, אך יש תכנון להתרחב בקרוב ליעדים נוספים כמו פאפוס ויוון. יחד עם זאת, חשוב להבין שהמסלול הקצר בנמל התעופה בחיפה, שאורכו 1,300 מטר, הוא זה שמכתיב את אופי הפעילות שלנו. מתוך מגבלות אלה, החלטנו להתמקד במטוסי ATR 72-600, שמותאמים ליעדים ברדיוס של עד 1,200 ק"מ, תוך התמקדות בשוק הפנים-ארצי וביעדים קרובים כמו קפריסין ויוון."
האם אתם מתכננים לעבור לטיסות ארוכות טווח או להשתמש במטוסים גדולים יותר בעתיד?
"לא. כרגע אנו ממוקדים באופן מלא בפעילות מחיפה. המשאבים הניהוליים והפיננסיים שלנו מופנים להקמת תשתית תפעולית ומסחרית יציבה וראויה בחיפה. אנחנו מאמינים שכל סטייה מהמיקוד הזה עלולה לפגוע משמעותית בסיכויי ההצלחה של המיזם שלנו. חשוב לציין שהחברה מחזיקה ברישיון מפעיל שמעניק לה את אותן אפשרויות מסחריות שיש לחברות התעופה האחרות בישראל, אבל הגישה שלנו היא ברורה: חיפה תחילה."
היעדים שלכם כיום נוגעים רק לים התיכון. אתם שואפים להרחיב ליעדים אחרים?
"נכון לעכשיו, המיקוד שלנו הוא ביעדים קרובים בים התיכון ובטיסות פנים-ארציות. אנחנו מתכננים להפעיל ארבעה מטוסים מדגם ATR 72-600, שיאפשרו לבצע בין שלושה לארבעה סבבים ביום לכל מטוס. זה תואם את המטרופולין הצפוני שמשרת כשלושה מיליון תושבים, ממרחב חדרה וצפונה. לפני המלחמה, השוק האזורי היווה 25% מסך הנוסעים היוצאים מישראל. מאז המלחמה, הביקוש ליעדים אזוריים כמו קפריסין ויוון רק גדל, ואנחנו כאן כדי לתת מענה לצרכים האלו."
"נכון לעכשיו, המיקוד שלנו הוא ביעדים קרובים בים התיכון ובטיסות פנים-ארציות. אנחנו מתכננים להפעיל ארבעה מטוסים מדגם ATR 72-600, שיאפשרו לבצע בין שלושה לארבעה סבבים ביום לכל מטוס. זה תואם את המטרופולין הצפוני שמשרת כשלושה מיליון תושבים, ממרחב חדרה וצפונה. לפני המלחמה, השוק האזורי היווה 25% מסך הנוסעים היוצאים מישראל. מאז המלחמה, הביקוש ליעדים אזוריים כמו קפריסין ויוון רק גדל, ואנחנו כאן כדי לתת מענה לצרכים האלו."
האם אתם צופים שנוסעים מאזורים אחרים בארץ יבחרו לטוס מחיפה?
"אנו בהחלט מעריכים שהשדה בחיפה יהפוך לאופציה רלוונטית גם עבור תושבים מאזורים מחוץ לצפון, כמו נתניה והרצליה, ואפילו פתח תקווה. זמני ההגעה לנמל התעופה בחיפה ממרכז הארץ עומדים על כ-75 דקות בלבד, בזכות כביש 6 ומנהרות הכרמל ושפע של מקומות חנייה סמוך לטרמינל. בנוסף, התהליכים בשדה התעופה בחיפה מהירים ופשוטים, כך שנוסעים יכולים להתייצב כ-45 דקות עד שעה לפני הטיסה, במקום השעתיים וחצי שנדרשות בנתב"ג. זהו יתרון משמעותי שחוסך זמן רב ומקל על החוויה הכוללת. יחד עם זאת, המחירים והתחרות יכתיבו במידה רבה אם נוסעים מהמרכז יבחרו להשתמש בשדה. אנחנו בהחלט מודעים לכך ונפעל בהתאם."
"אנו בהחלט מעריכים שהשדה בחיפה יהפוך לאופציה רלוונטית גם עבור תושבים מאזורים מחוץ לצפון, כמו נתניה והרצליה, ואפילו פתח תקווה. זמני ההגעה לנמל התעופה בחיפה ממרכז הארץ עומדים על כ-75 דקות בלבד, בזכות כביש 6 ומנהרות הכרמל ושפע של מקומות חנייה סמוך לטרמינל. בנוסף, התהליכים בשדה התעופה בחיפה מהירים ופשוטים, כך שנוסעים יכולים להתייצב כ-45 דקות עד שעה לפני הטיסה, במקום השעתיים וחצי שנדרשות בנתב"ג. זהו יתרון משמעותי שחוסך זמן רב ומקל על החוויה הכוללת. יחד עם זאת, המחירים והתחרות יכתיבו במידה רבה אם נוסעים מהמרכז יבחרו להשתמש בשדה. אנחנו בהחלט מודעים לכך ונפעל בהתאם."
האם אתם צפויים לעלות מחירים?
"ההשפעה של עליית מחירים בענף התעופה תלויה בביקוש וההיצע, במיוחד בתקופות חוסר ודאות פוליטית וכלכלית כמו בתקופת המלחמה. חברות לואו קוסט מציעות כרטיסים במחירים נמוכים בתקופות רגילות, אך יש סבירות שהמחירים יעלו ליעדים מסוימים בהתבסס על הביקוש. החברה שואפת להימנע מעליות מחירים קיצוניות ולשמור על מחירים תחרותיים, תוך שמירה על מבנה עסקי בריא. ייתכן שתהיה עלייה מתונה במחירים בהתאם לביקוש, אך הכוונה היא לא להגיע למחירים גבוהים מדי, כמו 800 דולר לכיוון."
"ההשפעה של עליית מחירים בענף התעופה תלויה בביקוש וההיצע, במיוחד בתקופות חוסר ודאות פוליטית וכלכלית כמו בתקופת המלחמה. חברות לואו קוסט מציעות כרטיסים במחירים נמוכים בתקופות רגילות, אך יש סבירות שהמחירים יעלו ליעדים מסוימים בהתבסס על הביקוש. החברה שואפת להימנע מעליות מחירים קיצוניות ולשמור על מחירים תחרותיים, תוך שמירה על מבנה עסקי בריא. ייתכן שתהיה עלייה מתונה במחירים בהתאם לביקוש, אך הכוונה היא לא להגיע למחירים גבוהים מדי, כמו 800 דולר לכיוון."
מטוס אייר חיפה. צילום: אייר חיפה
מה דעתך על מצב חברות התעופה הזרות כיום, על רקע המלחמה והדיונים סביב חוק טיבי?
"שוק התעופה הוא שוק שמתנהל לפי היצע וביקוש, עם תחרות משוכללת מאוד. אבל הדבר המרכזי שחברות תעופה זרות צריכות, במיוחד בהקשר של ישראל, הוא יציבות. במקרה של השוק הישראלי, ראינו שוב ושוב בשנה האחרונה עד כמה היציבות הזו הכרחית. חברות התעופה הזרות מתמודדות עם אתגרים משמעותיים, כמו שרשראות אספקה מוגבלות וקיבולת עולמית נמוכה, לצד בעיות ביטחוניות שמקשות על תכנון הפעילות בישראל. קשה לצפות מחברות אלו להקצות משאבים למדינה שבה המצב הביטחוני משתנה באופן תדיר, והפעילות הופכת להיות "על כרעי תרנגולת". חברות לומדות מהר את הסיכונים – חלקן כבר השעו את הפעילות, ולחלקן ייקח זמן רב לחזור להיקפים הקודמים. זה קשור גם לתיירות הנכנסת, שבמשברים לוקח לה הרבה יותר זמן להתאושש. וכשהתיירות הנכנסת לא שבה להיקפים שהיו לפני הקורונה, קל וחומר לפני המלחמה, זה משפיע על רמות הפעילות בנתב"ג. יחד עם זאת, ישראל היא שוק לוקרטיבי מאוד, כפי שראינו בפריחה של נתב"ג בשנים האחרונות, לפני ואחרי הקורונה. אני מאמין שככל שמדינת ישראל תתייצב ותראה יכולת התאוששות מהירה, נראה גם את החברות הזרות חוזרות לפעילות מלאה."
"שוק התעופה הוא שוק שמתנהל לפי היצע וביקוש, עם תחרות משוכללת מאוד. אבל הדבר המרכזי שחברות תעופה זרות צריכות, במיוחד בהקשר של ישראל, הוא יציבות. במקרה של השוק הישראלי, ראינו שוב ושוב בשנה האחרונה עד כמה היציבות הזו הכרחית. חברות התעופה הזרות מתמודדות עם אתגרים משמעותיים, כמו שרשראות אספקה מוגבלות וקיבולת עולמית נמוכה, לצד בעיות ביטחוניות שמקשות על תכנון הפעילות בישראל. קשה לצפות מחברות אלו להקצות משאבים למדינה שבה המצב הביטחוני משתנה באופן תדיר, והפעילות הופכת להיות "על כרעי תרנגולת". חברות לומדות מהר את הסיכונים – חלקן כבר השעו את הפעילות, ולחלקן ייקח זמן רב לחזור להיקפים הקודמים. זה קשור גם לתיירות הנכנסת, שבמשברים לוקח לה הרבה יותר זמן להתאושש. וכשהתיירות הנכנסת לא שבה להיקפים שהיו לפני הקורונה, קל וחומר לפני המלחמה, זה משפיע על רמות הפעילות בנתב"ג. יחד עם זאת, ישראל היא שוק לוקרטיבי מאוד, כפי שראינו בפריחה של נתב"ג בשנים האחרונות, לפני ואחרי הקורונה. אני מאמין שככל שמדינת ישראל תתייצב ותראה יכולת התאוששות מהירה, נראה גם את החברות הזרות חוזרות לפעילות מלאה."
מהו החזון שלך לעתיד החברה?
"החזון שלנו ברור. אנו רוצים להיות חברת התעופה של הצפון, עם טיסות ישירות מחיפה. למרות שאנחנו פועלים כיום מנתב"ג, אנו מתמקדים בהחזרת הפעילות לצפון בהקדם האפשרי. כמו שציינת, התוכנית להפעיל טיסות ב-22 בדצמבר כמתוכנן בעקבות הפסקת האש. אנו מחויבים להחזיר את אייר חיפה למטרה המרכזית שלנו ולפעול לפי המציאות המשתנה, תוך שמירה על חזון ארוך טווח."
"החזון שלנו ברור. אנו רוצים להיות חברת התעופה של הצפון, עם טיסות ישירות מחיפה. למרות שאנחנו פועלים כיום מנתב"ג, אנו מתמקדים בהחזרת הפעילות לצפון בהקדם האפשרי. כמו שציינת, התוכנית להפעיל טיסות ב-22 בדצמבר כמתוכנן בעקבות הפסקת האש. אנו מחויבים להחזיר את אייר חיפה למטרה המרכזית שלנו ולפעול לפי המציאות המשתנה, תוך שמירה על חזון ארוך טווח."
עוד ב-
מה התוכניות שלכם לשנת 2025?
"אנחנו מצפים להתרחבות משמעותית גם בצי המטוסים, שיגדל בצורה ניכרת ביחס להיקפים הנוכחיים, וגם בהוספת יעדים חדשים. יש לנו דגש מיוחד על ייצוא מקסימום תועלת ללקוח, תוך שמירה על רמת שירות ושקיפות גבוהות. לקוחות שהתנסו כבר בשירותים שלנו משתפים אותנו בחוויות חיוביות מאוד, במיוחד בזכות הצוותים שלנו, שהם ברובם תושבי הצפון. אנחנו מקבלים תגובות נהדרות על היחס והשירות, וזה משהו שמאוד חשוב לנו להמשיך ולשמר."
"אנחנו מצפים להתרחבות משמעותית גם בצי המטוסים, שיגדל בצורה ניכרת ביחס להיקפים הנוכחיים, וגם בהוספת יעדים חדשים. יש לנו דגש מיוחד על ייצוא מקסימום תועלת ללקוח, תוך שמירה על רמת שירות ושקיפות גבוהות. לקוחות שהתנסו כבר בשירותים שלנו משתפים אותנו בחוויות חיוביות מאוד, במיוחד בזכות הצוותים שלנו, שהם ברובם תושבי הצפון. אנחנו מקבלים תגובות נהדרות על היחס והשירות, וזה משהו שמאוד חשוב לנו להמשיך ולשמר."
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה